شناسهٔ خبر: 39172 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

ضرورت توجه به بهسازی اماکن موقوفی در بافت‌های ناکارامد شهری/ تلاش برای استفاده از رقبات مناطق فرسوده در جهت نیاز امروز کشور

علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر ضرورت توجه به امر بهسازی اماکن موقوفی در بافت‌های ناکارامد شهری گفت: بدون شک ما باید هرچه زودتر درباره وضعیت تعداد زیادی از بقعه‌های متبرکه در کشور تصمیم‌گیری کرده و در جهت بهسازی آن‌ها گام برداریم چراکه در حال حاضر شرایط خدمات‌رسانی خوبی را به مردم نداشته و دسترسی به آن‌ها مشکل شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حجت الاسلام علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان اوقاف و وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه عملکرد سازمان اوقاف دیده نمی‌شود، اظهار داشت: بیش از هزار و ۲۰۰ مجموعه درمانی موقوفه در کشور داریم که از این تعداد ۱۳۳ بیمارستان وقفی هستند.
وی ادامه داد:‌ ما بیش از مراکز دولتی خدمات درمانی می‌دهیم اما کسی راجع به آن چیزی نمی‌گوید.

این مقام مسول با اشاره به تعداد قابل توجه مساجد موقوفه اظهار داشت: مساجدی با ۸۰۰ سال سابقه داریم که وقفی هستند و اگر این مساجد نباشد و مردم بخواهد مراکزی را اجاره کنند تا به امور مذهبی خود بپردازند باید چه مقدار هزینه بپردازند.

محمدی از وجود ۹ هزار بقعه در کشورمان خبر داد و گفت: گزارش‌هایی حاکی است که در یک مدت معلوم ۴۰ میلیون نفر بار از بقعه‌های متبرکه در کشورمان دیدن کردند و این بقعه‌ها می‌تواند یک محور گردشگری در کشورمان محسوب شود.

رئیس سازمان اوفاف و امور خریه گفت: در بعد علمی و فرهنگی هم اوقاف بسیار خدمات قابل توجهی را ارائه داده است تعداد قابل توجهی از کتابخانه‌ها دانشگاه‌های مهم کشور از جمله دانشگاه الزهرا وقفی هستند.

محمدی ادامه داد: ارزش این موقوفات امروز به هزاران هزار میلیارد تومان می‌رسد و مردم می‌توانند از این امکانات به راحتی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از اراضی تاسیسات انرژی هسته‌ای هم از موقوفات است، گفت: آمادگی این را داریم که گزارش‌هایی ارائه دهیم که چه قدر از ظرفیت‌های موقوفات استفاده شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تصمیمی بدون حضور دستگاه وقف برای تعیین تکلیف املاک و اراضی نباید گرفته شود گفت: در حال حاضر در سراسر کشورمان یک میلیون هکتار زمین موقوفه وجود دارد که ۲۵ هزار هکتار آن در اختیار دستگاه است .

محمدی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های مهم اقتصاد مقاومتی موضوع وقف است ادامه داد: وقف یک کار مردمی است اما عده‌ای عمدا و حساب شده می‌خواهند این حکم الهی را از چشم مردم بیاندازند و بگویند که وقف بد اداره می‌شود.

رئیس سازمان اوفاق و امور خیریه تاکید کرد: وقف هیچ مانعی برای زندگی مردم ایجاد نمی‌کند و ما این آمادگی را داریم که با وزارت راه و شهرسازی که خدمات مردمی ارائه می‌دهد بیشترین همکاری را داشته باشیم.

محمدی امامزادگان را یکی از نعمت‌های خدادادی برای کشورمان دانست و گفت:‌این یک نعمت است که مردم بدون دعوت به بقعه امامزادگان می‌روند نه تنها که پولی نمی‌خواهند بلکه پولی را هم پردخت می‌کنند. و بقعه‌های متبرکه به یک محور گردشگری در کشورمان تبدیل شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال ۸۹ میانگین وقف ۲۰۰ وقف بوده گفت: پس از آن با تبلیغاتی که انجام شد توانستیم وقف را به ۲۸۰۰ موقوفه که توسط مردم وقف شده برسانیم.

وی تاکید کرد:‌ در بین این موقوفه‌ها ، وقف‌های گران قیمت هم وجود دارد به طوری که چندی پیش در شیراز فردی ۱۲۰ میلیارد تومان موقوفه در اختیار سازمان وقف قرار داد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین در حاشیه برگزاری این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: قطعا امضای این تفاهم‌نامه نیاز امروز کشور در بافت فرسوده به شمار رفته و مشخص می‌کند که اقدامات عمرانی و مورد نیاز جهت ارتقای کیفیت زندگی مردم باید هرچه سریعتر در این نواحی انجام شود.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین ادامه داد: در این راستا لازم بود تا همکاری روشنی با وزارت راه و شهرسازی داشته و ضمن رعایت موازین شرعی و حقوقی موقوفات، در جهت نیاز امروز مردم در جامعه اقداماتی را به طور مشترک به انجام برسانیم.

وی در ادامه رفع مشکلات مردم در جامعه امروز و استفاده بهینه از امانت گذشتگان به نسل فعلی را موارد مورد توجه در امضای این تفاهم‌نامه دانست و افزود: قطعا در صورت نبود این تفاهم‌نامه احیا و آبادانی اماکن موقوفی در سراسر کشور نیز در دستور کار قرار نگرفته و امکان تصمیم‌گیری برای رقبات موجود در بافت‌های ناکارآمد شهری فراهم نمی‌شد.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک ما باید هرچه زودتر درباره وضعیت تعداد زیادی از بقعه‌های متبرکه در کشور ازجمله امام‌زادگان و مساجد تصمیم‌گیری کرده و در جهت بهسازی آن‌ها گام برداریم چراکه در حال حاضر شرایط خدمات‌رسانی خوبی را به مردم نداشته و دسترسی به آن‌ها مشکل شده است.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان تفاهم‌نامه امضا شده را توافق‌نامه‌ای چندجانبه دانست و افزود: این تفاهم‌نامه در جهت خدمت به مردم، دولت، اماکن مذهبی، موقوفات عمل کرده و باعث خوشبینی و اعتماد مجدد مردم به انجام وقف در کشور می‌کند./

نظر شما