شناسهٔ خبر: 39636 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

گزارشی از وضعیت آزادراه قزوین- رشت

اتصال امام‌زاده هاشم به بندرانزلی با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی/ ساخت ۳ مجتمع خدماتی- رفاهی ویژه فروش زیتون در آزادراه قزوین- رشت/ ۸ تونل راه‌آهن قزوین- رشت در مراحل پایانی قرار دارد

آزادراه قزوین- رشت با توجه به عبور آزاد راه رشت از داخل رودبار، قرار شده با ساخت ۳مجتمع خدماتی - رفاهی فروش زیتون، ساکنان این شهر که بیشتر با فروش محصول زیتون زندگی خود را می گذرانند، متضرر نشوند. همچنین پس از تکمیل قطعه منجیل در آزادراه قزوین - رشت هدفگذاری شده که امامزاده هاشم را با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی به بندر انزلی متصل کنیم. برای اجرای این طرح با یک سرمایه‌گذار مذاکره و مقرر شده ۲۰۰ میلیون یورو از سوی سرمایه‌گذار و ۲۰۰ میلیون یورو از سوی دولت سرمایه‌گذاری شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی روزنامه ایران در گزارشی نوشت؛ با توجه به عبور آزاد راه رشت از داخل رودبار ، قرار شده با ساخت ۳مجتمع خدماتی - رفاهی فروش زیتون،ساکنان این شهر که بیشتر با فروش محصول زیتون زندگی خود را می گذرانند، متضرر نشوند.با گشایش ۳ کیلومتر دیگر، ۸۰ درصد مشکلات ترافیکی آزادراه رشت برطرف شده است.بنا بر گفته کارشناسان، عبور مسیر از میان باغ‌های زیتون رودبار، رودخانه سفید رود و کوهستانی بودن مسیر از مهم‌ترین دلایل کندی کار در این بخش از بزرگراه رشت است.

آخرین روزهای سال ۸۸ بود که خبری مبنی بر افتتاح آزادراه قزوین - رشت نوید کوتاه شدن مسیر سفر به گیلان را به مسافران داد، اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که با گذشت ۸ سال اتمام این طرح ملی همچنان با اما و اگرهایی روبه رو باشد. عملیات اجرایی ساخت این آزاد راه از سال ۸۳ آغاز و تا سال ۸۸ قسمت عمده آن از منتهی الیه آزاد راه قزوین - زنجان تا امامزاده هاشم به طول ۱۳۸ کیلومتر به بهره‌برداری رسید. ۳ کیلومتر نیز در بهار امسال زیر بار ترافیکی رفت و حالا ۸ کیلومتر از این مسیر باقی مانده است.

۸ کیلومتر به پایان راه ناتمام

اوایل سال ۹۱ بود که «علی نیکزاد» وزیر راه و شهرسازی دولت دهم اعلام کرد: «۱۱ کیلومتر باقی‌مانده آزادراه رشت - قزوین در منطقه رودبار، تا ۱۸ ماه آینده به اتمام می‌رسد و تا آبان سال ۹۲ این طرح افتتاح کامل می‌شود.» اما نه آن موقع و نه تا امروز این اتفاق رخ نداده است. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، عملیات راهسازی در کیلومترهای باقی مانده این آزاد راه سرعت گرفت و نوروز امسال بود که ۳ کیلومتر و ۲۰۰ متر دیگر از این مسیر زیر بار ترافیکی رفت. «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر در مراسم افتتاح این بخش از آزاد راه گفته بود: «با اضافه شدن این قطعه کوچک از آزادراه، بخش عمده‌ای از خودروهایی که مجبور بودند در مسیر خود به محدوده شهری وارد شوند، بدون نیاز به ورود به شهر از حوزه آزادراهی وارد بخش اصلی راه می‌شوند و همین موضوع، اهمیت این چندصد متر را نشان می‌دهد.»

 گلایه اهالی رودبار از عبور آزادراه از تونل

به گفته کارشناسان، سختی کار ساخت و هزینه‌های زیرساخت چند کیلومتر باقی مانده با ۱۳۸ کیلومتر ساخته شده برابری می‌کند. آنها عبور مسیر از میان باغ‌های زیتون رودبار، رودخانه سفید رود و کوهستانی بودن مسیر را از مهم‌ترین دلایل کندی کار در این بخش می‌دانند. از سوی دیگر، بسیاری از اهالی رودبار با عبور این بزرگراه از طریق تونل در این بخش گلایه دارند و اقتصاد این شهر را وابسته به فروش زیتون و محصولات وابسته به آن می‌دانند و عقیده دارند با عبور بزرگراه از تونل شهر رودبار از دید مسافران دور می‌ماند و این مسأله برای مغازه داران مسیر فعلی که معیشت آنها به فروش زیتون بستگی دارد از اهمیت حیاتی برخوردار است.

