شناسهٔ خبر: 39559 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

اسعدی سامانی:

خرید هواپیما از بوئینگ دستاورد برجام است/ نوسازی شرکت آسمان در راستای بازپس‌گیری سهم ایران از حمل و نقل بین‌المللی

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی امضای قرارداد بوئینگ با دومین ایرلاین ایرانی برای خرید ۶۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس را از فواید برجام دانست و گفت: مشکل فعلی، کندی اوفک در صدور مجوزهای لازم برای انعقاد قرارداد است.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی امضای قرارداد بوئینگ با دومین ایرلاین ایرانی برای خرید ۶۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس را از فواید برجام دانست و گفت: خرید دولت برای ایران ایر و انجام مذاکره در سطح بین المللی شرایط را برای آغاز نوسازی ناوگان سایر شرکت‌های هواپیمایی آسان کرده است.

وی توضیح داد:بعد از برجام و لغو تحریم‌ها این امید وجود داشت که شرکت‌های هواپیمایی از این فضا استفاده کنند و نسبت به نوسازی ناگان خود اقدام نمایند به همین دلیلی شرکت‌های هواپیمایی بلافاصله گفت و گو را آغاز کردند و در ابتدا ایران ایر توانست قرارداد تاریخی با ایرباس و بوئینگ منعقد نماید و اکنون آسمان نیز موفق به خرید هواپیماهای نو از بوئینگ شده است.

باقی شرکت‌های هواپیمایی هم درحال مذاکره برای خرید هواپیما هستند

سامانی با اعلام اینکه باقی شرکت‌های هواپیمایی هم درحال مذاکره برای خرید هواپیما هستند اضافه کرد:مشکل فعلی، کندی اوفک در صدور مجوزهای لازم برای انعقاد قرارداد است.درخواست ما این است که دولت آمریکا تدبیری اتخاذ نماید که مجوزهایی که شرکت‌های طرف معامله ایران از اوفک می‌خواهد زودتر صادر شود.

به گفته ی وی اکنون به صورت موردی مجوز برخی از بوئینگ های سفارش داده شده ی ایران ایر صادر شده است و باقی در دست پیگیری است.

وی با اشاره به نوع خریدهای هواپیمایی آسمان(بوینگ ۷۳۷) که بیشتر برای پروازهای دوربرد مناسب است، گفت: شرکت هواپیمایی آسمان تا به حال رویکرد پرواز به مناطق محروم را دنبال می‌کرده است که دلیل آن هم نوع سیاستگذاری و نوع هواپیماهایی که در زمان تاسیس در اختیار داشت می‌باشد؛ در آن زمان هواپیماهای کوچک آسمان رویکرد پروازی این شرکت را به سمت پروازهای استانی سوق داد.با این حال به نظر می‌رسد آسمان در مدیریت جدید رویکرد دیگری یعنی پرواز به مناطق دورتر و بزرگتر و پروازهای منطقه‌ای و قاره ای را دنبال می‌کند.

خرید آسمان به گرفتن سهم ایران از حمل و نقل بین المللی کمک خواهدکرد

اسعدی سامانی با اشاره به این موضوع که هم اکنون شرکت هواپیمایی آسمان تعدادی زیادی بوئینگ خریداری کرده است،هدفگذاری اسمان را انجام پروازهای خارجی دانست و گفت: این تصمیم آسمان به گرفتن سهم ایران از حمل و نقل بین المللی کمک خواهدکرد.

وی گفت:با توجه به کمبود ناوگان شرکت های داخلی و نیازی که در بازار وجود دارد بسیاری از پروازهای برون مررزی ما را ناوگان شرکت‌های خارجی انجام می‌دهند و مسافران ایرانی مجبورند ایرلاین خارجی را برای سفر خود انتخاب کنند.بنابراین با توجه به تقاضایی که وجود دارد خریدهای شرکت های هواپیمایی می‌تواند در جهت ‌منافع مسافرین باشد و هم اقتصاد شرکت‌های هواپیمایی شکوفا شود و هم اینکه متقاضیان سفر به خارج از کشور از ناوگان حمل و نقل داخلی استفاده کنند.

روز ۲۰ خرداد قراردادی بین شرکت آسمان و بوئینگ به امضا رسید که قرار شد ابتدا ۳۰ هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ و به تدریج ۳۰ فروند هواپیمای دیگر توسط شرکت هواپیمایی آسمان خریداری شود.

سید امیر رضا مصطفوی سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان با بیان این که قرار است اداره خزانه داری امریکا مجوز فروش ۶۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس را برای شرکت آسمان تا یک ماه آینده صادر کند، گفت: این خرید در دو مرحله انجام خواهد شد در مرحله نخست بوئینگ ۳۰ فروند از این هواپیماها را تحویل می دهد و پس از آن شرکت آسمان ۳۰ فروند دیگر از این نوع هواپیماها را خریداری خواهد کرد.

نظر شما