شناسهٔ خبر: 39627 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

روستا اعلام کرد:

ضرورت ایجاد تسهیلات ویژه نوسازی مناطق ناکارآمد برای بخش خصوصی/ عملکرد شهرداری در بهسازی محلات هدف نادرست بود

مجید روستا عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تأکید براینکه نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری کشور به یک عزم ملی نیاز دارد گفت: قطعا برای بهسازی و نوسازی این مناطق در کلانشهر‌ها باید برای هر هکتار ۱۰ میلیارد تومان هزینه شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مجید روستا در گفتگوی تلفنی با رادیو گفتگو درخصوص بحث نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد اظهار داشت: در این حوزه باید‌ها و الزاماتی در قانون برنامه پنجم توسعه دارد و  قانون دولت را ملزم کرده است که سالانه ۱۰ درصد از بافت‌های ناکارآمد را بهسازی و نوسازی کند که تا کنون در این مرحله امر حاصل نشده چراکه بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری نیازمند نگاه و رویکرد متفاوتی است.

روستا با اشاره به این که مردم طی این سال‌ها استقبال خوبی از بسته‌های تشویقی کرده‌اند گفت: فقط در شهر تهران در چند سال گذشته بیش از ۵۵ هزار فقره تسهیلات نوسازی مسکن به متقاضیان اعطا شده است ولی درحال حاضر به دلیل کمبود منابع، عدم تخصیص تسهیلات (که در قانون تعریف شده بود) و افزایش نرخ کارمزدهای بانکی با کاهش مالکان روبرو بودیم.

روستا با بیان این‌که در بحث بهسازی و نوسازی فضاهای عمومی در  بافت‌های  ناکارآمد  موفق عمل کرده‌ایم ادامه داد: احداث و بازگشایی شبکه معابر، توجه به زیر ساخت‌های شهری، توجه به ایجاد عرصه‌ها و قلمروهای عمومی تنها بخش کوچکی از اقدامات شرکت عمران وبهسازی شهری ایران در سراسر کشور به شمار می‌روند.

وی با اشاره به این‌که باید در عرصه نوسازی و  بهسازی شهر تهران مکانیزم و تسهیلاتی در بافت‌های ناکارآمد برای سرمایه گذاران و بخش خصوصی فراهم شود گفت: باید مکانیزمی تعریف شود که بخش خصوصی و توسعه‌گران و سرمایه گذاران این حوزه در این عرصه ورود پیدا کنند و بتوانیم ارزش افزوده در این محدوده‌ها را تعریف کنیم که بخش خصوصی و توسعه‌گران با رغبت وارد این عرصه شوند.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به قانون ششم ماده ۵۹ تصریح کرد: وزارت کشور، وزارت راه وشهرسازی و شهرداری‌ها مکلف شده‌اند ۲۷۰ محله را به نحوی نوسازی و بهسازی کنند که در این محله‌ها متوسط شاخص‌های شهری و برخورداری سرانه و متوسط‌های شهری رشد کرده و همسطح دیگر محله‌های شهر شود.

وی با بیان این‌که موضوع بهسازی و نوسازی در بافت‌های ناکارآمد شهری مورد توجه واقع شده است گفت: اهمیت این موضوع  در کشور به گونه‌ای بود که تمام کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظرات خود به آن پرداختند و در رسانه‌ها هم مورد توجه واقع شد.

روستا با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در بافت ناکارآمد گفت: متاسفانه سرمایه گذاری‌هایی که شهرداری تهران در ساخت مسکن در شهر تهران کرده است پراکنش مناسبی در بافت ناکارامد نداشته  و تمام سرمایه‌ها و منابع مالی، تشویقی‌ها و تسهیلات نوسازی را در منطقه ۲۲ تهران هزینه کرده است.

عضو هیات مدیره شرکت عمران وبهسازی شهری ایران با اعلام این‌که در مصوبه جدید شورای پول او اعتبار دیگر وزارت راه وشهرسازی و وزارت ‌کشور و شهرداری‌ها مجری بهسازی و نوسازی در بافت‌های ناکارآمد نخواهند بود گفت: در حال حاضر مصوبه‌ای  در شورای پول و اعتبار وزارت اعتبار در حال تصویب است که با تصویب این مصوبه بهسازی و نوسازی در شهرها  توسط بخش خصوصی و توسعه گران در راستای بازآفرینی شهری صورت خواهد گرفت./

نظر شما