شناسهٔ خبر: 39678 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در استان سمنان برگزار شد:

جزئیات برگزاری اولین جلسه هم‌اندیشی راهکارهای کاهش تصادفات جاده‌ای استان سمنان در سال ۹۶

تصادف جاده‌ای اولین جلسه هم‌اندیشی راهکارهای کاهش تصادفات جاده‌ای در سال ۹۶ به همت و ابتکار اداره کل راه و ترابری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و ترابری استان سمنان، مدیرکل راه و ترابری استان سمنان در این جلسه که با حضور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، استاندار سمنان و معاون عمرانی استاندار، فرمانداران، جانشین فرمانده نیروی انتظامی و رئیس پلیس‌راه استان و دیگر دست‌اندرکاران ذیربط در استان برگزار شد، گفت: با برنامه‌ریزی و اقدامات انجام شده در دو سال اخیر و تلاش همکاران حوزه راهداری اقدامات خوبی در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای برداشته شده است.

نژاد صفوی افزود: مبلمان جاده‌ای و زیباسازی از جمله نورپردازی و رنگ‌آمیزی تقاطع‌های غیر همسطح، روشنایی، نهال‌کاری، احداث پارکینگ و سکوهای نماز، اصلاح شیب شیروانی، شانه سازی، کاهش تعداد نقاط حادثه‌خیز، افزایش گارد ریل و نیوجرسی، لکه‌گیری و روکش آسفالت از اقدامات چشمگیر در کاهش تصادفات و تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای بوده است.

وی در ادامه با ارائه آمارهای جهانی و منطقه‌ای با استفاده از تحقیقات مؤسسات ذیربط از جمله escap، who، ihme اعلام کرد متأسفانه ۲ درصد از تولید ناخالص ملی در سطح دنیا هزینه تصادفات می‌شود.

مدیرکل راه و ترابری اضافه کرد: تصادفات هم از لحاظ اقتصادی و هم از جنبه‌های عمومی تأثیرات بسیار منفی در خانواده‌ها داشته و تبعات اجتماعی و روانی تاشی از تصادفات بر خانواده‌ها قابل جبران نیست.

وی با اشاره به کاهش ۱۸ درصدی تصادفات در سال گذشته، کاهش ۲۵ درصدی تصادفات در تعطیلات نوروزی و نقش ۷۴ درصدی تصادفات در اثر خواب‌آلودگی درخواست کرد: همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها بخصوص رسانه‌های مطبوعاتی، صدا و سیما، آموزش و پرورش در راستای پذیرش فرهنگ رانندگی از طرف مخاطبین جاده‌ای می‌بایست همکاری نمایند تا این هم‌اندیشی در طول سال ۹۶ با حضور فعال همه نقش‌آفرینان این حوزه ادامه یابد.

استاندار سمنان در این جلسه بیان کرد: فرهنگ‌سازی و اقدامات تشویقی برای کاهش تصادفات در محورهای ارتباطی کشور امری ضروری بوده و باید بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.

خباز در ادامه تصریح کرد: ارتقای کیفی پروژه‌ها و ایمن‌سازی جاده‌ها یکی از راهکارهای کاهش تصادفات جاده‌ای است و خوشبختانه در دولت اعتبارات قابل‌توجهی قرار داده شده است. دومین راهکار از نظر وی کنترل جاده‌ها و راهکار سوم فرهنگ‌سازی و اقدامات تشویقی است.

نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی گفت: مکانیزه کردن و نصب و دوربین‌ها و حذف حضور فیزیکی پلیس‌ راهکار مناسبی است.

سیدحسن حسینی ایجاد فضایی برای گسترش فرهنگ رانندگی در خانواده ایجاد کرد.

همچنین وی افزود: می‌بایست استان سمنان را از معبر به مقصد ارتقا دهیم که این امور خود کاهش تصادفات را در پی خواهد داشت.

نماینده مردم شهرستان سمنان، مهدیشهر و سرخه در ادامه گفت: ایمن‌سازی جاده‌ها یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش تصادفات است که تاکنون به زمینه مطلوب نرسیده‌ایم.

همتی بیان کرد: سطح سواد علمی عامل تعیین‌کننده در تصادفات است به صورتی که در آمار گرفته شده رانندگان با سطح سواد پایین بیشتر دچار حادثه می‌شوند که برای این موضوع می‌توان راهکاری مناسب مانند داشتن مدرک در زمان صدور گواهینامه قائل شد.

نماینده مردم شهرستان دامغان در پایان جلسه گفت: استانداردسازی جاده‌های استان عاملی مهم در کاهش تصادفات می‌تواند باشد.

حسن بیگی عدم واگذاری حریم راه‌ها را نیز مانع ایجاد حوادث می‌شمارد که خارج از استاندارد است.

نظر شما