شناسهٔ خبر: 3873 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رضوانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

مذاکره با افغان‌ها برای اجاره یکی از ترمینال‌های بندرچابهار

سیاوش رضوانی مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به مذاکره با افغان‌ها گفت: طرف افغان بازدیدی از بندر شهید بهشتی داشت و آماده است تا فعالیت‌های خود را از بندر شهید رجایی به چابهار منتقل کند.

سیاوش رضوانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به دستور علی جهاندیده معاون امور بندری و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر لزوم فعالیت تجار و صاحبان کالای کشور افغانستان در بندر چابهار گفت: بر همین اساس پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه یکی از ترمینال‌های بندر شهید بهشتی به افغان‌ها اجاره داده شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد:‌ افغان‌ها هم بازدیدی از این بندر داشته و آمادگی دارند تا فعالیت‌های خود را از بندر شهید رجایی به چابهار منتقل کنند. البته باید گفت در صورت عملیاتی شدن این موضوع، تجار افغانستانی تنها صاحبان کالا خواهند بود و اپراتوری ترمینال در حاکمیت ایرانی‌ها باقی می‌ماند.

وی با تأکید بر این که در حال مذاکره با طرف افغانستانی بوده و حتی حاضر به ارائه تخفیف‌های خوبی هم به بازرگانان افغان هستیم، گفت: این ما هستیم که باید از آنها بخواهیم تا به چابهار بیایند و برخی خدمات مناسب را هم ارائه دهیم تا استقبال کنند؛ زیرا در حال حاضر تجار افغان از ترافیک کشتی‌ها در بندرعباس ناراضی هستند؛ انتقال فعالیت تجاری افغانستان از بندرعباس به چابهار به سود ایران نیز است و در کاهش ترافیک جاده‌ای هرمزگان مؤثر خواهد بود.

مدیر بندر و دریانوردی شهید بهشتی با بیان اینکه تنها کالایی که در حال حاضر از مبدأ بندر چابهار ترانزیت می‌شود، ترانزیت سوخت به افغانستان است، خاطرنشان کرد: امسال به دلایلی حجم ترانزیت سوخت به کشور همسایه شرقی‌مان بسیار کم و تنها ۲ هزار تن بود که از طریق مرز جاده‌ای زابل انجام شد دلیل عمده هم آن است که با کاهش جهانی قیمت نفت، ترانزیت سوخت دیگر به صرفه نیست. با این وجود سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این بندر تأسیسات مورد نیاز برای ایجاد پایانه نفتی و کانتینری را راه‌اندازی کرده و قرار بود هفته‌ای ۲هزار تن کالا از چابهار به افغانستان ترانزیت شود که فعلا این هدف محقق نشده است. /

نظر شما