شناسهٔ خبر: 39709 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در جلسه شورای راهبری ستاد ملی موزه تاریخ تمدن جهان اسلام مطرح شد:

موزه تاریخ جهان اسلام موتور محرک بازآفرینی شهری قزوین است/ تلاش برای ورود ایران به برنامه ابتکار عمل شکوفایی شهرهای اسلامی

جلسه جلسه شورای راهبری ستاد ملی با موضوع « تاریخ تمدن جهان اسلام » در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برگزار و پیشنهادات و نقطه نظرات حاضرین در این خصوص به بحث و بررسی گذاشته شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جلسه شورای راهبری ستاد ملی با موضوع «موزه تاریخ تمدن جهان اسلام » با حضور عضو هیات مدیره و مدیران و معاونین شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، مدیرکل راه وشهرسازی و شهردار قزوین، رایزن جهانی "هبیتات" و اعضای هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برگزار و پیشنهادات، نقطه نظرات مربوطه بررسی شد.

در ابتدای این جلسه ، نصرتی ، شهردار قزوین و رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی گفت: استان قزوین یکی از شهرهای تاریخی با ارزش و با هویت اصیل ایرانی اسلامی است که کمترین آسیب را در بافت‌های تاریخی شاهد بوده و امیدوارم بتوانیم  از فرصت به دست آمده برای ساخت موزه تاریخ جهان اسلام  در راستای تحقق اهداف سیاست بازآفرینی شهری در این استان ، استفاده کنیم.

نصرتی با اشاره به این‌که فرصت ساخت موزه تاریخ جهان اسلام می تواند موتور توسعه به معنای واقعی در شهر قزوین باشد اظهار داشت:  این موزه به عنوان یک نماد ایرانی اسلامی در بافت تاریخی اجرا خواهد شد و پروژه‌ای تاثیرگذار و موتوری محرک برای بازآفرینی شهری در استان و شهر قزوین خواهد بود.

شهردار قزوین اضافه کرد: با هماهنگی‌هایی که با مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری شده و با توجه به هویت شاخص این محله، می‌خواهیم همزمان با شروع  عملیات موزه جهان اسلام در فاز اول اقدام به برگزاری مراسم‌های مختلف تعزیه و آئین‌های اسلامی در این مکان کرده تا هویت تاریخی گذشته محله را به آن برگردانیم.

وی با ارائه دو پیشنهادگفت:  برنامه‌ای برای ورود ایران به به برنامه « ابتکار عمل شکوفایی شهرهای اسلامی » در حوزه بین الملل تدوین شود تا ایران نیز به این برنامه  مجمع جهانی شهرهای سلامی پیوسته و در این برنامه مشارکت داشته باشد.

نصرتی ادامه داد: همچنین باید به احداث موزه تاریخ تمدن اسلامی در قزوین به عنوان یک پل ارتباطی با دیگر کشورهای اسلامی توجه ویژه داشته و با یک نگاه ملی بتوانیم از ظرفیت های کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد، فرهنگ و گردشگری بهره برداری کرد.

پور وزیری رایزن جهانی « هابیتات » نیز در این نشست با اعلام اینکه هابیتات سازمان ملل متحد آماده همکاری و امضاء تفاهم نامه های فی مابین مختلفی است اظهار داشت: تا کنون تفاهم نامه های مختلفی نیز در راستای منعقد شده است و امیدوارم اجرای این تفاهم نامه ها روند سریعتری داشته باشد.

وی به عنوان رایزن جهانی هابیتات گفت: «هابیتات»آمادگی دارد تا در کنار احداث موزه تاریخ تمدن جهان اسلام در قزوین برنامه‌های دیگر فضاهای شهری را نیز به انجام برساند.

حقی لطفی، مدیر کل راه و شهرسازی قزوین ،نیز در این نشست با بیان این‌که برخی از پروژه‌های شهری در کشور در مسیر درستی پیش نرفته و موفق نبوده است گفت: طرح های جامع و تفضیلی شهر از جمله طرح‌هایی است که متاسفانه در انجام آن موفق نبوده‌ایم ولی باید سعی کنیم پروژه موزه تاریخ تمدن جهان اسلامی که یک پروژه  ملی است در جایگاه  یک کار فرهنگی، تاریخی و هویتی ، به عنوان یک الگو به دیگر شهرهای کشور تعمیم داده شود.

