شناسهٔ خبر: 38636 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

دانش مهندسی کشور در حال رشد است/ ۲۰۰۰ واحد روستایی خراسان شمالی نیازمند احداث مجدد است

حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: خسارت‌هایی که بر اثر زلزله اخیردر محدوده شهری وارد شده قابل کنترل است و این نشان می‌دهد که دانش مهندسی در کشور ما در حال رشد است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان شمالی، حامد مظاهریان بیان کرد: خراسان شمالی استانی است که همیشه مستعد زلزله بوده و باید آمادگی لازم در برابر این بحران را داشته باشد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در بازدیدهایی که از خراسان شمالی صورت گرفته است به بعضی از زیرساخت‌ها آسیب وارد شده بود و پل‌ها و راه‌ها در جاهایی ریزش داشتند که اداره کل راه و شهرسازی مسیرها را باز کرد و حرکت به سمت بازسازی این مسیرها شروع شده است.

وی گفت: در بازدید از مسکن روستایی نیز ۴۰۰۰ واحد شناسایی شده اند که نیمی نیاز به احداث مجدد و نیمی نیاز به مرمت و بازسازی دارند تا هرچه زودتر جریان زندگی به اینها باز گردد.

مظاهریان افزود: خسارتهایی که در محدوده شهری وارد شده قابل کنترل است و این نشان دهنده این است که دانش مهندسی در کشور ما در حال رشد است ولی هنوز به ایده‌آل‌ها نرسیده‌ایم اما جامعه مهندسی درمسیر درستی در حالت حرکت است.

وی در مورد  مسکن مهر گلستان شهر نیز گفت: در این سایت نیز آسیب‌ها قابل رویت بود و حدود بیش از ۱۰۰۰ واحد بر اثر زلزله آسیب دیده است ولی خوشبختانه این آسیب‌ها سازه‌ای نبوده‌اند که ساختمان را در خطر قرار بدهند.

مظاهریان بیان کرد: فقط تعدادی از واحدها را مشکوک هستیم که شاید آسیب جدی دیده باشند و قرار است دوباره تیم تخصصی‌تری بازدید از این واحدها را انجام دهد، تعدادی از این واحدها دچار ریزش و ترک شده که باعث ایجاد رعب و وحشت در ساکنین شده است و ما نیز به آنان حق می‌دهیم.

وی تصریح کرد: با همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی و دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی، تیم‌هایی تشکیل شده و در حال بازدید از تک تک واحدها هستند تا میزان خسارت وارده را برآورد کنند و این تیم‌ها امروز و فردا نیز در گلستان شهر مستقر هستند تا اگر واحدی باقی مانده باشد بازدید صورت پذیرد.

مظاهریان اظهار داشت: ما پیگیر نظام تامین مالی برای جبران این خسارات هستیم تا بخش‌هایی را از طریق وام بلاعوض و بخش‌هایی را نیز از طریق وام کم بهره انجام دهیم.

وی در خصوص سایت‌های نیمه تمام گلستان شهر نیز گفت: این وظیفه دستگاه‌های مربوط است تا کار را تمام کنند و کارهای باقی مانده را به سرعت انجام دهند.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پایان اضافه کرد: امیدوارم هرچه زودتر جریان زندگی به خراسان شمالی برگردد و ما باید از این حوادث درس بگیریم تا خانه‌های مقاوم‌تر بسازیم و به بحث مهندسی اهمیت بیشتری بدهیم و همچنین بحث بیمه ساختمان‌ها را جدی بگیریم زیرا اگر تمام ساختمان‌هایی را که می‌سازیم و نگهداری می‌کنیم بیمه باشند نظام روشنی داریم و بیمه را نیز درگیر می‌کنیم و ساختمان‌هایمان نیز کیفیت بیشتری خواهد داشت.

نظر شما