شناسهٔ خبر: 39602 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور شکرچی زاده انجام شد؛

بررسی تدقیق حرائم گسل‌های استان البرز

محمد شکرچی زاده شکرچی‌زاده در جلسه شورای هماهنگی مدیریت‌بحران استان البرز که با حضور طهائی استاندار و رئیس شورای‌هماهنگی مدیریت بحران البرز برگزار شد، گفت: با تعیین حرائم گسل زلزله در استان البرز، ضمن ایجاد محدودیت‌هایی برای ساخت و سازهای جدید، نسبت به مقاوم‌سازی ساختمان‌های با اهمیت زیاد و بسیار زیاد موجود در حرائم، تمهیدات لازم صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ارائه گزارش رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص حرائم گسل‌های استان البرز، ابلاغ دستورالعمل‌ سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص اقدامات و تمهیدات پیشگیرانه از خسارات سیل از جمله محورهایی برجسته نشست امروز بود.

مهندس طهائی استاندار البرز، مهندس ارتقایی معاون هماهنگی امور عمرانی، مهندس محور مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز، مهندس رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان و دکتر شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این جلسه حضور داشتند.

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی،‌ در ابتدای جلسه امروز با اشاره به مخاطرات موجود در حوزه زلزله و بلایای طبیعی، بر ایجاد سرفصلی مجزا با موضوع زلزله در حوزه مدیریت بحران تاکید نمود.

وی با بیان تاریخچه‌ای از زلزله‌های رخ داده بالای 7 ریشتر در شهرهای پرجمعیت کشور، تاکید نمود که در 10 سال اخیر، 30 درصد از این زلزله‌ها تلفات قابل ملاحظه‌ای را به بار آورده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ساختار علمی و تحقیقاتی مرکز تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی گفت: مرکز تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی با دارا بودن بخش‌های تخصصی در حوزه زلزله و بلایای طبیعی، اقدامات در حوزه تدوین دستورالعمل‌ها،‌ آیین‌نامه‌ها، وجود شبکه شتابنگاری کشور و همچنین برخورداری از آزمایشگا‌های تخصصی و تجهیزات برجسته همچون میز لرزان زلزله از پتانسیل بسیار خوبی در حوزه تحقیقات بویژه زلزله برخوردار است. 

وی اهتمام جدی مرکز در تدوین و بازنگری استاندارد 2800 و همچنین مقوله مقاوم‌سازی  و مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله از جمله اقدامات مهم در این حوزه برشمرد.
دکتر شکرچی‌زاده با اشاره به موضوع حرائم گسل‌ها به عنوان یکی از محورهای اصلی جلسه گفت: مشکلات مربوط به مکان‌های نزدیک به گسل تنها با رعایت آیین‌نامه 2800 قابل حل نیست و نیاز است تا تمهیدات تکمیلی و بیشتری مانند عدم ساخت و سازهای بلندمرتبه، ساخت ساختمان‌های با اهمیت بسیار زیاد مطابق با قوانین و آیین‌نامه‌ها‌ و... در این زمینه رعایت گردد که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به طور جدی و با همکاری‌های متقابل با سازمان‌های تابعه از جمله سازمان زمین‌شناسی،‌ استانداری، سازمان مدیریت بحران، شورای‌عالی معماری و شهرسازی و کلیه سازمان‌های ذیربط، در این حوزه فعال است.

وی با تاکید بر این نکته که برای تدقیق گسل‌‌ها حد پایانی وجود ندارد و همواره می‌بایست تکمیل گردد افزود:  برای این هدف نیازمند یک نقطه شروع بودیم که به همین منظور با تصویب نقشه‌‌های پهنه‌های گسلی شهر تهران و حریم و محدوده‌های آن از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری، این مصوبه به عنوان ملاک عمل دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت.

