شناسهٔ خبر: 39679 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

نیکبخت:

ارائه خدمات بی وقفه تقرب پرواز ایران به پروازهای عبوری قطری/ مرکز کنترل فضای کشور با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است

پروازهای عبوری مدیرکل مراقبت پرواز گفت: ایران علاوه بر‌گشایش فضای آسمان خود بر روی پروازهای قطری، خدمات تقرب (Approach) را توسط متخصصان مراقبت پرواز به پروازهای قطری ارائه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزازت راه و شهرسازی مسعود نیکبخت ضمن اعلام این خبر و با اشاره به اینکه کشور قطر از داشتن فضای مستقل ارائه خدمات هوانوردی (FIR) و به تبع آن مرکز کنترل بی‌بهره است، گفت: بحرین با استفاده از فضای خود و قطر به ارائه خدمات هوانوردی به این کشور می‌پرداخت که به دنبال مناقشات سیاسی اخیر، بحرین خدمات هوانوردی خود را به روی قطر قطع کرد.

به گفته مدیرکل مراقبت پرواز، تنها یک مسیر ورودی و یک مسیر خروجی فرودگاه دوحه را به صورت عملیاتی نگه داشته است.

وی افزود: در شرایط سیاسی فعلی، ایران علاوه بر گشایش فضای آسمان خود بر روی پروازهای عبوری قطر، خدمات تقرب (Approach) را نیز به این پروازها ارائه می‌کند.

نیکبخت اظهار داشت: اداره‌کل مراقبت پرواز با هدف هدایت پروازهای قطر در جنوب کشور و با هماهنگی نهادهای نظامی، سازمان هواپیمایی کشوری و توافق با مرکز کنترل مسقط نسبت به ایجاد مسیرهای اضطراری جدید از جمله در غرب جزیره قشم به صورت مستقیم به داخل فضای عمان اقدام کرد. به این ترتیب این پروازها با دور زدن شبه‌جزیره عربستان به سوی مقاصد خود و حتی کشورهای آفریقایی از طریق فضای جمهوری اسلامی ایران حرکت می‌کنند.

وی همچنین خاطرنشان‌کرد: طبیعتا پوشش این دسته از پروازهای عبوری قطر که پیش از این از فضای دیگری غیر از ایران استفاده می کردند، مستلزم تمهیدات خاصی بود. در حقیقت، به دنبال افزایش پروازهای عبوری در فضای جنوب کشور، و وضعیت کاهش و افزایش ارتفاعی و تلاقی آن با مسیر ترافیک‌های ورودی به فضای کشور امارات متحده عربی سبب شد تا برای ارتقای سطح ایمنی، سکتور جنوبی کشور به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شود.

نیکبخت ادامه داد: با هماهنگی تنگاتنگ ادارات‌کل مراقبت پرواز و ارتباطات و ناوبری از روز چهارشنبه(۱۷ خردادماه) این بخش از فضای کشور با فعال‌سازی ایستگاه RCAG لار با فرکانس جدید به ۲ سکتور مستقل تقسیم شد که این امر امکان تقسیم کار کنترلر سکتور شماره ۴ به دو بخش کوچک‌تر را میسر کرده است.

به گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مدیرکل مراقبت پرواز خاطرنشان‌کرد: اگر چه در حوزه دستورالعمل‌ها و تجهیزات اقداماتی برای تسهیل در فرآیند کنترل ترافیک هوایی در این زمینه صورت گرفته اما در حوزه منابع انسانی این اداره‌کل، اقدامات با همان تعداد نیروی انسانی انجام می‌شود به طوری‌ که همچنان بخش‌های مرتبط عملیاتی به ویژه مرکز کنترل فضای کشور با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است در حالی که برای تأمین نیروی انسانی متخصص سکتورهای جدید می‌بایست به دفعات از حضور کنترلر در شیفت‌های مازاد در طول ماه بهره‌برداری شود.

نظر شما