شناسهٔ خبر: 38940 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حمیدرضا عظیمیان:

تاكيد بر حل مشکلات حاشیه‌نشینان زاهدان/ تكميل و واگذاری ۹۰ درصد مسكن مهر زاهدان

نشست صبح امروز حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل راه و شهرسازی استان و هیئت همراه از پروژه‌ها و اراضی شهر زاهدان، مجتمع چندمنظوره ورزشی، فرهنگی و تفریحی وابسته به سازمان ملی، مساکن واگذار شده و در حال ساخت در اراضی غرب زاهدان بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان، صبح امروز حمیدرضا عظیمیان معاونت محترم وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی، مسعود مالکی مدیرکل راه و شهرسازی استان و هیئت همراه از پروژه‌ها و اراضی شهر زاهدان، مجتمع چندمنظوره ورزشی، فرهنگی و تفریحی وابسته به سازمان ملی، مساکن واگذار شده و در حال ساخت در اراضی غرب زاهدان بازدید کردند و به دنبال آن جلسه‌ای در محل دفتر مسعود مالکی واقع در میدان شهدا برگزار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گزارشی به شرح ذیل بیان کرد:

ـ طی سال‌های ۹۲ لغایت حال حاضر مطابق برنامه‌های اجرایی از ناحیه سازمان ملی زمین و مسکن به تعداد ۴۸۸۱ مورد واگذاری در بخش‌های مختلف صورت گرفته که از مجموع مذکور به تعداد ۹۷۳ نفر از خانواده محترم شهدا زمین تخصیص و واگذار شده است.

ـ از ابتدای سال ۱۳۹۲ لغایت حال حاضر اسناد تک‌برگی ۶۷۸۰ قطعه زمین و واحد مسکونی از طریق ادارات محترم ثبت محل در سطح شهرهای استان اخذ گردیده است.

ـ طی سال‌های ۹۲ لغایت ۹۶ صورت مجالس تفکیکی در سطح و ارتفاع ۸۶۱۵ قطعه زمین و واحد مسکونی اخذ شده است.

ـ طی سال‌های اخیر به‌منظور حفاظت و نگهداری از اراضی ملکی دولت در تمامی شهرهای شمال استان با شرکت‌های حفاظتی قرارداد منعقد و همچنین در سال ۱۳۹۵ در اجرای فرمان مقام معظم رهبری و در راستای ماده ۲۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه یگان حفاظت از اراضی در استان تشکیل که امر حفاظت از اراضی را به همراه شرکت طرف قرارداد عهده‌دار است.

ـ در اجرای طرح مسکن مهر تعداد ۱۲۸۰۲ واحد قرارداد منعقد گردیده است که تاکنون ۱۱۹۷۲ واحد (معادل ۹۳ درصد) آن با تأمین آب و برق به بهره‌برداری رسیده که تعداد ۴۳۷۲ واحد معادل ۳۶ درصد آن تا پایان سال ۱۳۹۱ و تعداد ۷۶۰۰ واحد (معادل ۶۴ درصد) از سال ۹۲ تاکنون افتتاح گردیده است و از ۸۳۰ واحد باقی‌مانده تعداد ۴۱۶ واحد بلامعارض که نازک‌کاری آن به اتمام رسیده است تا مرداد سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد و ۴۱۴ واحد که فاقد متقاضی بوده و یا در مراجع قضایی مطرح است نیز تعیین  تکلیف خواهد شد.

عظیمیان معاونت محترم وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی هدف از سفر خود به سیستان و بلوچستان حل مشکلات اداره راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در بخش زمین و مسکن بیان کرد.

وی اظهار کرد: مقام عالی وزارت قبل از سفر به این‌جانب، در مورد حل مشکلات حاشیه‌نشینی تأکید فراوان کرد  که همان‌طور که اطلاع دارید حدود ۴۰ درصد از سکنه زاهدان در بخش حاشیه‌نشینی مستقر هستند وزارت راه و شهرسازی تصمیم جدی گرفته که به این مسئله بپردازد. نقشی که ما در این زمینه می‌توانیم داشته باشیم امکانات زمین لازم برای اینکه بتوانند ساماندهی و جابجایی کنند و مشکلات مردم را برطرف نمایند.

وی افزود: مسئله دوم بخش مسکن مهر است که از ۲۰ هزار مسکن مهر شهر زاهدان ۱۸ هزار تحویل شده و ۲ هزار باقی‌مانده بر اساس دستور رئیس محترم جمهور که فرمودند: مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم به اتمام برسد ما در تمام کشور در تلاش هستیم که این دستور اجرا شود و در شهر زاهدان هم حتماً تا پایان شهریور ماه ۲ هزار باقیمانده تحویل می‌شود.

عظیمیان بیان کرد: مشکلاتی که در بخش صدور عرصه و عیان وجود دارد به  اداره کل راه و شهرسازی و بخش املاک مراجعه که طی روال اداری صورت‌مجلس تفکیکی تهیه شود تا تسویه حساب‌های لازم انجام و مالکین اسناد خود را تحویل بگیرند.

وی در ارتباط با واگذاری اسناد مشایی و غیر مشایی (سه دانگ برای دولت و سه دانگ برای مالکین) گفت: وقتی قرارداد مشارکت بسته و کل عیان تمام شد صورت‌مجلس تفکیکی نوشته و همه واحدها مشخص می‌شوند سهم عرصه هر کسی تعیین و طی نامه‌ای از طرف اداره ما به اداره ثبت اسناد معرفی می‌شوند و اداره ثبت اسناد طبق ضوابط اقدام به صدور اسناد عیانی شش‌دانگ می‌کند. در خصوص واگذاری اسناد مشایی (سه دانگ برای دولت و سه دانگ برای مالک) در واقع قرارداد مشارکت ما با سازندگان است  که می‌تواند به‌صورت  ۵۰ ـ ۵۰ و یا ۴۰ ـ ۶۰ باشد که نسبت به ساخت زمین، قیمت مصالح و فضاها است و ربطی به خود سند ندارد.

وی ادامه داد: وقتی پروژه‌ها به بهره‌برداری رسید بر اساس صورت‌مجلس تفکیکی تعیین مشاءات (حق آب و نقشه‌ها) حق سهمی که از عرصه دارند و مساحت اعیانی صورت‌مجلس تفکیکی به همراه نقشه‌ها در اختیار اداره ثبت و به نام مالکین قرار می‌گیرد و مالکین قبل از مراجعه به ثبت در صورت حل مسائل مالی  فی‌مابین به اداره ثبت اسناد معرفی می‌شوند.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن بیان کرد: بر اساس مصوباتی که در دولت محترم بر بخش اقشار ویژه (معلولین، خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران) است بنام مسکن اجتماعی برای اقشار ضعیف جامعه که از طریق کمیته امداد و خیرین خانه‌ساز زمین تأمین و تمهیداتی داریم که اجرا خواهیم کرد.

عظیمیان گفت:  با توجه به اینکه  تقریباً نصف جمعیت شهر زاهدان در بخش حاشیه‌نشینی هستند تمرکز کار ما در بخش ساماندهی همین وضع موجود، رفع مشکلات و ساماندهی آن‌ها که از طریق سازمان عمران و بهسازی در وزارت خانه که  مشاوران و طراحان در حال کار هستند صورت گرفته ما هم از طریق واگذاری ملک و زمین پشتیبانی را برای آن‌ها انجام می‌دهیم.

نظر شما