شناسهٔ خبر: 38942 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

جزئیات ۴ اقدام دولت در هموارکردن مسیر خانه‌دار شدن شهروندان/ ابلاغ یارانه مسکن اجتماعی و حمایتی توسط سازمان برنامه و بودجه در خردادماه سال جاری/ راهکارهای صیانت از حقوق عمومی با تکیه بر قدرت سازمان‌های مردم نهاد

گزارش آخر هفته ادامه دولت روحانی و سیاست‌های دولت در حوزه‌های راه و شهرسازی، تخصیص ۵۰ درصد از تسهیلات نوسازی به انبوه‌سازان، استقرار یک میلیون نفر جمعیت طی ۵ سال از شرق چابهار تا جنوب میناب، بررسی راهکارهای صیانت از حقوق عمومی با تکیه بر قدرت سازمان‌های مردم نهاد، تشریح عملکرد دولت یازدهم در بخش شهرسازی و همچنین مسکن بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به روال یک ماه پیش، تحت‌تاثیر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین پنجمین انتخابات شوراهای‌اسلامی شهر و روستا هفته‌ای پرخبر را گذراند که البته این پرخبری بیش از هرچیزی به مدیریت شهری و ادامه روند موجود اشاره داشت.

دعوت مقام های وزرات راه و شهرسازی و سازمان های دولتی دست اندرکار امور اقتصادی به دعوت مردم برای حضور در انتخابات، تاکید عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به  اینکه انتخابات، انتخاب بین راه و بیراهه است، اظهارنظر قائم مقام وزیر راه و شهرسازی به تحویل ۱۲۴ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده تا پایان امسال، تشریح گام‌های دولت یازدهم در پاسخگویی به مطالبات مردمی در حوزه مسکن، تدوین دستورالعمل‌های مقاوم‌سازی پروژه‌های عمرانی در برابر فرونشست، تشریح عملکرد دولت یازدهم در حوزه شهرسازی با تمرکز بر ارتقای فضاهای شهری و صیانت از هویت بافت های تاریخی و واجد ارزش، اعلام اختصاص ۵ درصد از تسهیلات نوسازی به انبوه سازان توسط مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از انجام مکاتبه با سازمان ملی زمین و مسکن و بانک‌مرکزی برای اجرای مسکن اجتماعی و حمایتی، بررسی راهکارهای صیانت از حقوق عمومی با تکیه بر قدرت سازمان‌های مردم‌نهاد و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری، تصویب کلیات پهنه‌بندی سند توسعه مکران و اعلام استقرار یک میلیون نفر جمیعت طی  سال از شرق تا جنوب میناب از سوی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در پیامی تلگرامی نسبت به نتیجه اولیه شمارش آرای انتخابات شهر و روستا و مشارکت زنان اظهارنظر کرد و گفت: حضور زنان در اقصانقاط کشور در انتخابات اتفاقی مبارک است که نباید آن را دست‌کم گرفت و به راحتی از آن عبور کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران مستقر در وزارت کشور با تاکید بر آنکه امیدوار است تا آگاهی در ایران پیروز شود، گفت: این انتخابات، انتخاب بین راه و بی‌راهه است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در گفتگویی با اعلام تصویب کلیات پهنه‌بندی سند توسعه مکران از استقرار یک میلیون نفر جمعیت طی ۵ سال از شرق چابهار تا جنوب‌میناب خبر داد و گفت: در کنار موضوع توسعه‌ای مکران، توجه به منافع افراد بومی، توجه به مسائل اجتماعی و توسعه متوازن اقتصادی از موضوعاتی است که در سند تصویبی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بر آن تاکید شده است. در طرح توسعه مکران و تصویب کلیات سند آن، انتفاع مردم منطقه در دستور جدی است. همچنین، تلاش کردیم با تجربه‌ای که در منطقه پارس‌جنوبی داشتیم، اشتباهات دوره توسعه‌ای منطقه پارس جنوبی را در این منطقه تکرار نکنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز در هفته گذشته از اختصاص ۵۰ درصد از تسهیلات نوسازی به انبوه‌سازان خبر داد و گفت: ۵۰درصد از تسهیلات نوسازی در محدوده ها و محلات هدف باز آفرینی شهری به انبوه سازان کشور اختصاص یافت .(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین در هفته گذشته، وزارت راه و شهرسازی مهمترین اقدامات دولت یازدهم را در حوزه مسکن در موضوع های تحقق حقوق شهروندی، پاسخگویی به مطالبات مردمی در حوزه مسکن و همچنین مهمترین اقدامات حماتی در هموارکردن مسیر خانه دار شدن مردم با ایجاد نهادهای توسعه‌ای در بخش مسکن، توسعه بازار رهن و تسهیلات، توسعه بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی تشریح کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اقتصاد مسکن در یادداشتی نوشت: بررسی کارشناسی نشان می‌دهد که عامل تحرکات در بخش مسکن همواره از سوی تقاضا شروع شده و به تدریج به بخش عرضه سرایت می‌کند. همچنین، عدم امکان نقدشوندگی واحدهای مسکونی ساخته شده ناشی از کمبود تقاضا و کاهش قدرت خرید خانوارها، یکی از دلایل مهم سکون و عدم تحرک‌پذیری بخش مسکن در شرایط جاری بوده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین عملکرد دولت یازدهم در حوزه شهرسازی تشریح شد. در همین راستا، طی گزارشی عنوان شد که دولت یازدهم در راستای بهبود وضعیت شهرسازی و ساماندهی به مسائل شهری، حقوق شهروندی و همچنین موضوعات معماری و بافت‌های واجد ارزش، بازنگری طرح‌های جامع شهرها، نظارت بر اجرای صحیح طرح‌های تفصیلی و تطابق آنها با طرح‌های جامع، مجموعه اقداماتی را در دو بخش تعادل بخشی و مدیریت خردمندانه سرزمین و ارتقای کیفیت فضاهای شهری و صیانت از هویت بافت‌های تاریخی و واجدارزش، قابل تفکیک و بررسی هستند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما