شناسهٔ خبر: 39575 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی اردبیل تشریح کرد:

جزییات اجرای پروژه‌های بزرگراهی استان اردبیل/ اجرای ۲۵ طرح بازآفرینی شهری در استان/ تحویل ۹۵ درصد واحدهای مسکن مهر

محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان جزییات روند پیشرفت پروژه‌های احداث چهارخطه اردبیل – فیروزآباد و اردبیل- مشکین شهر- اهر از اجرای ۲۵ طرح بازآفرینی در محله‌های هدف استان خبر داد و گفت: تاکنون ۳۹ هزار و ۲۴۱ واحد مسکن مهراستان یعنی حدود ۹۵ درصد واحدها تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

محبوب حیدری، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح مهمترین اقدامات و برنامه‌های این اداره‌کل در حوزه‌های مختلف عنوان کرد: اکنون چندین پروژه راهسازی دراستان داریم که مهمترین آنها شامل احداث چهارخطه اردبیل –فیروزآباد، چهارخطه اردبیل- مشکین‌شهر- اهر، راه اصلی اردبیل- فیروزآباد و بهسازی راه اصلی سه راهی رضی – امیرکندی است.

حیدری در معرفی این پروژه‌ها توضیح داد: محور اردبیل- فیروزآباد، اصلی‌ترین راه ارتباطی استان اردبیل به مرکز کشور و همچنین اتصال شهرستان اردبیل به شهرهای جنوبی استان به شمار می‌آید که بهره‌برداری از محور اردبیل - سرچم و افزایش حجم ترافیک در این محور، لزوم توجه ویژه به این محور و توسعه و تبدیل آن به بزرگراه چهارخطه را می‌طلبد.

مدیرکل راه و شهرسازی اردبیل با بیان اینکه این محور در روزهای اوج ترافیک، دارای ترافیک روزانه بالای ۲۱ هزار وسیله نقلیه در روز است، گفت: طول پروژه احداث چهارخطه اردبیل-فیروزآباد ۸۲ کیلومتر است که ۱۲ کیلومتر از آن در سال ۹۴ به بهره برداری رسیده و مابقی در دست اجرا است.

وی افزود: از مزایای مهم احداث و بهره‌برداری چهارخطه اردبیل-فیروزآباد می‌توان به دسترسی سریع و ایمن به شبکه آزادراه‌های کشور و رونق اقتصادی، گردشگری، اقتصادی و کشاورزی استان اردبیل اشاره کرد. علاوه براین با توجه به همجواری استان اردبیل با کشور جمهوری آذربایجان و پایانه مرزی بیله سوار، احداث و تکمیل شبکه بزرگراه‌های استان و اتصال آن به شبکه آزادراهی کشور، باعث افزایش ترانزیت و رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور خواهد شد.

حیدری گفت: احداث چهارخطه اردبیل-فیروزآباد از سال ۱۳۹۰ آغاز شده که ۱۲ کیلومتر از آن در سال ۹۴ به بهره برداری رسیده و مابقی عملیات اجرایی در حال است و در پایان سال جاری حداقل پنج کیلومتر دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

وی درتشریح احداث چهار خطه اردبیل- مشکین شهر- اهرنیز عنوان کرد: بزرگراه اردبیل- مشکین‌شهر- اهر در مسیر اصلی اتصال مرکز استان به شهرهای شمالی استان قرار دارد که علاوه بر شهرستان مشکین شهر سایر شهرهای شمالی استان با احداث این بزرگراه از حمل و نقل سریع و ایمن در محدوده این بزرگراه برخوردار خواهند بود. بنابراین بزرگراه اردبیل-مشکین شهر با توجه به اتصال مرکز استان به شهرستان مشکین‌شهر و به علت قرارگیری در قسمت‌هایی از مسیر شهرستان‌های پارس‌آباد و اصلاندوز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حیدری ادامه داد: بزرگراه اردبیل- مشکین شهر (حد فاصل سه راهی صحرا - مشکین شهر) ۵۸ کیلومتر است و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۸ شروع شده که ۱۵ کیلومتر آن در سال ۹۴ به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی ۴۳ کیلومتر باقیمانده با پیشرفت ۲۲ درصدی در حال اجرا ست.

وی دربیان مزايای حاصل از اجرای پروژه گفت: حذف نقاط حادثه خیز و تقاطع‌های همسطح که موجب کاهش تصادفات منجر به فوت می‌شود، کاهش مصرف سوخت و افزایش سرعت جابه‌جایی از اهداف احداث این بزرگراه است. ضمن اینکه با توجه به ماهیت کشاورزی منطقه، ایجاد امکانات مناسب جهت حمل بار در توسعه کشاورزی و باغداری و دسترسی راحت‌تر به بازارهای بزرگ‌تر منطقه نقش بسزایی ایفا می‌کند. همچنین با احداث این بزرگراه، امکان دسترسی سریع و ایمن به مناطق مختلف گردشگری در استان فراهم شده و منجر به توسعه صنعت توریسم در استان اردبیل خواهد شد. 