شکرچی‌زاده افزود: به دنبال این موضوع، مدیران کل استان‌های البرز، خراسان رضوی، کرمان و آذربایجان شرقی موظف شدند با همکاری و هماهنگی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و طی هماهنگی با سازمان زمین‌شناسی و شهرداری‌ها تعیین پهنه گسل‌های اصلی در استان را در دستور کار جدی قرار دهند که خوشبختانه این مهم از سال گذشته در 3 کلانشهر تبریز‌،‌کرمان و مشهد آغاز  و در حال پیگیری و پیشرفت است و اسناد آن تا پایان سال جاری نهایی و ابلاغ خواهد شد.

وی در این بخش ادامه داد: خوشبختانه امروز هم با حضور استاندار محترم استان البرز، شاهد آغاز این مهم در کلانشهر کرج و استان البرز هستیم. امیدواریم با تعیین این حرائم ضمن ایجاد محدودیت‌هایی برای ساخت و سازهای جدید، نسبت به مقاوم‌سازی ساختمان‌های با اهمیت زیاد و بسیار زیاد موجود در این حرائم و یا ایجاد تمهیداتی در خصوص جابجایی آنها و دیگر موارد تکمیلی اقدامات مناسب صورت پذیرد. خوشبختانه در دولت محترم نیز عزم جدی در این زمینه وجود دارد و دکتر جهانگیری این مهم را ابلاغ نموده‌اند.

محمد حسنی عضو هیات‌علمی بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در بخش دیگری از جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان البرز با ارائه‌ای در خصوص حرائم گسل‌های استان البرز، بر عزم جدی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص اجرایی نمودن هرچه سریع‌تر این موضوع در کلانشهر کرج تاکید نمود.

وی در ادامه به ارائه جامع تجربه تدقیق حرائم گسل‌های شهر تهران به عنوان نمونه انجام شده پرداخت و ابراز امیدواری نمود که با همکاری کلیه دست‌اندرکاران حوزه مدیریت بحران استان البرز و همچنین تامین حداقل اعتبار معادل 6000000000 ریال، در آینده‌ای نزدیک و مشخصا در سال جاری شاهد انجام سریع و دقیق این فرآیند در شهر کرج و استان البرز باشیم.

در ادامه جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان البرز، مدیران استانی حاضر از سازمان‌های ذیربط اعم از سازمان‌ زمین‌شناسی، اداره کل راه و شهرسازی، پژوهشکده علوم زمین، شهرداری کرج، اداره کل مدیریت بحران با بیان دیدگاه‌های خود، بر اهمیت این مهم در استان البرز تاکید نمودند.

در این بخش، مهندس ارتقایی معاون هماهنگی امور عمرانی با اشاره به موضوع فرونشست‌های سال‌های اخیر در کشور و در سطح استان البرز، ابراز امیدواری نمود که با هماهنگی سازمان های ذی‌مدخل استان و مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، اقدامات مثبتی در این زمینه صورت گیرد.

مهندس طهایی استاندار البرز نیز با تقدیر از برگزاری این جلسه، ابراز امیدواری نمود که با همت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان‌های استانی، کار ارزشمند تدقیق حرائک گسل‌های استان البرز در کوتاهترین زمان به انجام رسد.

وی با جمع‌بندی مباحث مطرح شده از سوی مدیران استانی و با اشاره به تراکم جمعیتی استان البرز پس از استان تهران، در خصوص ایفای نقش موثر در اجرایی نمودن مصوبات جلسه اعلام آمادگی نمود و خواستار تعیین زمان‌بندی دقیق برای انجام آن شد.

شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه،‌مسکن و شهرسازی نیز در بخش پایانی این جلسه، خواستار طراحی سازمان با هماهنگی و همکاری تمامی سازمان‌های ذی‌مدخل در حوزه تدقیق حرام گسل‌ها استان البرز و شهر کرج شد.

وی با تاکید دوباره بر تامین اعتبار لازم در جهت انجام این مطالعات، یادآور شد که در گام اول کلان‌شهر کرج در اولویت اجرایی قرار دارد و در مراحل بعدی می‌تواند به کلیه فضاهای جغرافیایی و شهرهای کوچک استان تسری یابد./

نظر شما