شناسهٔ خبر: 39239 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تخصصیص ۱۵۱ میلیاردتومان اعتبار نوسازی به بافت‌های ناکارآمد شهری/گام‌های شورای‌عالی برای تهیه مقدمات ثبت جهانی بندر کنگ/ ممنوعیت و توقف عملیات اجرایی در کاخ ثابت پاسال

گزارش آخر هفته تخصصیص ۱۵۱ میلیاردتومان اعتبار نوسازی به بافت‌های ناکارآمد شهری،گام‌های شورای‌عالی برای تهیه مقدمات ثبت جهانی بندر کنگ،ممنوعیت و توقف عملیات اجرایی در کاخ ثابت پاسال، افزایش وام جعاله از ۱۰ به ۲۰ میلیون تومان، تشکیل سی‌امین جلسه ستاد ملی بازآفرینی‌شهری پایدار و امضای سه‌تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته گذشته بازار مسکن و شهرسازی به روال سابق، هفته پرخبری را به ویژه در حوزه شهرسازی و بافت‌های تاریخی و صیانت از آنها، تخلفات حوزه شهری و عدول شهرداری تهران از برخی از ضوابط گذراند که ماجرای کاخ ثابت پاسال بخشی از آن بود.

در عین‌حال جلسه وزیر راه و شهرسازی با مدیران کل را و شهرسازی استان‌های سراسر کشور و تاکید وی بر بازگرداندن گفتمان‌های اصیل اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی به صحنه سیاسی کشور، اظهار نظر آخوندی در مورد نان به نرخ حاشیه‌نشینی (جزئیات کامل را اینجا بخوانید)، تشکیل سی‌امین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری و امضای سه تفاهم‌نامه همکاری و تعریف موضوعات مشترک در زمینه بافت های ناکارآمد با سازمان اوقاف و امور خیریه، تاکید وزیر راه و شهرسازی بر اختصاص بودجه مستقیم برای ساخت مساجد در شهرهای جدید در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان اوقاف و امور خیریه، نامه پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی به محمدباقر قالیباف شهردار تهران با تاکید بر ممنوعیت و توقف عملیات اجرایی در کاخ ثابت پاسال و ارایه گزارش وضعیت ملک در اسرع وقت به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید) و معماری ایران بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین، ‌گام‌های شورای‌عالی برای تهیه مقدمات ثبت جهانی بندر کنگ در سومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶، تخصصی ۱۵۱ میلیاردتومان اعتبار نوسازی به بافت‌های ناکارآمد شهری و ابلاغ سهمیه ۲۵ بانک عامل جهت ارایه تسهیلات نوسازی محلات هدف، اعلام نابودی ۴ هزار هکتار باغات تهران با اجرای مصوبه برج- باغ، تشریح پشت پرده تخریب خانه پاسال و راه‌اندازی سامانه تلفنی گزارش‌های مردمی اعلام تخلفات ساخت و ساز در سواحل کشور بخشی دیگر از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

نظام داوری اجتماعی در سایه گفتمان‌های رقیب ایجاد می‌شود

وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور، ضمن تشریح بزرگ‌ترین انحراف انتخابات در سال‌های پس از انقلاب بر بازگرداندن گفتمان‌های اصیل اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی به صحنه سیاسی کشور تاکید کرد و گفت: اگر انتخابات از ماهیت و از محتوای خود تهی شود و در واقع انتخابات عرصه گفتگوی ملی نباشد، و در آن ما گفتمان‌های رقیب را نداشته باشیم آن وقت مراجعه کردن به محتوای صندوق با مشکل مواجه می‌شود و باید به بحث محتوایی، توجه ویژه داشته باشیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تغییر و تحول پرتال ادارات کل راه و شهرسازی در مدت‌زمان یک‌ماهه

آخوندی همچنین در جلسه با مدیران راه و شهرسازی استان های کشور بر تغییر و تحول پرتال ادارات کل در مدت زمان یک ماهه تاکید کرد و گفت: اجازه ندهید افرادی که قصد تخریب دارند چهره غیرواقعی از شما به جامعه منتقل کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اختصاص بودجه مستقیم برای ساخت مساجد در شهرهای‌جدید

وزیر راه و شهرسازی همچنین در سی امین جلسه ستاد ملی باز آفرینی شهر بر هویت‌بخشی به بافت‌های ناکارآمد در فرآیند بازآفرینی‌شهری نسبت به نوسازی تک‌بناها تاکید کرد و گفت: بی‌شک بدون هویت‌اجتماعی، امکان هیچگونه بازسازی وجود ندارد. زیرا این سازمان‌های اجتماعی هستند که امکان ارتباط با مردم و حل مشکلات را فراهم می‌کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین در سی‌امین جلسه ستادملی بازآفرینی شهری پایدار، سه تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امور خیریه با هدف تعریف و پیگیری موضوعات مشترک در گستره بافت‌های ناکارآمد شهری به امضا رسید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

طرح ویژه بندر تاریخی کنگ، جایگزین طرح جامع می‌شود

ضرورت تهیه طرح ویژه بندر تاریخی کنگ به عنوان گامی برای ثبت جهانی آن توسط سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و  گردشگری با هدف توسعه گردشگری و صنعت توریسم و همچنین صیانت و حفاظت از میراث‌فرهنگی کشور در سومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ مورد بررسی قرار گرفت. حناچی در جلسه فوق، گفت: همکاران ما در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تلاش می‌کنند تا پرونده ثبت جهانی بندرکنگ را آماده کنند. برای اینکه چنین اقدامی صورت بگیرد باید مقدمات حقوقی این‌کار نیز انجام شود و اولین گام‌ آن نیز تصویب لزوم تهیه طرح ویژه برای بندر کنگ در شورای‌عالی است که خوشبختانه در سومین جلسه شورا در سال ۹۶، مقدمات آن فراهم شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ابلاغ سهمیه ۲۵ بانک عامل جهت ارایه تسهیلات نوسازی محلات هدف

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تخصیص ۱۵۱ میلیاردتومان اعتبار نوسازی به بافت‌های ناکارآمد شهری خبر داد. و گفت: قطعات با تزریق مبلغ فوق، بحث ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری سرعت خواهد گرفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش وام جعاله

مدیر امور ارتباطات و بازاریابی بانک مسکن با تشرحی مصوبه هایت مدیره بانک مسکن درباره نحوه پرداخت تسهیلات جدید مصوب شورای پول و اعتبار از افزایش وام جعاله از ۱۰ به ۲۰ میلیون تومان خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما