شناسهٔ خبر: 38817 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین از آخوندی درخواست کرد:

بازآفرینی و توسعه ایستگاه راه‌آهن قزوین/ احداث قطار شهری یا تراموا در خیابان امام خمینی/ تقویت شبکه‌های حمل و نقل درون‌شهری

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی قزوین طی مکاتباتی با وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر لزوم توسعه سیستم‌های حمل و نقل عمومی در شهر قزوین با توجه به سیاست‌های وزارت متبوع، توسعه ایستگاه راه‌آهن قزوین، احداث قطار شهری یا تراموا در خیابان امام خمینی (ره)، در نظر گرفتن BRT به عنوان مد اصلی حمل و نقل شهر قزوین با توجه به مفهوم TOD و احداث ایستگاه در سبزه‌میدان را از ایشان درخواست کرد که مورد موافقت دکتر آخوندی قرار گرفته و جهت بررسی کارشناسی به حوزه‌های زیربط ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی با اشاره به مکاتبات انجام شده گفت: امروزه توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی یکی از تکامل یافته‌ترین دیدگاه‌های توسعه شهری است که بر ارتباط متقابل حمل و نقل عمومی و توسعه شهری تأکید دارد.

وی افزود: این رویکرد از ویژگی‌هایی چون ارتقای کیفیت طراحی محله‌ای، افزایش کاربردهای مختلط، گسترش تعاملات اجتماعی، کاهش استفاده از اتومبیل و گسترش روش‌های جابجایی سازگار با حمل و نقل عمومی مانند دوچرخه و پیاده‌روی است.

مدیرکل راه و شهرسازی در این رابطه گفت: در جنوب شهر قزوین مرکز راه‌آهن می‌تواند محلی برای اجرای این امر و به عنوان یک تقسیم‌کننده راه‌های ریلی باشد.

رئیس شورای حمل و نقل استان بیان کرد: با توجه به دوخطه شدن محور تهران-قزوین و افتتاح راه‌آهن قزوین به رشت در آینده نزدیک پیشنهاد می‌شود مرکز راه‌آهن قزوین همزمان بازآفرینی شده و از این فرصت استفاده نموده و محله مذکور که جز محلات هدف بازآفرینی است به یک نقطه توقف و استفاده مسافرین و گردشگران تبدیل شود.

حق لطفی همچنین گفت: با عنایت به مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر قزوین و در نظر گرفتن BRT به عنوان مد اصلی حمل و نقل شهر قزوین و با توجه به مفهوم TOD و تقویت شبکه‌های درون‌شهری می‌توان ایستگاه دیگری را در سبزه‌میدان پیاده‌سازی کرد.

دبیر کمیته ایمنی راه‌های استان با تأکید بر لزوم مدیریت ترافیک شهری مسیرهای مرکزی شرق به غرب قزوین افزود: طرح آرام‌سازی ترافیک خیابان امام خمینی و طرح احداث قطار شهری یا تراموا در محور خیابان مذکور با توجه به مطالعات شهرداری در شهر قزوین قابلیت اجرایی داشته و از اثرات مثبت آن کاهش آلودگی، بهبود وضعیت ترافیک و روان‌سازی آن و تعریف مسیر گردشگری است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اضافه کرد: برای خیابان امام خمینی نیز به لحاظ موقعیت و از لحاظ ارتباط فضاهای گردشگری و تسهیل تردد گردشگران مثل سعد السلطنه، خیابان سپه، چهل‌ستون و سایر بناهای تاریخی شهر قزوین، اتکا به حمل و نقل ریل پایه دارای مزایای فراوانی نسبت به حمل و نقل سواره است.

مسعود حق لطفی با اشاره به موافقت آخوندی با موضوعات طرح شده اظهار کرد: مقام عالی وزارت راه و شهرسازی موضوعات مربوطه را با نظر مساعد و جهت بررسی دقیق به مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی شهری ایران ابلاغ نموده است.

مدیرکل راه و شهرسازی در پایان یادآور شد: در همین راستا و با هدف بررسی جنبه‌های مختلف بحث‌های مورد نظر جلساتی با حضور نمایندگان استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل راه‌آهن شمال غرب و شهرداری قزوین برگزار شده و تا حصول نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت.

نظر شما