شناسهٔ خبر: 39615 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حافظی تاکید کرد:

گزارش مالی سال ۹۱ شهرداری تهران فاجعه است/ ضرورت برگزاری جلسه فوق‌العاده برای حسابرسی مالی شهرداری

رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با فاجعه‌خواندن گزارش حسابرسی تلفیقی صورت‌های مالی شهرداری تهران در سال ۹۱ گفت: صورتحساب ۳۳ فقره حساب بانکی در اختیار حسابرس قرار نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمت‌الله حافظی در جلسه شورای شهر تهران در بررسی گزارش حسابرسی تلفیقی صورت‌های مالی شهرداری تهران منتهی به ۲۹ اسفند سال ۹۱، گفت: قرارداد حسابرس برای تهیه صورت‌های مالی تلفیقی سال ۹۱ در تاریخ ۶ خرداد سال ۹۲ و قبل از تهیه صورت‌های مالی توسط شهرداری منعقد شده است که جای تأمل دارد. همچنین این گزارش در نهایت در ۱۲ اسفند سال ۹۳ توسط حسابرس تهیه و تدوین می‌شود؛ اما بیش از دو سال یعنی در تاریخ ۲۷ فرودین ماه سال ۹۶ به شورا ارسال می‌شود که باید مشخص شود دلیل تأخیر در ارسال به شورا چه بوده است؟

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه این گزارش ۲ خرداد امسال با تاخیر دو ماهه و پس از انتخابات ریاست جمهوری به کمیسیون‌ها ارسال شده است، افزود: واکنش شورا طی سنوات گذشته نسبت به گزارش‌های حسابرس تشریفاتی بوده و شورا موضوع رسیدگی به بندهای گزارش را به خود شهردار ارجاع می‌کرده و این روال جاری بوده تا شهردار ایرادهای مطروحه را اصلاح کند. اما انتظار این است که در مورد هر بند، شهرداری پاسخ دهد و متعاقبا توسط شورا تعیین تکلیف شده و سازوکار مناسب جهت پیگیری و نظارت بر نحوه اجرای تکالیف نیز تعیین شده و نتیجه اقدامات نیز به شورا گزارش شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: از مهمترین مواردی که حسابرس در اغلب بندها مورد اشاره قرار داده عدم همکاری لازم مجموعه‌های اجرایی شهرداری در ارائه اطلاعات، مدارک و مستندات موردنیاز حسابرس در روند بررسی صورت‌های تلفیقی است که در اکثر بندهای اصلی و فرعی دیده می‌شود و اگر این روش ادامه داشته باشد به جایگاه و شأن نظارتی شورا خسارت و آسیب جبران ناپذیری وارد خواهد شد.

حافظی با اشاره به اینکه در گزارش به کرات، عدول از اصول و استانداردهای حسابرسی در عملیات مالی شهرداری و مجموعه تابعه و همچنین عدم همکاری لازم عوامل اجرایی با حسابرسان اشاره شده است، گفت: این رویه موجب شده تا نهایتا اظهار نظر حسابرس در میزان تعدیلات مالی مورد نیاز و تمامیت و صحت برخی از صورت‌های مالی را فراهم نکرده است.

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر چگونه می‌خواهند این گزارش را با این کیفیت جمع‌بندی کنند و این کارنامه مناسبی برای مدیریت بیش از یک دهه شهرداری کنونی نیست، مدعی شد: برای نمونه در سرفصل موجودی‌های نقدی، شاهد اقلام باز صورت مغایرت‌های بانکی و عدم ثبت برداشت و واریز مبالغی از وجوه نقد در حساب‌ها هستیم، همچنین فعالیت عمده شرکت جهان خارج از حیطه نظارت و عمدتا غیرمنطبق با ضوابط و مقررات و عدم شفافیت است. این فعالیت‌ها که درحوزه تامین مالی و تسهیل انجام عملیات عمرانی و پرداخت مطالبات پیمانکاران و مودیان بوده فاقد شفافیت است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: عدم رعایت صرفه و صلاح در انعقاد و اجرای یکی از قراردادها که فاقد مجوزهای شورای شهر بوده و مغایر با قانون شهرداری و آیین نامه مالی آن بوده است، همچنین عدم رعایت صرفه و صلاح در همکاری با یکی از تعاونی‌های خاص، واگذاری چندین باب ساختمان به اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف بدون قرارداد اجاره و دریافت اجاره بها و عدم ثبت مبالغی از درآمدهای تحقق یافته در دفاتر از مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

خروج ۴۴ میلیارد تومان ملک از دفاتر

حافظی با بیان اینکه بخشی از املاک منطقه ۲۲ به ارزش ۴۴ میلیارد تومان به علت نامعلوم از دفاتر خارج شده است، از معاون شهردار خواست تا درباره این املاک و چرایی خروج آن از دفاتر پاسخگو باشد.

وی گفت: صورتحساب ۳۳ فقره حساب بانکی و گزارش از سیستم شهرسازی منطقه ۲۲ در اختیار حسابرس قرار نگرفته است، درخواست داریم جلسه فوق العاده‌ای گذاشته شود و شهرداری به این موارد پاسخ دهد.

وی شرم آور و فاجعه خواندن این گزارش، افزود: ۲۳۴ پرونده درآمد در مناطق ۲، ۳، ۷، ۱۱ و ۱۹ به مبلغ ۸۳۸ میلیارد تومان و قرارداد منطقه ۱۱ به مبلغ ۶۲ میلیارد تومان به حسابرس ارائه نشده است. همچنین ۴۶۵ میلیارد تومان مغایرت در درآمدهای مناطق ۱، ۲، ۱۲ و ۲۲ وجود دارد و اسناد هزینه ۶۹۰ میلیارد تومان در شهر آفتاب به موسسه ارائه نشده که لازم است شهرداری به این موارد پاسخگو باشد.

حافظی همچنین در این جلسه با اشاره به حادثه تروریستی روز ۱۶ خرداد به خانواده قربانیان این حادثه به خصوص خانواده کارگر فضای سبز حرم مطهر امام راحل تسلیت گفت و تاکید کرد: امیدواریم این حادثه موجب هوشیاری بیشتر نیروهای انتظامی و امنیتی شده و وفاق و وحدت کلمه‌ای که حضرت امام (ره) همیشه از آن یاد می‌کردند بین جناح‌های سیاسی ایجاد شود و درس عبرتی برای گروه‌های سیاسی برای دست برداشتن از کینه‌توزی‌ها باشد.

وی با اشاره به خاموش کردن نورپردازی برج ایفل توسط شهردار پاریس در شب حادثه، گفت: صدا و سیما به قدری نسبت به این حادثه بی‌تفاوت بود که برنامه فکاهی و طنز را روی آنتن می‌برد، این رفتارها و دور بودن از فضای روحی جامعه از صدا و سیما قابل پذیرش نیست. بی‌دقتی به مسایل فرهنگی و آنچه افکار عمومی مطالبه می‌کند مورد قبول نیست.

براساس گزارش سایت شورای شهر تهران، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: انتظار می‌رفت صدا و سیما به خصوص شبکه خبر پوشش خبری لازم در زمان حادثه را انجام می‌داد تا دغدغه و نگرانی جامعه ناشی از عدم اطلاع رسانی برای شهروندان ایجاد نشود.

نظر شما