حیدری افزود: قطعه اول این پروژه به طول ۱۵ کیلومتر از سال ۸۹ آغاز شده بود که تا سال ۹۲ دارای پیشرفت ۴۰ درصدی بود و مابقی عملیات اجرایی در این قطعه در سال ۹۴ با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید. قطعه دوم نیزبه طول ۴۳ کیلومتر است که با قرارداد ۱۲۰ میلیارد تومانی به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد و عملیات اجرایی  آن از سال ۹۳ آغاز شده است. این قطعه باوجود کمبود اعتبار و مشکلات زیاد در خرید اراضی و رفع موانع زیرساخت با پیشرفت قابل توجه ۲۲ درصدی در حال انجام است و ۱۰ کیلومتر از آن تا  پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی درتشریح پروژه بهسازی محور سه راهی رضی- امیرکندی نیز گفت: محور ارتباطی اردبیل – گرمی – بیله سوار  به عنوان یکی از راه‌های ارتباطی مهم استان که مرکز استان را با شهرهای شمالی مرتبط می‌کند و علاوه بر هدایت ترافیک مسافر و بار شمال استان، تردد کامیون‌های ترانزیت از طریق گمرک بیله‌سوار با جمهوری آذربایجان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. رشد و توسعه کشاورزی، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری در سال‌های گذشته و همچنين ارتباط با آسيای ميانه موجب افزايش چشمگير ترافیک در اين محور شده که اين افزايش با توجه به محدوديت ظرفيت راه ارتباطی قبلی علاوه بر بالارفتن هزينه جابه‌جايی مسافرو کالا موجب افزايش آمار تصادفات و مرگ و ‌مير نيز شده بود. بنابراین جهت پاسخگويی به نيازهای منطقه، ارتقای کیفی و مشخصات فنی این راه در برنامه اداره‌کل راه و شهرسازی قرار گرفت .

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل افزایش ترانزیت کالا و تسهیل تردد از پایانه مرزی بیله سوار به مرکز کشور،  اشتغال‌زايی، توسعه  شهرهای شمالی استان و رفع نقاط پرحادثه به تعداد ۱۰ نقطه را زا مزایای این طرح عنوان کرد و ادامه داد: بهسازی محور سه راهی رضی- امیرکندی به طول ۴۷ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده که  ۲۲کیلومتر از آن تا سال ۹۲ به بهره برداری رسیده و مابقی با وجود کمبود اعتبارات با جدیت تمام اجرا شده و در پایان سال ۹۲ به طول ۲.۵ کیلومتر اتمام یافته است. اکنون پنج کیلومتر دیگر از مسیر آماده بهره برداری و ۹ کیلومتر دیگر دردست اجرا ست که در صورت تامین منابع مالی تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

وی درباره پروژه احداث راه اصلی خلخال- فیروزآباد نیز عنوان کرد: پروژه خلخال – فیروزآباد به طول ۳۳ کیلومتر و در چهار قطعه از سال ۱۳۸۷ شروع و با هدف ایجاد دسترسی سریع و ایمن مردم شهرستان خلخال به مرکز استان و همچنین برقراری ارتباط شهرستان خلخال به تهران با اتصال به راه اصلی اردبیل- سرچم اجرا شده است.

حیدری افزود: این پروژه دارای چهار قطعه است که به علت اهمیت اتصال شهرستان خلخال به مرکز استان  قطعات ۱،۲و۳ (حد فاصل فیروزآباد تا ورودی شهر خلخال) با اولویت بالای اجرا در مجموع با پیشرفت ۹۸ درصدی و با هزینه ۴۳ میلیارد تومان در حال اتمام است، همچنین قطعه چهار با پیشرفت ۲۰ درصدی به علت کمبود اعتبار نیمه تعطیل است و در سال جاری با تکمیل عملیات باقیمانده پروژه، شاهد بهره برداری از قطعات ۱،۲ و ۳  خواهیم بود. همچنین عملیات احداث  تقاطعات غیرهمسطح در حال شروع است و به منظور بهره‌برداری از محور فیروزآباد- خلخال سه تقاطع هم‌سطح به صورت موقت اجرا شده است.

