شناسهٔ خبر: 38952 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

هوای پایتخت در دو ماه اول ۹۶ چکاپ شد

دوئل بارش و آلودگی در تهران/ افزایش روزهای ناسالم در پایتختLEZ

هواشناسی گرد و غبار باران نتیجه چکاپ وضعیت هوای شهر تهران بعد از سپری شدن دو ماه از سال ۹۶ نشان می‏دهد برنده دوئل بارش و آلودگی در تهران برخلاف انتظار، آلودگی هوا بوده است و در نتیجه تعداد روزهای نا سالم برای گروه‏های حساس در فروردین و اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، افزایش روزهای ناسالم و در مقابل کاهش روزهای سالم و پاک رویه‏ای است که هم در فروردین و هم در اردیبهشت امسال در پایتخت حاکم بوده؛ به این ترتیب که تعداد روزهای پاک فروردین‏ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک روز کاهش یافته و در مقابل شمار روزهای ناسالم برای گروه‏های حساس نیز ۴ روز افزایش یافته است. همچنین در اردیبهشت امسال تهرانی‏ها حتی یک روز هوای پاک با شاخص کیفیت هوای زیر ۵۰ واحد تنفس نکردند؛ درحالی‌که سال گذشته یک روز پاک در ماه دوم بهار ثبت شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد،  افزون بر این، امسال در اردیبهشت دو روز ناسالم برای گروه‏های حساس با شاخص کیفیت هوای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ واحد سپری شده است درحالی‌که پارسال در این ایام هیچ روز ناسالمی وجود نداشت. به این ترتیب تهران در دو ماه نخست پارسال هیچ روز ناسالمی نداشت در حالی که امسال در این مدت شش روز ناسالم را پشت سرگذاشته است.

 این آمارها هنگامی معنادار می‏شود که وضعیت جوی بهار امسال را با سال گذشته مقایسه می‏کنیم. تعداد روزهای بارانی و نیز میزان وزش باد در پایتخت طی دو ماه نخست امسال به شکل محسوسی نسبت به دو ماه پارسال بیشتر بود؛ اما با این حال شرایط مساعد آب و هوایی نتوانست از آلوده‏تر شدن هوای شهر تهران در این ایام در مقایسه با روزهای مشابه سال گذشته جلوگیری کند.

مقایسه وضعیت اقلیمی شهر و نیز کیفیت هوا در این بازه زمانی دو ماهه در سال‏های ۹۵ و ۹۶، بیش از هر چیز ناکارآمد و بی‏اثر بودن سیاست‌ها و برنامه‏های مقابله با آلودگی هوا را که در طول سال گذشته اجرا شده است، تایید می‏کند.

یکی از مهم‏ترین طرح‌های اجرایی در این زمینه، طرح کاهش LEZ بود که به دلایل مختلف بعد از دو سال بحث و جدل، هرگز به صورت کامل اجرایی نشد. سال گذشته با اجرای ناقص این طرح که از آن به عنوان فاز نخست یاد شد، کلیه خودروها موظف شدند در صورتی که گواهی معاینه فنی معتبر ندارند از تردد در محدوده طرح ترافیک حتی با وجود برخورداری از مجوز و نشان تردد در این محدوده، خودداری کنند. با این حال صرف محدودیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در مرکز شهر برنامه موثری نبود و حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی کاربراتوری که ۱۰ درصد کل خودروهای پلاک تهران را شامل می‏شوند اما مسبب ۴۵ درصد از آلودگی هوای ناشی از منابع متحرک در تهران محسوب می‏شوند، آزادانه در خارج از محدوده طرح ترافیک تردد می‏کنند. با وجود اینکه قرار بود از ابتدای سال جدید فاز بعدی این طرح اجرا و تردد این گروه از خودروها در کل شهر ممنوع شود، این برنامه به‌دلیل مشکلاتی که در زمینه نوسازی ناوگان سواری فرسوده وجود دارد، عملیاتی نشده است.

نظر شما