شناسهٔ خبر: 38679 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع مدیران و کارکنان هما:

می‌خواهند مادر صنعت هوانوردی ایران را تجزیه کنند/ انتظار سپاسگزاری از آن‌ها که منافعشان قطع شده است نداریم/ احیای هما برنامه دولت خردورز در مقابل گروه پوپولیست‌هاست

مراسم وزیر راه و شهرسازی از اتهاماتی که به مجموعه وزارت راه وشهرسازی در طول انجام مذاکرات هوایی شده است گله کرد و گفت: آن‌هایی که در قراردادهای حقیر و کوچك از هیچ  فسادی رویگردان نبودند چشم بسته ما را به باد اتهام گرفتند و می‌خواستند هما به عنوان مادر صنعت هوانوردی کشور را به فروش برسانند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی عصر امروز به جمع کارکنان و مدیران هما پیوست تا درگذشت سه تن از کارکنان هما را در حادثه آتش سوزی اتومبیل تسلیت بگوید.

وی با اشاره به این حادثه گفت: متاسفانه در روزی که قرار بود جشن ورود هواپیماها را بگیریم با حادثه تلخ از دست دادن چند تن از کارکنان هما مواجه شدیم اما از تقدیر گریزی نیست.

وزیر راه وشهرسازی امروز را به دلیل الحاق ۴ فروند هواپیمای  ATR به هما روز مهمی دانست و گفت: برای من این ۴ فروند هواپیما با باقی هواپیماهای برجامی تفاوت دارد تمام آرزوی من این بود که مردم ایران که ساکن دوردست‌ترین نقاط هستند و تاکنون کمتر از صنعت هوانوردی بهره‌مند شده‌اند بتوانند از این خدمت ارزنده استفاده کنند.

آخوندی ادامه داد: امروز هما را تجهیز و آماده کردیم که در تمام فرودگاه‌های دورافتاده این کشور پرواز کند و به تمام مردمی که تا این تاریخ از این صنعت محروم بودند بهره‌مند شوند. امروز افتخار داریم اعلام کنیم هما می‌تواند پیام‌آور توسعه و آبادانی به تمام نقاط دورافتاده باشد.

وی با طرح این سوال که آیا می‌توان شعار محرومیت‌زدایی آبادانی و توسعه اشتغال داد و به صنعت هوایی اعتقادی نداشت گفت: درحال حاضر می‌توانیم بگوییم تمام مردم ایران را به هم مرتبط کردیم و از یکپارچگی مردم ایران بگوییم. از اینکه می‌توانیم گرگانی، بانه‌ای، سقزی یا یک زابلی و تمام کسانی که در اطراف فرودگاه‌های کوچک هستند را به راحتی با پروازهای ATR به هم نزدیک کنیم از اینکه می‌توانیم به مردم دراطراف فرودگاه‌های کوچک اطمینان دهیم که برای شما پرواز ایمن آورده‌ایم خوشحالیم برای من بسیار ارزشمند است.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: توسعه و آبادانی ایرن همراه با نگاه با عدالت به تمام مناطق ایران و با یک چشم تمام مردم ایران را دیدن آرزوی من بود.

وی ادامه داد: نگاه من در خریدهای هوایی و نوسازی این صنعت به هواپیماهای ATR طور دیگری بود. از آنجا که خرید ATR ها با شعار طرفداری از محرومان هماهنگ بود به این خرید اهمیت ویژه‌ای قائل هستم به واسطه خرید این هواپیماها ما و شما توانستیم یک بار دیگر امکان برقراری حمل و نقل هوایی را برای همه مردم فراهم کنیم.

آخوندی گفت: می‌خواهم امروز برای شما از دو رویکرد متفاوت که یکی خردورزی و دیگری پوپولیستی است توضیح دهم. درگذشته حضرات تصمیم داشتند همای این آب و خاک را به قیمت ۴۵۰۰ میلیارد تومان به فروش برسانند که ۱۵۰۰ میلیارد تومان آن ارزش برند هما و ۳۰۰۰ میلیارد تومان ديگرارزیابی قیمت آن بود. آن‌ها نمی خواستند هما را اداره کنند بلکه درپی فروش املاک و مستغلات و تجزیه هما بودند. کسانی که امروز با رگ‌های برآمده گردن از حق مردم و از کمک به محرومان حرف می‌زنند می‌خواستند مادر صنعت هوایی ایران را بفروشند.