وی افزود: حذف نقاط حادثه‌خیز موجب کاهش تصادفات منجر به فوت می‌شود و کاهش مصرف سوخت و افزایش سرعت جابه‌جایی از دیگر اهداف احداث این بزرگراه است. ضمن اینکه دسترسی سریع و ایمن اهالی خلخال و روستاهای تابع به راه اصلی اردبیل- سرچم باعث رونق اقتصادی، صنعتی و گردشگری در این منطقه خواهد شد.

شناسایی سکونتگاه غیررسمی در سه شهر اردبیل

حیدری همچنین در خصوص میزان بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در استان افزود: ۹۶۳ هکتار از مساحت شهر اردبیل حدود ۱۵ درصد، ۲۴۸ هکتار به میزان ۲۱ درصد سطح شهر پارس‌آباد، ۹۵ هکتار به میزان هشت درصد مساحت مشکین‌شهر و ۸۴ هکتار به میزان ۱۷ درصد مساحت شهر خلخال شامل بافت ناکارآمد است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل درباره سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرهای اردبیل، پارس‌آباد و مشگین شهر افزود: ۸۱۲ هکتار با ۳۱ درصد جمعیت و ۱۵ محله در اردبیل، هفت محله به مساحت ۱۵۸ هکتار با پوشش جمعیتی ۲۶ درصد در پارس‌آباد و ۱۷۶ هکتار با ۱۵ درصد مساحت و ۳۳ درصد جمعیت شهری در مشگین شهر به‌عنوان سکونتگاه‌های غیررسمی در این سه شهرستان شناخته شده‌اند.

حیدری بیان کرد: امسال ۲۵ طرح بازآفرینی شهری در این استان اجرا می‌شود. از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح جامع بازآفرینی مشکین‌شهر، طراحی محله‌های قدیمی معمار و پیرمادر در اردبیل، احداث درمانگاه عابدیان پارس‌آباد، کمک به بازسازی امام‌زاده صالح (ع) اردبیل، خرید خانه تاریخی در اردبیل، مطالعه طرح ساماندهی اطراف بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در محله عالی‌قاپو اردبیل، راه‌اندازی نهاد توسعه محله ایران‌آباد اردبیل، احداث خانه محله گلمغان اردبیل و اصلاح توسعه شبکه آب شرب محله زیرنهرتراب پارس‌آباد اشاره کرد.

وی گفت: سالن ورزشی ایران‌آباد اردبیل به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع با پیشرفت ۷۵ درصد، اجرای آسفالت معابر در سکونتگاه‌های غیررسمی ایران‌آباد و پناه‌آباد اردبیل به میزان ۲۶ هزار و ۶۶۰ مترمربع با پیشرفت صددرصد و طرح خانه محله حسنعلی دره‌سی مشگین شهر با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد از جمله طرح‌های در دست اجرا در قالب محله‌های هدف است.

حیدری به اجرای برنامه‌ها در راستای شناسایی محله‌های هدف اشاره کرد و گفت: تهیه فیلم با رویکرد شناسایی محلات هدف و تدارک برنامه نرم‌افزاری و برگزاری دوره آموزشی با حضور اساتید دانشگاهی و همچنین استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در بخش بازآفرینی از جمله برنامه‌های اجرا شده در استان است.

وی همچنین عنوان کرد: از ۲۶ شهر استان اردبیل، ۲۳ شهر استان دارای طرح جامع و تفصیلی است و سه شهرستان نیز امسال طرح تفصیلی آنها تصویب شده که شامل شهرهای سرعین، نمین و نیر هستند که به سرعت این طرح‌ها برای آنها ابلاغ می‌شود.

اردبیل از استان‌های پیشرو در تکمیل مسکن مهر است

حیدری با بیان اینکه اردبیل در ساخت و تکمیل مسکن مهر جزو ۱۰ استان برتر کشور است، بیان کرد: سهمیه ما بیش از ۴۱ هزار و ۳۷۷ واحد بوده که تاکنون ۹۵ درصد آنها یعنی ۳۹هزار و ۲۴۱ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است. از ۲۱۰۰ واحد باقی‌مانده، ۱۱۰۰ واحد در مراحل پیگیری پرونده در مراجع قضایی است که انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شده و با حل مشکلات این واحدهای عارضه‌دار زمینه واگذاری آنها نیز به خوبی فراهم شود.

مدیرکل راه و شهرسازی اردبیل ادامه داد: در مشگین‌شهر در برخی از تعاونی‌ها شاهد اختلاف بین سازنده و صاحبان مسکن مهر هستیم که انتظار داریم با حل این مشکلات و افتتاح این پروژه‌ها در نیمه اول امسال، پرونده مسکن مهر در استان اردبیل بسته شود.

نظر شما