شناسهٔ خبر: 39426 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری مطرح کرد:

قوانین شهرداری‌ها پاسخگوی نیازهای شهری نیست/ ترویج شهرفروشی در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر

هوشنگ عشایری عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: افرادی که می‌خواهند کاندیدای شهرداری تهران شوند باید اولویت خود را مبنی حفظ حقوق شهروندان قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هوشنگ عشایری، عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، در رابطه با ویژگی‌های کاندیداهای شهرداری اظهار داشت: مدیریت شهر برای همه شهرهای کشور و مخصوصا کلان‌شهرهایی مانند تهران دارای حساسیت بالایی است و کسانی که کاندیدای شهرداری می‌شوند میباید واجد یک سری ویژگی‌های عام شهرداران باشند.

عشایری با بیان این که در شهرداری به لحاظ ظرفیت‌های قانونی کمبود قانون داریم افزود: متاسفانه قوانین وضع شده برای شهرداری‌ها پاسخگوی نیازها شهری نیست و باید قوانین تغییر یافته و یا قوانین جدیدی برای آن‌ها تعیین شود.

عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با انتقاد از فروش بی رویه شهرها توسط شهرداران گفت: متاسفانه این معضل تنها مختص به شهر تهران نیست و فروش شهر در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت هم مرسوم شده است و شهرداران برای تامین منابع مالی خود شهر را به حراج گذاشته و با این اقدام حقوق شهروندان را ضایع کرده‌اند.

عشایری با اشاره به این که داشتن شهری تمیز و سالم، حق نفس کشیدن، حق داشتن آفتاب، حق داشتن آرامش در محیط شهری و حق جابجایی سریع، ایمن و بدون دغدغه و نگرانی در رسیدن به مقصد مکانی باشد و یا نتیجه کار، حق شهروندان است، گفت: کسانی که نامزد شهرداری می‌شوند باید بدانند آیا می‌توانند حقوق شهروندان را رعایت کنند، اگر این رویکرد را داشته باشند می‌توانند داوطلب خوبی برای ایفای نقش  شهردار شوند.

وی اضافه کرد: در یک نگاه کلی باید شهرداران به حقوق شهروندی که حق داشتن یک زندگی سالم،  ایمن و با کیفیت  در یک  محیط شهری پاک است توجه ویژه داشته باشند.

عشایری با بیان اینکه متاسفانه تاکنون شهرداری‌ها برای تامین منابع مالی حاضر به تضییع حقوق شهروندان بوده‌اند، گفت: شهر فروشی یکی از عوامل نادیده گرفتن حقوق شهروندان است و در این راه شهرداران بسیاری از شهرهای بزرگ برای این‌‌که منابع مالی خود را تامیین کنند اقدام به فروش شهر کرده‌اند .

وی با اشاره به این که این مقدار فروش حجم شهر ماورای نیاز مالی شهرداران است گفت:  شهرداران باید به شهر نگاه پنج بعدی داشته باشند نه فقط دو بعد سطح شهر، شهرداران موظف هستند که حجم شهر را به عنوان یک فضای عمومی ببینند و به ابعاد  ارتفاع، زمان و کیفیت ساخت در کنار سطح شهر توجه ویژه ای داشته باشند.

عشایری با اشاره به این‌که شهرها پنج بعدی هستند گفت: شهرداران باید به ابعاد طول، عرض، ارتفاع، زمان و کیفیت ساخت شهرکه ارتباط مستقیمی با زندگی مردم، آرامش و امنیت آنها دارند توجه کافی داشته باشند اگر شهرداران به حقوق شهروندی  حساسیت داشته باشند شهردار موفقی خواهند بود./

نظر شما