شناسهٔ خبر: 38977 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سالاری تشریح کرد؛

بررسی گزینه جایگزینی مصوبه برج- باغ/ مصوبه برج باغ از باغ‌ها صیانت نکرد/ کاهش طبقات در باغ

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران پیشنهادی مبنی بر جایگزینی مصوبه برج- باغ را تشریح کرد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سالاری در تشریح جزئیات پیشنهادش مبنی بر لغو مصوبه برج – باغ گفت: در دوره گذشته شورا، اعضا با نیت صیانت از باغات مصوبه‌ای تحت‌عنوان برج باغ را تدوین کردند و در قالب یک طرح پس از تصویب برای اجرا در اختیار شهرداری تهران قرار داده شد.

وی با بیان اینکه بررسی نحوه تحقق مصوبه برج باغ نشان داد اگرچه نیت اعضا خیر بوده اما عملا این مصوبه به اهداف اولیه خود نرسیده است و نه تنها از باغات صیانت نشده بلکه منجر به از بین رفتن باغات در پایتخت به ویژه در شمال و غرب تهران شده است، گفت: بر همین اساس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر بررسی مشترکی با کمیسیون سلامت داشت و نهایتا به این نظر رسیدیم که این مصوبه با شرایط فعلی قابلیت اجرایی شدن ندارد و باید لغو شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای‌شهر با بیان اینکه بر اساس این مصوبه بارگذاری که به یک ملک مطابق با زیرپهنه طرح تفصیلی تعلق می‌گیرد به جای آنکه در هر طبقه ۶۰ درصد باشد، ۳۰ درصد است اما در ارتفاع تعداد طبقات را افزایش می‌دهند به ایسنا، گفت: از سوی دیگر به استناد طرح تفصیلی اگر یک ملک نتواند پارکینگ تامین کند به مالک به میزانی که حق دارد پروانه ساخت در طبقات نمی‌دهند. لذا در مصوبه برج باغ در طبقات زیرین تا ۵۰ الی ۷۰ درصد سطح اشغال می‌دهند و این بدین معناست که ۷۰ درصد باغ گودبرداری می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر یک ساختمان در زیرپهنه R۱۲۲ قرار گیرد در حالت عادی می‌تواند مجوز ساخت پنج طبقه با سطح اشغال ۶۰ درصد بگیرد اما اگر باغ باشد بر اساس این مصوبه برج باغ می‌تواند ۱۰ طبقه با سطح اشغال ۳۰ درصد به انضمام یک طبقه مازاد مجوز ساخت بگیرد که این یک طبقه مازاد برای تشویق و ایجاد انگیزه برای مالک در نظر گرفته شده بود اما عملا مالک بر اساس مصوبه که همان اجازه ۳۰ درصد سطح اشغال را می‌دهد را رعایت نمی‌کند.

سالاری با بیان اینکه با سطح اشغال ۷۰ درصد عملا دیگر باغی نمی‌ماند گفت: این در حالیست که حتی در طبقات فوقانی در سال‌های قبل در شورای معماری مناطق نیز دیده شده که بعضا ۴۰ تا ۵۰ درصد سطح اشغال می‌دهند و نهایتا آنچه در عمل محقق می‌شود باعث از بین رفتن درختان باغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه به موجب بررسی‌های انجام شده تنها راه صیانت از اندک باغ‌ها را لغو این مصوبه دانستیم گفت: باید تعداد طبقات به نحو زیادی، کاهش یابد و حداکثر به اندازه طبقات املاک مجاور باشد. فلذا در آخرین جلسه با کمیسیون‌سلامت پیشنهاد لغو این مصوبه را ارائه کردیم و از هیات‌رئیسه درخواست شد که در جلسات باقیمانده این موضوع را در دستورجلسه قرار دهد.

سالاری با بیان اینکه ما دو راهکار پیش رو داریم گفت: اینکه شهرداری از مدل حق انتقال و توسعه استفاده کند. یعنی اینکه بر اساس این مدل شهرداری مکلف است به مالک در راستای حفظ حقوق مکاسبه در جای دیگر شهر و در چارچوب طرح تفصیلی، ساختمان یا زمینی بدهد که باغ حفظ شود. اما چون این مدل به نتیجه نمی‌رسد پیشنهاد دادیم که تعداد طبقات ساختمان ساخته شده در باغ نسبت به ساختمان‌های مجاور کاهش یابد و در نتیجه کاهش طبقات سبب می‌شود که تعداد پارکینگ نیز کاهش یافته و بر همین اساس نیاز به گودبرداری زیادی نخواهیم داشت و نهایتا درخت‌ها نیز حفظ می‌شوند.

وی افزود: به نظر می‌رسد در حال حاضر به دلیل نظارت اجتماعی و رسانه‌ای که در زمینه حفظ باغات وجود دارد بهترین زمان برای لغو این مصوبه و اتخاذ تصمیمات دیگر است./

نظر شما