شناسهٔ خبر: 38519 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های روستایی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان خبر داد:

نیاز به اعتبار یک هزار میلیارد ریالی برای تکمیل راه‌های روستایی استان اصفهان

راه روستایی استان اصفهان دارای حدود ۶ هزار کیلومتر راه روستایی است که ۸۳۰ کیلومتر آن خاکی و بعضاً روستاهایی بدون راه دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، سعید خدابخشی رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های روستایی اداره کل راه و شهرسازی استان در تشریح وضعیت راه‌های روستایی استان گفت: ۸۸۰ روستا در سطح استان اصفهان وجود دارد که طول راه‌های آن به ۵۷۳۵ کیلومتر می‌رسد که از این میزان ۴۵۸۸ کیلومتر آن آسفالته، ۳۱۷ کیلومتر شوسه و ۸۳۰ کیلومتر خاکی است.

خدابخشی بیان کرد: خوشبختانه بیشتر راه‌های روستایی استان که دارای ۲۰ خانوار به بالا هستند آسفالت شده و تنها راه‌های روستایی منطقه پشتکوه فریدونشهر که صعب‌العبور بوده و جزو مناطق سردسیر و کوهستانی می‌باشند از این نعمت برخوردار نیستند.

وی از جمله راه‌های روستایی که نیاز به احداث و یا انجام عملیات آسفالت را دارند به منطقه پشتکوه فریدونشهر اشاره کرد و گفت: از شهر فریدونشهر تا روستای پشندگان ۱۱۰ کیلومتر است که این مسیر آسفالت شده و ادامه آن تا روستای دورک، کاهگانک و وزوه به طول ۵۵ کیلومتر جهت تکمیل و احداث ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های روستایی استان اظهار کرد: متأسفانه تنها روستایی که در استان تاکنون از نعمت راه برخوردار نبوده، روستای حیران از توابع شهرستان فریدونشهر به طول ۳۶ کیلومتر است که  ۱۸ کیلومتر راهگشایی انجام و ۱۸ کیلومتر دیگر به دلیل وجود صخره‌های سخت و صعب‌العبور بودن مسیر و نیاز به اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی، تاکنون راهگشایی نشده و بر اساس مطالعات انجام شده تلاش می‌شود تا از سمت استان لرستان و با مشارکت آن استان بتوان راهی برای ساکنین این روستا نیز احداث نمود.

خدابخشی با اشاره به مسیر روستایی شهید به دژکرد در شهرستان سمیرم و مسیر راه روستایی جندق- مصر از توابع شهرستان خوروبیابانک به عنوان راه روستایی گفت: این مسیر در سمیرم به طول ۲۳ کیلومتر نیز از جمله راه‌های است که نیاز به اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریالی دارد و مسیر گردشگری جندق به مصر ۴۰ کیلومتر است که ۲۰ کیلومتر آن راه‌سازی و قرارداد زیرسازی و آسفالت آن با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال در حال آسفالت است که جهت احداث و تکمیل مابقی این مسیر نیز ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای راه‌های روستایی در سال جاری بیان کرد: در سال جاری،  ۱۸ پروژه راه روستایی با برآورد ۱۱۰ میلیارد ریال تعریف شده که در صورت تأمین و تخصیص اعتبارات لازم،  این پروژه‌ها به طول ۳۵ کیلومتر در استان انجام خواهند شد.

خدابخشی به پروژه‌های قابل‌افتتاح تا پایان شهریورماه نیز اشاره‌ای داشت و گفت: ۲ کیلومتر محور جندان، ۲ کیلومتر حسن‌آباد – سوسارت، اصلاح سه‌راهی میدان شاپورآباد، ۵ کیلومتر جندق – مصر، ۵ کیلومتر رزوه – چادگان، ۴ کیلومتر آقاگل – مغاندر در بویین میاندشت، ۱ کیلومتر گوگد در گلپایگان، ۱ کیلومتر آب پونه به سمت ورپشت در تیران وکرون و راهگشایی و انفجار دره توت در فریدونشهر تا پایان شهریورماه به بهره‌برداری خواهند رسید.

رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های روستایی اداره کل راه و شهرسازی در پایان با ابراز تأسف از کاهش میزان اعتبارات تخصیص یافته در حوزه راه‌های روستایی از مسئولین خواست تا با توجه به از بین رفتن روکش‌ها و نیاز به احداث راه‌های روستایی و ترمیم و بازسازی آن‌ها به این بخش توجه ویژه‌ای به لحاظ تأمین و تخصیص اعتبارات داشته باشند

نظر شما