شناسهٔ خبر: 39699 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ابلاغ آیین‌نامه ۱۴ ماده‌ای دریافت مالیات جدید از ساخت‌وساز مسکن

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور آیین نامه دریافت مالیات جدید از ساخت و ساز مسکن را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور آیین‌نامه ۱۴ ماده‌ای ماده ۷۷ اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص مالیات ساخت‌وساز را ابلاغ کرد.

بر اساس این آیین‌نامه، درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هرنوع ساختمان (عرصه و اعیانی) حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد موضوع فصول چهارم و پنجم باب سوم قانون خواهد بود.

همچنین بر اساس این آیین‌نامه، شهرهای با جمعیت یکصدهزار نفر و بالاتر در زمان صدور پروانه ساخت بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران، مشمول مالیات ساخت و فروش این آیین‌نامه هستند.

به‌موجب این تصمیم، ارزش روز زمین در زمان فروش ساختمان احداث‌شده از ارزش روز فروش ساختمان کسر و مابقی آن در درآمد مشمول مالیات لحاظ می­‌شود.

این تصمیم شامل ساختمان­‌هایی خواهد شد که از اول سال ۱۳۹۵ پروانه ساختمانی اخذ کرده‌اند و شامل ساختمان­هایی که تا پایان سال ۱۳۹۴ پروانه ساختمان اخذ شده و حتی اتمام ساختمان نیز بعد از سال ۹۴ باشد، نمی­‌شود و ساختمان­‌هایی که پروانه ساخت آنها قبل از سال ۱۳۹۴ باشد، صرفاً مشمول مالیات نقل و انتقال خواهد بود.

این تصمیم شامل ساخت و فروش ساختمان در شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر نخواهد بود.

ضمناً در مورد نقل و انتقال ساختمان‌های نیمه‌تمام، مبلغ فروش هر مرحله به‌عنوان بهای تمام‌شده خریدار مرحله بعدی محسوب و از درآمد ناشی از ساخت و فروش املاک مذکور کسر می‌گردد.

در مورد اعیان احداث‌شده در املاک موقوفه، ارزش زمین در محاسبه درآمد مشمول مالیات ناشی از ساخت و فروش املاک منظور نخواهد شد.

متن کامل آیین نامه هیات وزیران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها:

نظر شما