باز شدن گره ترافیکی منجیل

«شعبان‌علی خاوری»، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در این خصوص در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: بهمن سال ۹۳ عملیات اجرایی قطعه باقی‌مانده آزادراه رشت - قزوین آغاز شد. ۳.۳ کیلومتر از این مسیر با صرف ۱۸۰ میلیارد تومان و با ساخت ۲ هزار و ۹۰۰ متر تونل و ۵۵۰ متر پل امسال زیر بار ترافیک رفته است. با افتتاح این مسیر گره ترافیکی محدوده منجیل از بین رفته و دیگر شاهد ترافیک‌های طولانی در این محدوده نخواهیم بود. وی ادامه داد: عملیات اجرایی ۸ کیلومتر باقی‌مانده نیز آغاز شده و در بازه زمانی ۲.۵ ساله به اتمام می‌رسد که با بهره‌برداری از آن حلقه آزادراه رشت - قزوین تکمیل می‌شود. با گشایش این ۳ کیلومتر، ۸۰ درصد مشکلات ترافیکی این آزادراه برطرف شده و در حال‌حاضر جاده‌ها نسبت به گذشته وضعیت مطلوبی دارد.

رضایت مردم رودبار تأمین می‌شود

«سیدحسین میرشفیع» معاون ساخت توسعه آزادراه‌های کشور نیز در این خصوص اظهار داشت: ساخت این آزاد راه از سال ۸۳ آغاز و قسمت عمده آن تکمیل شده است. بخش باقی مانده نیز در حال ساخت است و امید است بزودی تکمیل شود. به علت اینکه در دوره‌های قبلی ساخت ۱۱ کیلومتر آخر تقریباً متوقف شده بود از سال ۹۳ ادامه عملیات با مشارکت جدید و با سرمایه دولتی در ۲ فاز شروع شد. در فاز یک بعد از ۲ سال کار مستمر اسفند ماه سال گذشته ۳ کیلومتر و ۲۰۰ متر از این مسیر با صرف هزینه ۱۸۰ میلیارد تومانی زیر بار ترافیکی رفت. با وجود آنکه طول مسیر کوتاه است اما به علت لرزه‌خیزی، رانش زمین، وجود مسیر در حاشیه رودخانه و عبور از مناطق مسکونی کار دشوار بود. کل این فاز با احتساب مسیر رفت و برگشت جمعاً ۷ کیلومتر است که ۳ هزار و ۲۰۰ متر تونل و ۴ دستگاه پل بزرگ به طول ۵۳۴ متر دارد.

ساخت ۳ مجتمع خدماتی - رفاهی فروش زیتون

وی ادامه داد: کار مطالعاتی فاز دوم این طرح ملی که در مجموع مسیر رفت و برگشت ۱۶ کیلومتر بوده نهایی شده است. با توجه به عبور آزاد راه رشت از داخل رودبار، قرار شده با ساخت ۳مجتمع خدماتی - رفاهی فروش زیتون، ساکنان این شهر که بیشتر با فروش محصول زیتون زندگی خود را می گذرانند، متضرر نشوند. همچنین پس از تکمیل قطعه منجیل در آزادراه قزوین - رشت هدفگذاری شده که امامزاده هاشم را با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی به بندر انزلی متصل کنیم. برای اجرای این طرح با یک سرمایه‌گذار مذاکره و مقرر شده ۲۰۰ میلیون یورو از سوی سرمایه‌گذار و ۲۰۰ میلیون یورو از سوی دولت سرمایه‌گذاری شود.

 ریل‌گذاری راه‌آهن قزوین - رشت تا چند ماه آینده

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان همچنین در خصوص ساخت راه‌آهن قزوین - رشت اظهار داشت: علاوه بر آزاد راه، طرح راه‌آهن رشت - قزوین که از سال ۸۹ آغاز شده از مهم‌ترین طرح‌های عمرانی استان به حساب می‌آید. برای اجرای این طرح تا پایان سال گذشته بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده قسمت اعظم این طرح تا آخر تابستان سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد و برای کارهای نهایی تحویل شرکت راه‌آهن  می شود.

خاوری افزود: مسیر کوهستانی و عبور از داخل شهر باعث دشواری‌ها در اجرای این طرح شده، با وجود این منابع مالی فراهم و کار با سرعت قابل توجهی ادامه دارد. ۵۸ تونل برای این مسیر تعریف شده که در حال حاضر کار ساخت ۵۰ تونل به اتمام رسیده و ۸ تونل پایانی نیز مراحل نهایی را پشت سر می‌گذارند.

نظر شما