شناسهٔ خبر: 39198 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان اوقاف اعلام کرد:

اولویت هویت بخشی به بافت‌های ناکارآمد در فرایند بازآفرینی شهری/ اختصاص بودجه مستقیم برای ساخت مساجد در شهرهای جدید/ مساجد بهترین مکان برای ایجاد ارتباطات مردمی هستند

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه هویت بخشی به بافت‌های ناکارآمد در فرایند بازآفرینی شهری نسبت به نوسازی تک‌بناها در اولویت هستند گفت: بی‌شک بدون هویت اجتماعی امکان هیچ‌گونه بازسازی وجود ندارد، این سازمان‌های اجتماعی هستند که امکان ارتباط با مردم و حل مشکلات را فراهم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه  و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان اوقاف و امور خیریه بحث تمدن ایرانی و ایران‌شهری را مبنای اصلی رویکرد بازآفرینی در جلسات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اعلام کرد و گفت: همواره در تمدن ما از پیش از ظهور اسلام تا کنون نیایش‌گاه‌ها یکی از کانونی‌ترین محورهای تشکیل دهنده سکونتگاه‌ها در کشور بوده‌اند، از آنجایی که این مسئله پس از اسلام گسترش بیشتری پیدا کرد برای ما خیلی مهم است که تمامی اماکنی که به نوعی به مجموعه‌های شهری هویت می‌دهند را در کانون توجه قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ما فکر می‌کنیم که در بحث بازآفرینی شهری پیش از اینکه بخواهیم تک‌بناها را بازسازی کنیم باید بتوانیم به بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای هویت‌بخشی کنیم.

آخوندی با تأکید براینکه در حال حاضر هویت‌بخشی به مناطق ناکارآمد از هر اقدام دیگری در این نواحی مهم‌تر است گفت: بی‌شک بدون هویت اجتماعی امکان هیچ‌گونه بازسازی وجود ندارد، ما امکان صحبت با چندهزار نفر را نداریم ولی در هویت اجتماعی می‌توانیم تجمعی ایجاد کرده و با سازمان اجتماعی بحث بازآفرینی شهری و حل مسائل را شروع کنیم.

به گفته این مقام مسئول بهبود محیط زندگی، ارتقای وضعیت شغلی، بهداشت، درمان و هر اقدام دیگر در این مناطق نیاز به یک رویکرد اجتماعی دارد و در این راستا بحث مساجد، مراکز مذهبی و فرهنگی دارای اهمیت بسیار بالا و کلیدی است.

آخوندی با اشاره به این مطلب که در این دوره با وجود شرایط سخت مالی برای ساخت مساجد به طور مستقیم بودجه مشخص کرده‌ایم گفت: این اقدام از سویی با توجه به اسلامی بودن حکومت و دولت ما در کشور انجام شده و از سویی دیگر بهترین راهی است که ما می‌توانیم از طریق آن مردم را در شهرهای جدیدی که فاقد هرگونه سابقه سکونتی هستند، متشکل کنیم.

وی در اشاره به وضعیت ساخت مساجد در سایت‌های مسکن مهر در شهرهای جدید نیز بیان کرد: از انجایی که این محیط‌ها جدید هستند و ما نیاز به مکانی برای گفتگو با مردم آن‌ها داریم پس پا به پای ساخت مدارس بر روی احداث مساجد سرمایه‌گذاری کردیم چراکه مساجدن بهترین مکان برای صحبت با مردم و برقراری ارتباط با آن‌ها است.

وی در ادامه با تأکید براینکه موقوفات ریشه در تمدن کشور ما دارد گفت: بدون شک بخش عمده‌ای از بحث احیای مظاهر فیزیکی بافت فرسوده بر مبنای تمدن ایران‌شهری به مساجد، بقعه‌های متبرکه، مدارس و فضاهای عمومی باز می‌گردد که تعداد زیادی از آن‌ها وقف بوده و نماد هویت محلات به شمار می‌روند.

عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه سخنان خود خاطزنشان کرد: قطعا موضوع مذکور برای ما بحثی محوری بوده و یک مسئله با درجه دوم اهمیت نخواهد بود، امیدوارم بتوانیم با کمک این تفاهم‌نامه که به تمامی ستادهای بازآفرینی استانی و شهرستانی ابلاغ خواهد شد شاهد هماهنگی لازم درخصوص پیگیری اماکن موقوفی و بهسازی آن‌ها باشیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اضافه کرد: قطعا موقوفات می‌تواند کمک شایانی در امر بازآفرینی شهری داشته باشد و ما تصور می‌کنیم که آن قدری که سازمان اوقاف و امور خیریه می‌تواند به ما در این حوزه کمک کند ما قادر به یاری آن‌ها نیستیم.

آخوندی با اشاره به اهمیت بحث واگذاری اختیار از سوی رمقام معظم رهبری به رئیس سازمان اوقاف جهت پیگیری مفهوم بهره‌وری در استفاده از موقوفات کشور گفت: ما برای افزایش کیفیت زندگی در بافت‌های فرسوده نیاز به استفاده از این اماکن داریم تا بتواینم از آن‌ها بهره‌وری جدیدتری داشته باشیم، بدون شک این اقدام رهبری می‌تواند در جهت افزایش بهره‌وری کمک بسیار زیادی داشته باشد.

وی در پایان بیان کرد: امیدوارم این تفاهم‌نامه در ماه مبارک رمضان موجب برکت شده و با همکاری مردم و تمام دستگاه‌های ذیربط شاهد موفقیت در ان باشیم./

نظر شما