شناسهٔ خبر: 39183 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس شورای‌شهر و آموزش چابهار تشریح کرد؛

باتلاق آموزش و بهداشت در چابهار/ ۴۸ سانتی‌متر، سرانه فضای آموزشی چهابهار و هدایت خیرین مدرسه‌ساز به سیستان

مسعود بلیده ای رئیس شورای‌شهر و شورای‌آموزش چابهار با اشاره به نیاز جدی چابهار به آموزش و بهداشت می‌گوید: در منطقه آزاد به همت دولت تدبیر و امید بیشتر از نیروهای بومی و محلی برای انجام امور استفاده می شود که نشان از تدبیر مجموعه دولت برای حل مسائل چابهار دارد. مجموعه دولت یازدهم، نگرش‌های جدیدی به حل مسائل چابهار با کمک نیروهای محلی و یاری مسئولان و سرمایه‌گذاران ملی دارد که امیدواریم تداوم یابد و به مرحله عملیاتی و اجرایی برسد.

مژده نوروزی-مسعود بلیده‌ای رئیس شورای شهر و رئیس شورای آموزش چابهار در تشریح وضعیت موجود چابهار به خشکسالی‌های نزدیک به دو دهه منطقه و عدم اخذ تصمیم‌های مناسب برای ساماندهی به وضعیت آب و کشاورزی منطقه اشاره کرد و گفت: خشکسالی دو دهه متوالی، چهره شهر را دگرگون کرده و باعث بروز مشکلاتی عمده و عدیده در شهر شده است که بخش عمده‌ای از آنها مهاجرت ناخواسته روستاییان به درون شهرها و همچنین پیرامون بوده است. این در حالی است که مجموعه استان سیستان و بلوچستان و به ویژه منطقه جنوبی آن به دلیل همجواری با دریای‌عمان از طبعیتی بکر برخوردار است و فرصت سرمایه‌گذاری در آن مهیاست اما به حال خود رها شده است.

رئیس شورای شهر چابهار ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان و البته سیستان منطقه‌ای گرم و خشک است که متاسفانه دو دهه است که دچار خشکسالی‌های متعدد شده و مردم از نظر معیشتی در مضیقه هستند. در عین‌حال، بیکاری از دیگر دلایل عمده حاشیه‌نشینی و گسترش آن در چابهار است به رغم آنکه منطقه آزاد چابهار و همچنین صنعت پتروشیمی در این منطقه راه‌اندازی شده است.

بحران آب در چابهار جدی است؛ نابودی کشاورزی در ۲۰ ساله اخیر

بلیده‌ای در تشریح دلایل بیکاری مردم چابهار گفت: علت بیکاری، نبود کارخانه‌ها و مراکز تولیدی در سیستان است و اینکه عموما سرمایه‌گذاران در این مورد تشویق نشده‌اند.

رئیس شورای آموزش چابهار عدم دریافت سند و ملاحظات این چنینی اداری را برای ساکنان بومی منطقه چابهار یکی دیگر از مشکلات عمده عنوان کرد و افزود: مردمانی که از خشکسالی رنج برده‌اند مجبور به ترک روستاهای خود شده‌اند و به شهرها پناه آورده‌اند. در عین‌حال به این دلیل که تامین هزینه‌های شهری در استطاعات روستاییان نبوده و اغلب مردم نیز بر روی زمین‌هایی که در آن سکونت داشته‌اند سندی دریافت نکرده‌اند همواره مشکلات حاشیه‌نشینی برای آنها وجود داشته است.

وی تصریح کرد: مدت زمان ۲۰ ساله برای خشکسالی زمان طولانی و طاقت فرسا است که اگر درست مدیریت می‌شد شاید تا این اندازه بر حاشیه‌نشینی و فقر دامن نمی‌زد.

رئیس شورای‌شهر چابهار گفت: ۲۰ سال گذشته منطقه آزاد در چابهار تاسیس می‌شود به این امید که فرصت‌هایی را برای مردم منطقه نیز ایجاد کند اما این فرصت در اختیار مردم منطقه قرار نمی‌گیرد.

به گفته این مقام مسئول؛ برخی نیز با این نیت که بتوانند کاری برای خود تهیه کنند به منطقه آزاد چابهار برای یافتن شغل‌های روزمزدی روی می‌آورند که عموما نیز با ناکامی روبه‌رو می‌شوند. بیشتر افراد جویای کار از بلوچستان می‌آیند.

زخم‌های جنگلوگ و مراد آباد در قلب شهر چهابهار

بلیده‌ای در پاسخ به این سوال که چرا به رغم تاکید مسئولان و همت دولت باز هم حاشیه‌نشینی یکی از معضلات عمده چابهار عنوان می‌شود؟ گفت: رشد جمعیت عجیب و غریبی در چابهار وجود دارد که به دلیل موالید نیست بلکه به دلیل مهاجرت، این رشد جمیعت ایجاد شد. شاید به این دلیل که، همواره در چابهار صورت مساله پاک می‌شد و هیچوقت به صورت ریشه‌ای مسائل چابهار و مشکلات متعدد آن حل نشد.

وی با اشاره به اینکه در منطقه آزاد و شهر چابهار حاشیه‌نشینی‌های متعددی به دلیل دو قطبی‌شدن اجتماع بومی و مهاجران ایجاد شده است گفت: جنگلوک کنار اداره کل امور اتباع خارجه در منطقه آزاد و مرادآباد در کنار اداره کل راه و شهرسازی چابهار، دو نمونه حاشیه‌نشینی‌هایی هستند که همواه در معرض دید مسئولان محلی و ملی قرار دارد. متاسفانه تدبیری و چاره‌ای نیز برای بحث‌های آموزشی دیده نشده است و شاید در زمانی نه چندان دور باز هم میزان بی‌سوادی در کشور با رشد حاشیه‌نشینی افزایش پیدا کند.

