شناسهٔ خبر: 3848 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

دکتر محمد سعید ایزدی:

یک سوم جمعیت کشور در مناطق بافت فرسوده ساکن هستند

محمد سعید ایزدی دکتر محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران، گفت: ۱۳۰ هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده در کشور وجود دارد که بیش از یک سوم جمعیت کشور در این محدوده‌ها ساکن هستند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل مهر،  دکتر محمد سعید ایزدی در بیست و یکمین نشست مدیران نوسازی، بهسازی و احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اظهار داشت: سند ملی برای تشکیل شبکه همکاری ملی، استانی و شهری تدوین می شود و در این راستا ستادی به ریاست رئیس جمهوری کشور تشکیل شده که در هفت استان شروع به کار کرده است.

وی افزود: محوریت این شبکه بر عهده شهرداری ها قرار گرفته است که این تفویض قدرت،  بعد از سال ها نشان از تعامل هدفمند بین دولت و شهرداری ها است.

 دکترایزدی در ادامه بهسازی محدوده ها و محله های بازآفرینی شهری  را نیازمند تعامل، همگرایی و هم افزایی دستگاه‌های مختلف دانست و گفت: خوشبختانه جلسات و نشست‌های بین شهرداری ها و دولت، به مراحل تاثیرگذاری رسیده است.

وی راهکارهای گذشته را برای رفع معضل حاشیه نشینی و احیا بافت فرسوده ناکارآمد توصیف کرده و گفت: اقداماتی طی یکسال گذشته در این خصوص انجام گرفته و درصد هستیم تا با رفع نواقص موجود این مسیر را ادامه بدهیم.

 دکتر ایزدی بازنگری در شاخص های نا کارآمد را با تصویب شیوه نامه تشخیص و تعیین محدوده بافت ناکارآمد با همکاری شهرداری ها حرکتی اساسی دانست وافزود:  جایگزین کردن شاخص های اصولی و جدید به جای شاخص های قدیمی باید با مبنای عملی انجام گیرد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی شهری ایران با تأکید بر ضرورت آسیب شناسی تجربیات گذشته تغییر رویکرد نظام طرح های توسعه شهری و ایجاد سیاست های تشویقی و تسهیلات را نیز از راه های دیگری برای  این آسیب شناسی عنوان کرد.

وی اظهار داشت: فقر شهری و معضلات شهرنشینی در بافت‌های فرسوده از معضلات جدی محیط های شهری است و باید به خوبی و با سرعت ساماندهی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در دوره جدید نوسازی بافت های فرسوده تا ۳۰۰ هزار واحد هدفگذاری شده است، گفت: محدوده محله های هدف بهسازی و نوسازی شهری در شهرهای مختلف کشور شناسایی شده است.

وی افزود: ۲۲ بانک عامل اعم از دولتی و خصوصی در نوسازی محدوده ها و محله های بازآفرینی شهری شهری مشارکت می کنند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری کشور همچنین از ابلاغ شیوه ‌نامه پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی نوسازی محله های هدف بهسازی و نوسازی شهری  به بانکها و اغاز پرداخت خبر داد.

‌ دکتر ایزدی افزود: مبلغ این وام برای مراکز استان‌ها و کلانشهرها ۵۰ میلیون، برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۰ میلیون و برای بقیه شهرها ۳۰ میلیون تومان بوده و نرخ سود این تسهیلات ۹ درصد است که تفاوت نرخ سود آن را دولت پرداخت می کند.

وی تاکید کرد: ساکنان محدوده ها و محله های بازآفرینی شهری هم باید از تسهیلات کم بهره و توانمند برخوردار شوند و دولت تفاوت نرخ سود وام ۵۰ میلیون تومانی بازسازی محله های هدف بهسازی و نوسازی شهری  را تقبل کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما