شناسهٔ خبر: 39549 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سیف زاده:

برگزاری مناقصه انتخاب پیمانکار فرودگاه سقز به زودی/ فرودگاه سقز به ۸ شهر سرویس هوایی خواهد داد

محسن سیف زاده مدیر فرودگاه سنندج خبر داد که به زودی مناقصه انتخاب پیمانکار برای ساخت و تکمیل فرودگاه سقز برگزار خواهد شد و گفت: ۱۵هکتار اراضی برای جانمایی ابنیه جدید فرودگاه بر اساس مطالعات جدید شرکت فرودگاهها خریداری و به اراضی قبلی اضافه می‌شود.

محسن سیف زاده درباره آخرین وضعیت ساخت و تکمیل فرودگاه سقز به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: برای خرید اراضی مورد نظر فرودگاه سقز به اعتباری حدود ۲ میلیارد تومان نیازمند بودیم که تامین مالی شده است و بعد از تملک زمین‌ها مناقصه انتخاب پیمانکار برگزار و با انتخاب پیمانکار عملیات ساخت آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به مذاکرات اخیر با شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران توضیح‌داد: ساخت فرودگاه سقز ازسالهای خیلی قبل آغاز شد و تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما به دلیل بی‌توجهی وعدم تأمین منابع مالی به پروژه‌ای زمان‌بر تبدیل شد. در جریان مذاکره با شرکت فرودگاه‌ها قرار شد با هدف تأمین نیاز منطقه به حمل‌ونقل هوایی این شرکت در همکاری با مقامات استانی موانع را رفع کنند و کار آغاز شود.

مدیر فرودگاه سنندج ادامه داد: به همین منظور مطالعات شرکت فرودگاه‌ها که از سال گذشته آغازشده بود تکمیل و با انجام مطالعات و تأیید نقشه نهایی از سوی مشاور پروژه اسناد مناقصه تهیه و بعد از تخصیص منابع مالی مناقصه آغاز می‌شود.

وی توضیح داد: در جریان انجام مطالعات برای آغاز پروژه متوجه شدیم که هنگام خرید اراضی این فرودگاه در سال ۸۳ بخشی که برای ترمینال و پارکینگ لازم است دیده نشده بود. بنابراین تصمیم گرفته‌شده ۱۵ هکتار اراضی جدید برای جانمایی ابنیه جدید فرودگاه بر اساس مطالعات شرکت خریداری شود.

مدیر فرودگاه سنندج در خصوص پیش‌بینی زمان انجام مناقصه انتخاب پیمانکار فرودگاه سقز گفت: امیدواریم نهایتاً تا پایان مرداد ماه این مهم انجام شود.

به گفتهٔ سیف زاده فرودگاه سقز یکی از طرح‌های کلان و راهبردی در شمال غرب کشور و کلید توسعه این منطقه است که امکان سرویس‌دهی حمل‌ونقل هوایی به شهرستان‌های استان‌های کردستان و آذربایجان غربی از جمله بانه، مریوان،دیواندره، سردشت، بوکان، پیرانشهر، مهاباد و تکاب را می‌دهد.

وی دراین‌باره ادامه داد: سقز علاوه بر اینکه دومین شهر استان بعد از سنندج است به شهرهای زیادی در فاصله زیر ۱۰۰ کیلومتری نیز سرویس خواهد داد. ۸ شهر کوچک اطراف سقز از جمله بانه در ۴۰ کیلومتری و هم‌چنین دیوان دره که جزو خود استان کردستان هستند منتظر تاسیس این فرودگاه هستند.

مدیر فرودگاه سنندج ادامه داد: با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های فرودگاه سقز توسعه این فرودگاه نقش به‌ سزایی در رونق شهر و منطقه خواهد داشت و سود غیرمستقیمی را در شریان‌های اقتصادی منطقه وارد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طرح ساخت فرودگاه سقز از سال ۷۶ کلید خورده و پس از تملک اراضی، از سال ۸۶ عملیاتی شده است که به دلیل کمبود منابع مالی و اراضی تاکنون تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این فرودگاه در فاصله اندکی از شهر سقز قرار دارد و پیشبینی میشود علاوه بر ۱۷۸ هکتار زمین فعلی نیاز به تملک ۱۰۰ هکتار زمین جدید دارد.

این فرودگاه با طول باند ۲۵۰۰ متر و عرض آن ۴۵ متر و برای هواپیماهایی در ابعاد ATR۷۲، با ظرفیت ۷۰ مسافر ساخته خواهد شد.

نظر شما