وی ادامه داد: شما تصور کنید که هما قبل از پایان دولت به فروش رفته بود دراین صورت الان صنعت هوانوردی ایران در چه جایگاهی بود. تکلیف توسعه ایران چه می‌شد حال آن رویکرد پوپولیستی را درمقابل رویکردی بگذارید که معتقد به بازآفرینی هماست. ما تاکید داریم که هما باید توسعه یابد و سهم خود را از بازار جهانی بگیرد و مرجع رقابت با تمام شرکا شود.

آخوندی با طرح این سوال که آیا برنامه فروش هما به معنی تعهد به صنعت هوایی و خدمت به مردم بود گفت: متاسفانه پوستین وارونه پوشیده‌اند و به مردم دروغ می‌گویند.

اين مقام مسئول امروز را روز تولد دوباره هما خواند و از مشقاتی که در طول خرید هواپیماها شامل حال اهالی وزارت راه و شهرسازی شد لب به شکوه گشود.

وی گفت: در طول این مدت شرم‌آور است اعلام کنم درمقابل اقدام مبارک نوسازی صنعت هوانوردی آماج تهمت‌ها و دروغ‌ها قرار گرفتیم و از روزی که این مهم را آغاز کردیم چه خون‌ها که به دل مردم کردند چه خون‌ها که به دل مدیران هما و چه خون‌ها که به دل ما کردند.

آخوندی افزود: هر روز تهمت جدید دروغ جدید و حاشيه آفرینی با پول مردم و بودجه مردم هر روز علیه مردم اقدام کردند .

وی افزود: اما از همان روز نخست درمقابل شايعه‌سازی‌ها مقاومت کردیم و ایستادیم چون به خود ایمان داشتیم که دراين راه کوچکترین لغزشی نخواهیم کرد.

اين مقام مسئول ادامه داد: روزی که تصمیم به احیای هما گرفتم رئیس جمهور از من سوال کرد که مگر شدنی است عرض كردم تنها شرکتی که می‌تواند یک بار دیگر ایران را در صنعت هوایی سرافراز کند هماست من به توانایی هما و دانش شما اطمینان داشتم و همین طور به سلامت مذاکره کنندگان هوایی ایران.

آخوندی افزود: از روز شروع مذاکرات آماج اتهامات از سوی کسانی قرارگرفتم که مملکت را به فساد کشاندند. با واسطه چهره‌های موجهی را جلوی چشم آوردند و هرروز کسی از خانواده وزارت راه را متهم کردند .

وی افزود: از چشمم بیشتر به آقای اصغر فخریه کاشان اعتماد دارم اما این افراد آنچه زیبنده خود بود را به ما تهمت زدند آن‌ها که در قراردادهای حقیر و کوچک از هیچ فسادی رویگردان نبودند چشم بسته ما را به باد اتهام گرفتند اما من به خود اطمینان داشتم و کار را ادامه دادم.

عضو كابينه دولت يازدهم با بیان اینکه در طول انجام مذاکرات و این سال‌ها حتی یک بار هم نبوده که به مدیری توصیه انجام قراردادی را داشته باشم گفت: اگر ایستادم و سینه سپر کردم به خاطر اطمینان به خودم بود.

آخوندی افزود: روزگار انتقال پول‌های سیاه و ناشمرده با چمدانی گذشته است پول این خرید هوایی ظرف دو ساعت از طریق مجاری رسمی به شرکت ATR منتقل شد این یعنی شفافیت سرافرازی و برجام.

وزير راه و شهرسازي گفت: از آن‌هايي که درهرخرید از سود سرشاری بهره می‌بردند انتظار سپاسگزاری نداریم، چگونه انتظار سپاسگزاری از افرادی که منافعشان قطع شده است منطقی است؟ ما ریگی به کفش نداشتیم و با اتکا به خدا هما را از نو آباد کردیم.

وی درپایان از دکتر ظریف وزير امور خارجه، دکتر سیف، دکتر افخمی و نیز پرورش فخریه کاشان و علی عابدزاده تشکر کرد. 

نظر شما