بلیده‌ای با اشاره به مسئولیت خود در شورای آموزش استان و پیگیری موضوعات آموزشی مناطق محروم، گفت: آموزش یکی از دغدغه‌های شورای آموزش است. در همین رابطه نیز، تخصیص فضای آموزشی به مناطق مختلف چابهار به ویژه مناطق محروم که درصد بالایی از جمعیت چابهار را به خود اختصاص داده است باید مدنظر قرار گیرد.

چاره‌اندیشی برای تامین فضای آموزشی و بهداشت در چابهار

رئیس شورای آموزش چابهار تصریح کرد: چابهار در حال حاضر به دلیل مشکلات عمده آموزشی که دارد و کمبود فضای آموزشی نیازمند کمک خیرین مدرسه ساز، و توسعه و تجهیز مدارس است.

به گفته وی، در سنوات اخیر، فضای محدودی برای راه‌اندازی و ساماندهی مباحث آموزشی در اختیار چابهار قرار گرفت و شورای‌شهر و شهرداری چابهار نیز همت کردند و کلنگ ساخت مدرسه زده شد و در ادامه نیز در اختیار نوسازی برای تکمیل قرار گرفت اما چابهار به فضاهای بیشتری برای آموزش، بهداشت و سایر خدمات عمومی نیازمند است. هرچند مطالعات فراوانی در سال‌های اخیر برای ساماندهی به وضعیت آموزش و بهداشت چابهار انجام شده اما هیچوقت به صورت جدی عملیاتی و اجرایی نشد.

بلیده‌ای تدبیر دولت یازدهم را برای استفاده از نیروهای‌بومی و محلی نشان از تدبیر مجموعه دولت برای حل مسائل چابهار عنوان کرد و گفت: در حال‌حاضر، در منطقه آزاد به همت دولت تدبیر و امید بیشتر از نیروهای بومی و محلی برای انجام امور استفاده می شود که نشان از تدبیر مجموعه دولت برای حل مسائل چابهار دارد. مجموعه دولت یازدهم، نگرش‌های جدیدی به حل مسائل چابهار با کمک نیروهای محلی و یاری مسئولان و سرمایه‌گذاران ملی دارد که امیدواریم تداوم یابد و به مرحله عملیاتی و اجرایی برسد.

انتقاد از عدم استفاده از نیروهای‌بومی در صنایع ایجاد شده در چابهار

وی با انتقاد از عدم بهره‌مندی از نیروهای محلی در صنایع چابهار و صنعت پتروشیمی، گفت: صنایع در چابهار در حال رشد است. بطور مثال پتروشیمی در منطقه ایجاد شده که در حال فعالیت است اما متاسفانه، پیوست اجتماعی را ندیده است. پیوست اجتماعی در افق بلند فعالیت مستمر ۲۰ هزار نفر در پتروشیمی است که عموما نیز از افراد بومی در کار استفاده نمی‌شود که اگر د همین صنعت بخش عمده ای نیروهای بومی شاغل می شدند بخشی از مشکلات چابهار حل می‌شد.

بلیده‌ای گفت: با ایجاد منطقه آزاد پیش بینی می شود که هزار نفر به جمیعت چابهار افزوده شود و افزایش جمیعتی در این اندازه نیاز به امکاناتی همچون آموزشی، آب، بهداشت و سایر امکانات دارد. اگرچه منابع وجود دارد اما باید این نکته را نیز مدنظر قرار دهیم که عموما به نفع مردم بومی نیست؛ آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم.

کمبود فضای آموزشی در چابهار

به گفته وی، دریای‌عمان با درخشندگی و بزرگی بیش از حد در جوار چابهار وجود دارد اما مردم شهر چابهار هفته‌ای دو روز آب دارند و آب در چابهار جیره‌بندی می‌شود و بقیه به مخازن بتنی می‌رود. چابهار تشنه است و فاقد مراکز آموزشی و بهداشتی لازم است.  

رئیس شورای‌شهر چابهار گفت: میانگین سرانه آموزشی در چهابهار به نسبت کشور بسیار پایین است. سرانه آموزشی در کشور حدود ۵.۳ مترمربع است در حالیکه در چابهار، سرانه آموزشی ۴۸ سانتی متر مربع است و این وضعیت مناسبی نیست. بحث بهداشت و درمان وقتی وارد فضای حاشیه شهر چابهار شوید باتلاقی است که در آن گم می‌شوید. جمیعتی که در آنجا زندگی می‌کنند از حداقل‌ها بی‌بهره‌اند.

بلیده‌ای در مورد سنددارکردن خانه‌های چابهار گفت: عموما مردم بر روی زمین‌هایی که در آن ساکن هستند مالکیت ندارند. وقتی وارد سیکل‌های معیوب اداری می‌شوید مشکلات آغاز می‌شود. الان بخشی از دادن سند به مردم شروع شده است. امیدواریم این رویه‌ها تغییر کند و در این زمینه نیز اطلاع رسانی و آگاهی عمومی به شهروندان چابهار آغاز شده است.

وی ادامه داد: سیستم‌های ثبتی، شهرسازی، سازمان ملی زمین ومسکن، شهرداری و حتی مردم باید همکاری کنند تا این اتفاق بیفتد و برای مردم سهولت هایی را تعیین کنند و مشوق هایی را نیز در نظر بگیرند تا این کار به سرانجام برسد. /

برچسب‌ها:

نظر شما