شناسهٔ خبر: 38875 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در بازدید معاون سازمان برنامه و بودجه کشور مطرح شد

تصمیم گیری برای تامین اعتبار راه آهن گل گهر- شیراز/ تشریح میزان پیشرفت راه‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و معاون سازمان برنامه و بودجه کشور از دو خط ریلی شیراز-بوشهر-عسلویه و گل گهر-شیراز بازدید کردند که در نتیجه این بازدید در زمینه تامین اعتبار قطعات ۱ و ۲ راه آهن گل گهر-شیراز تصمیم گیری شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و غلامرضا شافعی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور از خط‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه و خط ریلی گل‌گهر- شیراز بازدید کردند.

خادمی در حاشیه این بازدید احداث خط آهن شیراز-بوشهر-عسلویه را به منظور ایجاد کریدور ترانزیتی ریلی جدید از بوشهر تا مبادی شمالی کشور دانست که موجب اتصال منطقه پارس جنوبی به شبکه ریلی سراسری می‌شود.

وی افزود: این خط ریلی موجب اتصال بوشهر و منطقه پارس جنوبی به شبکه راه‌آهن سراسری است و این مسیر موجب ارتباط میان استان‌های بوشهر و فارس با دیگر استان‌های کشور می‌شود.

خادمی ادامه داد: محور شیراز -بوشهر به طول ۴۳۹ کیلومتر و اهرم- عسلویه به طول ۲۰۵ کیلومتر به صورت یک خطه با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی میزان پیشرفت فیزیکی این خط ریلی را ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: از کل ۶۴۴ کیلومتر این پروژه زیرسازی قطعات یک به طول ۴۷ کیلومتر با پیشرفت ۳۰ درصدی، قطعه ۲ به طول ۵۳ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۵۲ درصدی، قطعه ۱۱ به طول ۳۷ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصدی و قطعه ۱۲ به طول ۶۰ کیلومتر و پیشرفت فیزیکی ۴۸ درصدی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه همچنین در بازدید از خط ریلی گل‌گهر- شیراز اظهار داشت: این خط ریلی با هدف اتصال شیراز  به شبکه ریلی کشور به طول ۳۴۶ کیلومتر با امتداد شرق به غرب، گل‌گهر در استان کرمان را به شیراز متصل می‌کند و در طول مسیر از شهرستان‌های قطرویه، نی‌ریز، استهبان و سروستان عبور می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: دو محور مهم ریلی بندرعباس- بافق- مشهد و اصفهان- شیراز- بوشهر از طریق راه‌آهن گل‌گهر- شیراز به یکدیگر متصل می‌شوند.

خادمی افزود: این خط ریلی در چهار قطعه طراحی شده است، عملیات اجرایی قطعات یک و دو آغاز نشده و قطعات سه و چهار آن فعال است.

خادمی اتصال این پروژه را به شبکه ریلی سراسری از اولویت‌های مهم برشمرد و عنوان کرد: با بررسی موقعیت داراب در شبکه ریلی منطقه، امکان سنجی کلیه راه‌های اتصال به خطوط ریلی مورد  ارزیابی فنی و  اقتصادی قرار گرفت و در نهایت مسیری به طول ۱۲۶ کیلومتر از ایستگاه خرمن‌کوب از راه‌آهن شیراز- گل‌گهر جدا شده و شهرستان‌های داراب، فسا و زرین دشت نیز تحت پوشش قرار می‌گیرد.

وی پیشرفت فیزیکی بخش زیرسازی قطعه سه را ۷۲ درصد اعلام کرد و افزود: قطعه چهار نیز با پیشرفت فیزیکی ۳۲ درصدی در حال انجام است و بخش روسازی این خط ریلی نیز در فاز مطالعاتی قرار دارد.

نظر شما