شناسهٔ خبر: 39233 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت؛

مراسم ملی و منطقه‌ای افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار به زودی برگزار می‌شود/ ورود تجهیزات و قطعات جدید از بندر فنیت ایرلند به بندر شهید رجایی/ا نجام ۵۰ درصد بانکرینگ جهان در خلیج فارس

بندر مراسم ملی و منطقه‌ای افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار به زودی برگزار می‌شود، ورود تجهیزات و قطعات جدید از بندر فنیت ایرلند به بندر شهید رجایی، انجام ۵۰ درصد بانکرینگ جهان در خلیج فارس از جمله مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفتهای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه دریایی به شرح زیر است؛

مراسم ملی و منطقه‌ای افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار به زودی برگزار می‌شود/ تلاش برای افزایش ظرفیت بنادر کشور به دوران قبل از تحریم

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام خبر افزایش ۴۰ درصدی ورود کالای کانتینری طی دو ماه ابتدای سال در بنادر کشور گفت: با این حال هنوز ظرفیت بنادر کشور به دوران قبل از تحریم بازنگذشته است و امیدواریم به زودی ترمینال‌های کانتینری کشور به دوران قبل از تحریم برگردند.

محمد سعیدنژاد در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص زمان نهایی افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار گفت:تجهیزات بندر چابهار مستقر شده و این بندر آماه افتتاح است و با اعلام ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه برای برگزاری مراسم ملی و منطقه‌ای و  با حضور مقامات سیاسی کشورهای همسایه مراسم در شانی را برگزار خواهیم کرد.

راه‌اندازی سامانه تلفنی گزارش‌های‌مردمی اعلام تخلفات ساخت و ساز در سواحل کشور

مشاور حقوقی وزیر راه و شهرسازی با اعلام تشکيل کارگروه تخصصی مربوط به مقابله با ساخت و سازهای بدون مجوز یا خارج از مجوز در سواحل کشور از راه‌اندازی سامانه تلفنی گزارش‌های مردمی اعلام تخلفات ساخت و ساز در آینده‌ای نزدیک در سواحل کشور خبر داد.

حسین معصوم مشاور حقوقی وزیر راه و شهرسازی در جلسه گروه کارشناسی فنی تخصصی سواحل و بنادربه دبیری انزان‌پور مديركل حقوقی سازمان بنادر و دريانوردی با موضوع مقابله با ساخت و سازهای بدون‌مجوز یا خارج از مجوز در سواحل کشور، گفت: موضوع تجاوز به حریم دریا و ساخت و سازهای بدون‌مجوز یا خارج از مجور در سواحل‌شمالی کشور در گذشته بسیار رخ داده بود و از این منظر، استان‌های‌شمالی وضعیت مناسبی نداشتند که خوشبختانه در دولت یازدهم اقدامات مناسبی در این راستا انجام گرفت.

ورود تجهیزات و قطعات جدید از بندر فنیت ایرلند به بندر شهید رجایی

مدیرکل‌ تأمیـن و مهندسی تجهیـزات‌ سـازمان بنادر و دریانوردی از ورود اولین محموله قطعات و تجهیزات دو دستگاه گنتری کرین سوپر پست پاناماکس از ایرلند به بندر شهید رجایی در نیمه نخست خرداد خبر داد.

نیاز به گسترش حمل و نقل دریایی قطعی است

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به لغو تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: دولت به دنبال تقویت هر چه بیشتر جایگاه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حمل و نقل دریایی است.

وی با اشاره به اینکه تمام شقوق حمل و نقل از زمینی، هوایی، جاده ای و دریایی حائز اهمیت است، تاکید کرد: حمل و نقل دریایی به دلیل ارزان بودن این نوع حمل برای انتقال کالا به ویژه برای ایران که بخشی از نیازهایش به صورت واردات و بخشی نیز به صورت صادرات است، بسیار حائز اهمیت است، لذا نیاز به گسترش حمل و نقل دریایی قطعی است و این امر در برنامه توسعه ششم دیده شده است و اجرایی می شود.

انجام ۵۰ درصد بانکرینگ جهان در خلیج فارس

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به سهم محدود ایران در بانکرینگ خلیج فارس، گفت: با توجه به موقعیت خاص و استراتژیک بندر چابهار و ظرفیت بالقوه این بندر در صنعت بانکرینگ، عملیات سوخت‌رسانی به کشتی‌‌ها در چابهار، در اولویت قرار گرفت.

بهروز آقایی بندر چابهار به لحاظ سهولت دسترسی به آبهای آزاد و قرار گرفتن در مسیر اصلی تردد کشتیها به خلیج فارس و عبور تعداد بسیار زیادی از کشتیهای نفتکش و تجاری از تنگه هرمز موقعیتی بسیار استثنایی برای ایران رقم زده است. کشتی های عبوری و نفتکش‌ها به مقصد کشورهای عراق، کویت، عربستان، امارات، قطر و بحرین که وارد خلیج فارس می‌شوند به اجبار باید از منطقه دریای عمان و از نزدیکی بندر چابهار عبور کنند و این مسئله منطقه چابهار را به یکی از پرترددترین مناطق دریایی جهان مبدل کرده است.

بندر آبادان صاحب ترمینال مسافری جدید می‌شود

مدیر بندر آبادان با بیان اینکه در دو ماهه ابتدایی امسال تعداد گردشگران دریایی از ۱۲۶ هزار نفر به بیش از ۳۰۸ هزار نفر رسیده اعلام کرد: این رقم حاکی از رشد ۱۴۳ درصدی مسافران در سال جاری است.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به اینکه ترمینال مسافری آبادان امسال فعال می‌شود، گفت: ما تلاش کرده ایم با راه اندازی ترمینال مسافری که در آینده نزدیک با فعال شدن خط مسافری آبادان -کویت آغاز به کار می‌کند، شرایط را برای بهبود جایگاه خدمات مسافری در این بندر فراهم کنیم.

نظر شما