شناسهٔ خبر: 39444 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

سفیر جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد:

آغاز رونق اقتصادی گرجستان با تبدیل شدن به مسیر ترانزیت ایران

پرچم ایران و گرجستان سیدجواد قوام شهیدی سفیر ایران در گرجستان گفت: اگر گرجستان از نظر تولید و تجارت بتواند کشوری ترانزیتی برای ایران شود. معتقدم این منطقه از نظر جغرافیائی جذاب و راهبردی است که کشورها را ترغیب می کند، همواره مشغول اجرای طرح های بزرگ در این جا باشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی قوام شهیدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون گرجستان که شامگاه سه شنبه پخش شد، اظهار کرد: همکاری های اقتصادی دو کشور با توسعه روزافزون همراه بوده، زیرا بر پایه های بسیار مطلوب بنا شده است. در واقع می توان گفت مناسبات هیچ محدودیتی ندارد و حتی این همکاری ها در هر زمینه ای الگویی برای کشورهای دیگر خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی، گرجستان کشور مهمی در منطقه محسوب می شود و دروازه ای به سوی اروپا است. ایران هم کشور بسیار بزرگی است و همکاری ها تغییرات بسیار مثبتی را برای دو طرف خواهد داشت. توسعه راهگذر ترانزیتی خلیج فارس-دریای سیاه نیز برای کار آفرینی، توسعه زیرساخت ها و ایجاد دگرگونی ها در بسیاری از مسائل حوزه اقتصادی حائز اهمیت است. 

قوام شهیدی در باره زمینه های موجود برای گسترش همکاری ها نیز گفت: فهرست فرصت هایی که ایران و گرجستان می توانند، همکاری کنند بسیار طولانی است. ایران تقریباٌ 24 برابر بزرگ تر از گرجستان است و معادله نسبت جمعیتی نیز به همین مقیاس است.

«با توجه به این وضعیت، تعمیق همکاری ها با تهران مسلماٌ باید مورد علاقه تفلیس باشد. همچنین باید در نظر گرفت، هرچند بازار گرجستان کوچک ولی مورد علاقه بیشتر ایرانیان است. از دیدگاه من، توسعه بازار و گوناگون کردن آن باید بیش از اکنون مورد توجه دولت و بخش خصوصی گرجستان قرار گیرد.»

«چنین رویکردی به نفع همکاری ها خواهد بود. از نظر تولید هم می توان گفت که گرجستان ظرفیت های خوبی برای ایفای نقش در رابطه با ایران و اروپا دارد.»

سفیر ایران ادامه داد: در تازه ترین رایزنی ها، نمایندگان دو کشور در باره طرح های مشخص تجاری توافق کردند و محور هایی نیز مشخص شد. ایران قادر به تأمین تقاضای بازار گرجستان است و در مقابل هم ظرفیت های گرجستان برای بازار ایران اغوا کننده دیده می شود.

«همچنین ایران قادر به تأمین نیازهای بازار برق و گاز و کل منابع انرژی به گرجستان است. علاقه متقابلی برای گسترش تجارت و استفاده از بازارهای هدف بین دو کشور وجود دارد.»

شهیدی گفت: اگر گرجستان از نظر تولید و تجارت بتواند کشوری ترانزیتی برای ایران شود. معتقدم این منطقه از نظر جغرافیائی جذاب و راهبردی است که کشورها را ترغیب می کند، همواره مشغول اجرای طرح های بزرگ در این جا باشند.

وی همچنین در باره اجرای طرح های کلان در حاشیه همکاری دو کشور نیز اظهار کرد: پیشنهادهای اولیه آماده است. پنج نشست فنی برگزارشده است و جلسه ششم کمیسیون مشترک هم احتمالا در ماههای آینده به میزبانی تفلیس خواهد بود.

«پیشنهادها چندین محور از جمله خدمات، گردشگری، حمل و نقل و غیره را در بر می گیرد، گرچه مهمترین همکاری در زمینه واردات و تولید نفت و گاز در نظر گرفته شده است، اما در نخستین گام ها طرفین در مورد احداث پالایشگاه در گرجستان به توافق رسیده اند.» 

«افزون بر این، تبادل برق بین گرجستان و ایران و همچنین صادرات از این مسیر به کشورهای دیگر در نظر گرفته شده است. جز این زمینه ها، ایران نسبت به بخش های ساخت و ساز و منابع آبی گرجستان علاقه و همچنین تجربیات خوبی دارد که با استفاده از ظرفیت های گرجستان، یقیناٌ می توان طرح های بزرگ اجرا کرد.»

سفیر ایران همچنین در باره توان گرجستان برای صادرات آب، گفت که این کشور منابع آبی به اندازه کافی و حتی بیشتر از نیاز دارد. منابع موجود هم برای مصارف آشامیدنی و هم برای کشاورزی فوق العاده است و همزمان ایران در این بخش کمبود دارد. ضمناٌ این طرح در مرحله اول تأمین خط لوله و سنجش جزئیات فنی است.

«از سوی دیگر، توافق ایران برای انتقال ثابت و بی وقفه آب از گرجستان مهم است. هر طرح درازمدت و امن نیاز به تحقیق و مطالعات اساسی دارد. به هر حال، طرف ایرانی نسبت به واردات آب علاقه مند و این موضوع در دستور کار مذاکره با طرف گرجی است.

قوام شهیدی در پاسخ به پرسش پایانی در باره فضای سرمایه گذاری در گرجستان نیز اظهار کرد که این بخش بسیار جذاب است. من شاهد علاقه مندی بسیاری از کشورها نسبت به طرح های سرمایه گذاری در گرجستان هستم. 

«با وجود اینکه گرجستان کشور کوچکی است، ولی از نظر موقعیت جغرافیایی مهم و زمین های حاصل خیز همراه امکانات مثبت منابع آبی دارد. سرمایه گذاران ایرانی نیز نسبت به این مزیت، کشاورزی، تولید ماشین آلات و تجهیزات علاقه دارند. 

سفیر ایران در پایان تاکید کرد: از سوی دیگر، گرجستان در سال های اخیر در حوزه کاهش بروکراسی پیشرفت های زیادی کرده که امتیازی برای تعامل بیشتر و توسعه همکاری ها است.

ایرنا در این گزارش می افزاید، گُرجِستان به پایتختی تفلیس در منطقهٔ قفقاز و اوراسیا در کناره دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب‌شرق هم با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است. 

گرجستان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی از روابطی خوب با اتحادیه اروپا برخوردار است و همچنین تمایل دارد وارد این اتحادیه شود که در برگیرنده فرصت های گسترده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود.

نظر شما