شناسهٔ خبر: 39702 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین مطرح کرد:

صرف بیش از ۴۰ درصد انرژی کشور در ساختمان‌ها/ لزوم رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان/ برگزاری ۷۰ دوره و همایش آموزشی و تخصصی با موضوع حفظ و پاسداشت محیط‌زیست

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین رعایت مقررات ملی ساختمان به ویژه مبحث ۱۹ و توجه به اقلیم و شرایط زیست‌محیطی در احداث ساختمان‌ها را یکی از راهکارهای پیشگیری از هدررفت انرژی و سرمایه‌های ملی دانسته و گفت: توجه به محیط‌زیست باید در همه طرح و برنامه‌ها در اولویت باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی با توجه به مناسبت هفته محیط‌زیست و همچنین بیان این مطلب که صرفه‌جویی در مصرف انرژی یکی از چالش‌های مهم جهان امروز است، گفت: در سال‌های اخیر افزایش نگرانی‌ها در خصوص تبعات زیست‌محیطی مصرف انرژی و گرم شدن کره زمین، اهمیت این موضوع را دوچندان کرده است.

وی همچنین یادآور شد: به منظور در اولویت قرار گرفتن موضوع محیط‌زیست در ساختمان‌ها و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، اقدامات مؤثری مانند اشاعه فرهنگ پایداری، ساختمان سبز، سیستم‌های هوشمند، کاربرد انرژی تجدیدپذیر، سیستم نوین تهویه و همچنین بحث برچسب انرژی تمامی فرآورده‌ها و تجهیزات در دستور کار قرار گرفته و باید هر چه بیشتر مورد پیگیری و اجرا واقع شود.

مدیرکل راه و شهرسازی تأکید کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد انرژی در کشور صرف مصارف خانگی می‌شود که قطعاً می‌توان و باید بخش زیادی از آن را مهار کرد.

وی با اشاره به اینکه هر بنا و ساختمانی برای اینکه توازن زیست‌محیطی پیرامونی خود را بر هم نریزد باید با اقلیم و فضای حاشیه‌ای خود همخوان و همراه باشد، اضافه کرد: رعایت آیین‌نامه‌ها و مقررات ملی ساختمانی در هنگام طراحی، ساخت، انتخاب مصالح مناسب هر اقلیم، مراحل نازک‌کاری و پایان کار تا سطح بسیار زیادی می‌تواند از این موضوع جلوگیری کرده و مانع هدر رفت سرمایه‌های ملی و تخریب محیط‌زیست شود.

دبیر شورای مسکن استان با بیان اینکه بخشی از این مصارف انرژی می‌تواند توسط شهروندان کنترل شود، اضافه کرد: اما بخش قابل‌توجهی از اختلال در مصرف انرژی در بخش احداث و اجرای ساختمان‌هاست که می‌توان با رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان از آن پیشگیری کرد.

حق لطفی با تأکید بر اینکه رعایت مقررات ملی ساختمان در احداث، نوسازی، بازسازی، مرمت، تغییر کاربری و هر گونه فعالیت ساختمانی نقش چشمگیری در حفظ و پاسداشت سرمایه‌های ملی دارد، ادامه داد: گسترش رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌تواند کمک بسیار زیادی در حوزه محیط‌زیست و آلودگی‌های محیطی و هوا داشته باشد.

وی تصریح کرد: مقررات ملی ساختمان به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره‌دهی مناسب آسایش و صرفه اقتصادی در جهت حمایت از مردم به عنوان بهره‌برداران از ساختمان‌ها و همچنین حفظ و افزایش بهره‌وری منابع انرژی و سرمایه‌های ملی در طراحی و اجرای ساختمان‌ها رعایت می‌گردد.

دبیر کارگروه تخصصی زیربنایی و شهرسازی با ذکر این مطلب که اداره کل راه و شهرسازی در خصوص صرفه‌جویی انرژی و حفظ محیط‌زیست اقدامات مؤثری انجام داده است، بیان کرد: تیم‌های نظارت عالیهٔ استان به جهت اطمینان از رعایت مقررات ملی ساختمان خصوصاً بحث صرفه‌جویی و مبحث نوزدهم بازدیدهایی را به صورت سرزده از ساختمان‌های در حال ساخت در دستور کار قرار داده‌اند.

وی اضافه کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط با هدف آشنایی مهندسان و فعالان عرصه ساخت و ساز از جمله دیگر اقداماتی بوده که طی سال‌های گذشته به صورت جدی مورد پیگیری قرار داشته است.

برگزاری ۷۰ دوره و همایش تخصصی و آموزشی در حوزه محیط‌زیست و بهینه‌سازی مصرف انرژی

در ادامه حامد عبدالرزاقی رئیس اداره نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی گفت: با توجه به اهمیت موضوع آموزش در بحث محیط‌زیست و صرفه‌جویی انرژی، تعداد ۴۸ دوره آموزشی و ۲۲ همایش تخصصی برای مهندسین، فعالان عرصه ساخت و ساز و علاقه‌مندان به این موضوع برگزار شده است.

وی در ادامه افزود: از دوره‌های آموزشی برگزار شده می‌توان به دوره‌هایی همچون معماری پایدار و روش‌های صرفه‌جویی انرژی در ساختمان، عایق‌بندی صوتی، حرارتی و سیستم‌های اطفای حریق و همچنین تأسیسات گرمایی سرمایی و تهویه مطبوع اشاره کرد.

عبدالرزاقی تصریح کرد:مدیریت ممیزی در راهکارهای اجرایی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان، حمل و نقل پاک و جایگاه دوچرخه در سیستم حمل و نقل شهری از جمله همایش‌های تخصصی برگزار شده در خصوص مبحث انرژی است که از استقبال بالایی نیز برخوردار بوده است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره ساختمان‌های برتر در استان قزوین یکی از محورهای این جشنواره را بحث صرفه‌جویی انرژی و رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان بیان کرد و گفت: این جشنواره با هدف ترویج مقررات ملی ساختمان، اصول معماری شهرسازی، کیفیت ساخت و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و همچنین سازگاری با محیط‌زیست در دو گروه ساختمان‌های مسکونی و مجتمع‌های مسکونی تجاری یا مختلط تجاری اداری در تابستان سال جاری برگزار می‌گردد.

رئیس اداره نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان در ادامه افزود: استفاده از سیستم‌های مدیریت متمرکز ساختمان و هوشمند سازی، استفاده از مصالح پاک و تجدید پذیر در پروژه، بهره‌گیری از روش‌های نوین بازیافت و تجدید پذیری، ایجاد فضای سبز و همچنین رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان از شاخص‌های ارزیابی در محور صرفه‌جویی در مصرف انرژی در این جشنواره است.

نظر شما