شناسهٔ خبر: 39573 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان:

۴۴۰ واحد مسکونی ملایر از شرایط مسکن مهر خارج می‌شود

فرهاد فرزانه مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: با توجه به عدم وجود متقاضی و درصد پیشرفت پایین تعداد ۴۴۰ واحد از واحدهای مسکن ملایر از شرایط مسکن مهر خارج و به صورت آزاد به بخش خصوصی واگذار و فروخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، فرهاد فرزانه با اشاره به برخی مشکلات در زمینه آماده‌سازی مسکن مهر گفت: عدم کارشناسی در جانمایی مسکن مهر، عدم مطالعات اولیه، عدم برنامه‌ریزی مدون و دقیق در زمینه تخصیص تسهیلات، عدم مدیریت در برخی تعاونی‌های مسکن مهر نواقص فنی و اجرایی، تورم‌های شدید بازار مصالح و رکود بازار مسکن در سنوات گذشته و غیره در اجرای طرح احداث مسکن مهر هزینه‌های سنگینی به دولت، شرکت‌ها و سازندگان تحمیل کرده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای احداث مسکن مهر در ملایر در مجموع ۹ هزار و ۱۷۷ واحد مسکن عقد قرارداد شده، گفت: از این میزان تاکنون تعداد ۷ هزار و ۷۷۷ واحد مسکونی تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

فرزانه افزود: هم‌اکنون عملیات اجرایی تعداد یک هزار و ۴۰۰ واحد در حال انجام و تا پایان سال ۹۶ تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود.

وی افزود: مجموع تسهیلات اختصاص یافته به مسکن مهر شهر ملایر بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است که تاکنون حدود ۱۰ میلیارد تومان از محل یارانه‌ها در راستای احداث و آماده‌سازی فعالیت‌های زیربنایی و روبنای کوی مهر توسط اداره راه ‌و شهرسازی ملایر تخصیص یافته است.

فرزانه با اشاره به اینکه مقرر شد تعاونی‌های مسکن که پیشرفت زیر ۳۰ درصد دارند از شرایط مسکن مهر خارج و برای ساخت و تکمیل به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: از مجموع ۴۴۰ واحد خارج شده از شرایط مسکن مهر ملایر تعداد ۱۴۰ واحدی خانه کارگری داری ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی و ۳۰۰ واحدی شرکت اندیشه گستر نیز ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی با اشاره به اینکه هر کدام از ادارات و ارگان‌های شهرستان موظف هستند که در مساکن مهر خدمات زیر بنایی و رو بنایی ایجاد و تکمیل کنند، افزود: تاکنون از سوی ادارات و دستگاه‌های خدمات‌رسان شهرستان اقدامات مطلوبی انجام شده اما جوابگوی تمام مشکلات مردم این منطقه نیست.

فرزانه عدم جدول‌گذاری و جمع آب‌های سطحی، محوطه‌سازی، درخت‌کاری، آسفالت‌ریزی، عدم وجود ایستگاه تاکسی و حمل و نقل عمومی، احداث بانک، عابر بانک، پاسگاه، مسجد و غیره را از جمله مشکلات مهم در مسکن‌های مهر ملایر برشمرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد از عملیات اجرایی مسجد مسکن مهر شهرستان توسط این اداره انجام شده است، گفت: مقرر شده مابقی طرح مسجد کوی مهر واقع در خیابان آفتاب توسط خیران تکمیل شود، در حال حاضر ۲ باب مدرسه و یک مسجد نیمه‌تمام در مسکن مهر ملایر احداث شده است.

وی از اقدامات آتی این اداره به تکمیل و اتمام پروژه ۲۰۰ واحدی شرکت آتیه سازان خبر داد و افزود: با توجه به پیگیری‌ها و پرداخت هزینه انشعابات توسط اداره راه و شهرسازی شهرستان انشعابات آب، برق و گاز این پروژه تکمیل و به‌زودی تحویل متقاضیان می‌شود ضمن اینکه این طرح هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرزانه افزود: پروژه ۴۳۲ واحدی دژچنار نیز با کمک‌های فرمانداری، اداره تعاون، دادستان شهرستان و اداره راه و شهرسازی مرتفع شده و ساخت واحدها در حال انجام است.

وی بیان کرد: این طرح در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال بخشی از واحدها تحویل متقاضیان می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۸۰ واحد از ۴۳۲ واحد این طرح دارای متقاضی است، تصریح کرد: با توجه به افزایش تسهیلات از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان شرایط خوبی برای صاحب‌خانه شدن متقاضیان فراهم آمده است.

فرزانه اظهار کرد: با مدیریت جدید و نظارت بیش از بیش بر این پروژه و همچنین مرتفع شدن موانع و مشکلات اجرایی امید است کلیه واحدها طبق برنامه زمان‌بندی و باکیفیت تحویل متقاضیان شود.

وی بیان کرد: پروژه ۳۰ واحدی دژین افلاک دیار متعلق به متقاضیان تحت پوشش بهزیستی شهرستان نیز در حال حاضر بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در سال ۹۶ تحویل متقاضیان می‌شود.

وی از دیگر اقدامات این اداره به ایجاد دو پارک در محله شمس‌آباد و یخدان میرفتاح در راستای توانمندسازی مناطق حاشیه شهر و بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: تاکنون برای ایجاد و احداث پارک محله شمس‌آباد ۳۶۵ میلیون تومان و برای پارک محله یخدان میرفتاح مبلغ ۱۹۱ میلیون تومان از محل اعتبارات راه و شهرسازی مصوب و عملیات اجرایی به زودی آغاز می‌شود.

فرزانه افزود: تملک اراضی در زمینه ایجاد پارک منطقه یخدان میرفتاح توسط اداره میراث فرهنگی و در محله شمس‌آباد نیز تملک اراضی توسط شهرداری ملایر انجام شده است.

نظر شما