شناسهٔ خبر: 38949 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر هرمزگان خبر داد:

فعالیت دوباره خط ۲ ریلی بندر شهید رجایی/ نوسازی خطوط داخلی بندر تا دو سال دیگر

اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: خط ۲ ریلی بندر شهید رجایی پس از ۳۰ سال، تعمیر، نوسازی و وارد مدار فعالیت شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، الله مراد عفیفی‌پور در مراسم بهره ‌برداری از این طرح اظهار کرد: این مجموعه با اعتباری افزون بر ۹۰ میلیارد ریال طی مدت ۱۶ ماه به انجام رسید که بخش قابل توجهی از آن به خرید و اجرای خط ریل اختصاص دارد.

وی افزود: طرح خط ریلی شماره ۲ بندر شهید رجایی به طول ۲۶۳۴ متر و شامل دو سوزن است که با استفاده از آنها امکان تخلیه و بارگیری کالا از واگن به انبار و از کشتی به واگن وجود دارد.

به گزارش ایرنا، عفیفی‌پور با بیان اینکه بهره‌برداری از این خط به منظور تسهیل جابه‌جایی کالا در بزرگترین بندر تجاری ایران انجام گرفت، گفت: سالانه در بندر شهید رجایی بیش از ۸۰ میلیون تن کالا جابه‌جا می‌شود که حمل بخشی از این کالاها از طریق خطوط ریلی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس و با توجه به تغییر استانداردهای حمل ریلی، فرسودگی ریل‌ها و گذشت بیش از سه دهه از عمر آنها، نوسازی خطوط ضرورت داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان طول مجموع شبکه ریلی داخلی بندر شهید رجایی را ۵۴ کیلومتر با احتساب ریل جرثقیل‌ها اعلام کرد.

عفیفی‌پور خاطرنشان کرد: با گذشت ۳۰ سال از عمر این خطوط و همچنین به دلیل تغییر استانداردهای جابه‌جایی کالا، خطوط ریلی داخل بندر طی دو سال آینده و طبق برنامه زمان‌بندی نوسازی می‌شود که پیامدهای مثبتی در زمینه ارتقای ایمنی و بهره‌وری حمل‌و‌نقل را به دنبال دارد.

بندر شهید رجایی دروازه طلایی اقتصاد ایران است که ۵۳ درصد صادرات و واردات، ۷۰ درصد ترانزیت و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد کالاهای کانتینری در سطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند.

بندر شهید رجایی با ۱۸ دستگاه گنتری کرین (جرثقیل غول پیکر جهت تخلیه و بارگیری کانتینری) و ۴۰ پست اسکله، بزرگترین و پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران است.

عملیات کانتینری در حوزه بندری از جمله شاخص‌های مهمی است که مدت‌ها بود خبری از رشد این عملیات در بزرگترین بندر تجاری ایران وجود نداشت.

خوشبختانه با تلاش‌های دولت تدبیر و امید و به دنبال توافق برجام و استقبال خطوط کشتیرانی برتر دنیا برای حضور در بندر شهید رجایی و افزایش تردد خطوط کشتیرانی لاینر به این بندر، این عملیات رشد قابل ملاحظه ای یافته است که در نوع خود نشان از رشد اقتصادی در کشور دارد.

بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

نظر شما