شناسهٔ خبر: 38907 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل هوایی در هفته‌ای که گذشت:

خرید هواپیماهای ATR با هدف افزایش نرخ اقتصادی ۵۰ فرودگاه کشور / برقراری پرواز مستقیم مشهد - مسکو / همکاری بانک‌های اروپایی با ایران برای خرید هواپیما

گزارش آخر هفته تاکید وزیر راه و شهرسازی بر اینکه خرید هواپیماهای ATR در راستای فعال کردن و افزایش نرخ اقتصادی ۵۰ فرودگاه کشور است، اعلام برقراری پرواز مستقیم مشهد - مسکو، تاکید بر ظرفیت‌های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و جلب همکاری بانک‌های فرانسه و ایتالیا برای خرید هواپیماهای ATR مهمترین اخبار هوایی یک هفته اخیر است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی  در سومین کارگروه لجستیک کشور که در سالن الغدیر وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: در حمل‌ونقل هوایی نیز بیش از ۶۰ فرودگاه ساخته‌شده است اما ۸۰ درصد پروازها از ۹ فرودگاه و ۲۰ درصد باقیمانده در ۵۱ فرودگاه دیگر انجام می‌شود. در حمل‌ونقل هوایی نیز برای فعال کردن حدود ۵۰ فرودگاه کشور اقدام به خرید هواپیماهای ATR کشور شد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، تمامی استان‌ها می‌خواهند از فرودگاه بهره‌مند شوند، اما حسن آن چیست؟ فرودگاهی با تجهیزات کاملاً «نو» در شهر کلاله وجود دارد که حتی یک پرواز هم در آن انجام نمی‌شود اما ازنظر نیروی انسانی و حفاظت از تمام لحاظ دارای نیرو و کارمند است. حمل‌ونقل محلی، بین شهرهای مرزی و آن‌سوی مرزها مغفول مانده است و اگر کمی فراتر گام برداشته شود درمی‌یابیم که نیازمند تسهیل ارتباط با کشورهای همسایه در حوزه بار و مسافر در پایانه‌های مرزی هستیم.

برای خرید هواپیما با چین و روسیه مذاکره نکردیم

درهفته جاری اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل تاکید کرد که ما در یک مقطعی با ژاپنی‌ها وارد مذاکره شدیم، اما به دو دلیل این مذاکرات متوقف شد و ادامه نیافت. در جریان مذاکره با شرکت ژاپنی سازنده جت‌های مسافربری موسوم به «میتسوبیشی ریجینال جت» (MRJ) متوجه شدیم که نمی‌تواند زمان مشخصی را برای تحویل این هواپیماها اعلام کند، ضمن اینکه این هواپیما هنوز پروازهای عملیاتی و تجاری خود را آغاز نکرده است. شرکت سازنده این هواپیما نمی‌دانست که این هواپیما چه زمانی عملیاتی می‌شود و قیمت آن چقدر خواهد بود، لذا چون زمان تعهد ژاپنی‌ها معلوم نبود مذاکرات اولیه ما با این شرکت ژاپنی متوقف شد. تاکنون وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های فعال در حوزه صنعت حمل ونقل هوایی کشور، با شرکت ‌های هواپیماسازی روسی و چینی مذاکره‌ای نداشتند.

تحریم‌های بانکی مانع قراردادهای ATR نیست

از سوی دیگر معاون مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ATR با بیان اینکه تحریم‌های بانکی مشکلی برای قراردادهای فروش هواپیما به ایران ایجاد نکرده، گفت: با بانک‌هایی در ایتالیا و فرانسه مذاکره کردیم و حاضر شدند با ایران درباره نقل و انتقالات پول برای قرارداد خرید هواپیما همکاری کنند.

الگوبرداری از تجارب شهر فرودگاهی اینچئون

هفته جاری، محمدرضا ملکشاهی‌راد، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  با اشاره به موقعیت استراتژیک شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در همجواری با پایتخت یادآورشد: بدون شک جذب سرمایه‌ گذاران داخلی و خارجی در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) یکی از اولویت‌های ما است تا بتوانیم شاهد توسعه نخستین شهر فرودگاهی کشور باشیم. استفاده از تجارب شهرهای فرودگاهی موفق جهان در جذب سرمایه‌ گذاری در این فرودگاه باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بیشتری در این منطقه آزاد فعال شوند و در این راستا استفاده از تجارب شهر فرودگاهی اینچئون چین می‌تواند یک مدل اقتصادی مناسبی برای شهر فرودگاهی امام‌ خمینی (ره) باشد. در شهر فرودگاهی اینچئون اقدامات بسیار خوبی انجام شده و در این شهر فرودگاهی تمام امکانات رفاهی، اقتصادی، تکنولوژی، تسهیلاتی و خدمات زیربنایی فراهم شده و ایجاد منطقه آزاد تجاری در این شهر بر رشد و توسعه اقتصادی و تجاری این منطقه آزاد در چین بسیار تاثیرگذار بوده است.

امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر فرودگاهی امام خمینی فراهم است

احمدرضا بیاتی، مدیر همکاری‌های بین المللی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره ) در میزگرد تحصصی چشم انداز شهرهای فرودگاهی در نمایشگاه و کنفرانس جهانی airport show دبی گفت: فرصت‌های زیادی برای انجام سرمایه گذاری در شهر فرودگاهی امام خمینی وجود دارد و همه سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند در این شهر فرودگاهی در نزدیکی تهران سرمایه گذاری کنند. نزدیک بودن شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به نهادهای اقتصادی و مالی در تهران زمینه توسعه این شهر فرودگاهی را در صنعت هوانوردی منطقه فراهم کرده است.

خبر دیگر اینکه مدیرکل روابط عمومی فرودگاه مشهد از برقراری پروازهای مستقیم مشهد- مسکو خبر داد. اولین پرواز در این مسیر ساعت ۱۵:۳۰ اولین روز جمعه از تیرماه سال جاری از مشهد به مقصد مسکو انجام می‌شود، پرواز برگشت نیز در همین روز برقرار خواهد بود. پروازهای این مسیر روزهای جمعه هر هفته توسط شرکت ماهان و با هواپیمای ایرباس ۳۱۰ انجام می‌شود.

آخرین وضعیت فرودگاه چابهار

 حسن اعرابی مقدم، مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان عنوان کرد: استعلامات تملک اراضی مورد نیاز برای احداث فرودگاه چابهار اخذ و مالکان آن‌ها مشخص‌شده است با این حال هنوز زمینی به تملک شرکت فرودگاه‌ها در نیامده است و بنابراین انتخاب پیمانکار و مذاکره با گروه‌های خارجی و داخلی برای ساخت فرودگاه به بعد از حل مشکل زمین و جانمایی فرودگاه مربوط می‌شود. منطقه آزاد مدت‌های زیادی است که در تلاش برای ساخت فرودگاه در چابهار است منتهی به دلیل نظامی بودن منطقه تعیین‌شده این اجازه صادر نشد. سال‌های طولانی است که هرمنطقه‌ای برای ساخت فرودگاه چابهارانتخاب می‌شود با مشکل برمی‌خورد و گفته می‌شود این منطقه نظامی است و جلوی ساخت فرودگاه گرفته می‌شود. اکنون با تلاش آقای استاندار و آقای ترکان و تأکیدات وزیرراه و شهرسازی، استعلامات تملک اراضی موردنیاز برای احداث فرودگاه چابهار اخذ و مالکان آن‌ها مشخص‌شده است. اما تأکید داریم که هنوز زمین واگذارنشده است و فقط مشخص‌شده است. بعد از واگذاری آن به شرکت فرودگاه‌ها تازه می‌توان برای ساخت فرودگاه برنامه‌ریزی کرد.

 

نظر شما