وی با اشاره به این که نباید توسعه فرهنگی در کشور مورد غفلت قرار گیرد گفت: باید در شهرهای آینده به دنبال توسعه فرهنگی بود و ساخت موزه تاریخ تمدن جهان اسلام نمادی از حرکت به سوی دیپلماسی فرهنگی است و در این راستا باید به سمت فرهنگ و هنر برویم تا ظرفیت های خوبی که در این عرصه داریم  را شکوفا کنیم.

لطفی در پایان با تاکید بر این‌که برای احداث این موزه نیاز به حمایت است گفت: در گردآوری منابع مورد نیاز موزه باید از اسنادی استفاده کنیم که در شان نظام جموری اسلامی ایران باشد و در نتیجه از این مقر فرهنگی سازمان ملل می توانیم استفاده کرده و تاثیرگذاری خود را در جهان اسلام افزایش دهیم.

یارزاده دبیر مجمع جهانی شهرهای اسلامی نیز در این نشست گفت: از این فرصتی که فراهم شده باید برای هم افزایی و تسریع در انجام کار نهایت استفاده لازم را داشته باشیم تا بتوانیم به بازآفرینی شهرقزوین کمک کنیم.

میرانی مدیرعامل عمران و مسکن سازان نیز به برخی اقدامات صورت گرفته در اراضی محل احداث موزه تاریخ تمدن جهان اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: آخرین اقدامات برای خریداری شش پلاک باقی مانده انجام و این اراضی به نام شهرداری قزوین منتقل شد و برای دیگر اراضی معارض نیز رایزنی‌هایی با شهرداری و ستاد فرمان اجرایی امام خمینی در حال انجام است و در صورت عدم امکان تملک از طریق ماده ۹ اقدام خواهد شد.

در پایان مجید روستا عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری با جمع بندی موضوعات مطرح شده پیشنهاداتی را برای تسریع در اجرای کار و آغاز عملیات اجرایی احداث موزه تاریخ تمدن جهان اسلام ارائه کرد و گفت: در معرفی مکان احداث موزه تاریخ تمدن جهان اسلام باید توجه ویژه‌ای به هویت تاریخی  این منطقه داشت و ویژگی‌های شاخص این منطقه را تبیین و تشریح کرد تا مشخص شود چرا قزوین برای این موضوع برگزیده شده است.

روستا با بیان این‌که معرفی موزه تمدن تاریخ جهان اسلام باید به روشنی انجام شود اظهار داشت: نباید در معرفی این موزه به گونه ای القاء شود که این موزه برای نمایش اشیاء تاریخی و گرانبها در نظر گرفته شده است باید به روشنی گفته شود که این موزه مرکز پژوهش، تبادل اطلاعات و فرهنگ تاریخ جهان اسلام است باید کاری کرد این موزه به نحوی معرفی شود که براحتی  تفاوت آن از سایر موزه ها  برای همگان مشخص شود.

وی با اشاره به این که باید تمام نهاد‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های پشتبان در شهر قزوین بر روی احداث این موزه تمرکز داشته باشند گفت: دیگر اقدامات نوسازی و بهسازی باید با محوریت این موزه انجام شود و تمام زیرساخت‌ها و اقدامات نسبت به این موزه انجام و با نیازهای این موزه همخوانی داشته و توزیع منابع نیز بر این اساس صورت گیرد.

روستا با اشاره به این‌که در احداث این موزه باید با دیگر نهادهای حکومتی و دولتی همکاری داشت گفت: باید از سایر نهادها، دستگاه‌ها و ارگان‌ها در این راستا کمک بگیریم و آنها نیز وارد قضیه شده و منابع مالی خود را به این طرح تزریق کنند.

عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه با توجه به این‌که اعضای هیات امناء و مجمع موزه تاریخ تمدن جهان اسلامی از افراد سرشناس کشور و دولت هستند، تصریح کرد: باید از نفوذ و توانایی این افراد برای پیش برد اهداف بلند مدت و کوتاه مدت بهره برد تا بتوانیم از همین امروز نسبت به فراهم آوردن زیرساخت ها و سخت افزارها و نرم افزارها اقدام کنیم ، و به عنوان مثال از وزیرکار و امور اجتماعی برای آموزش و تربیت نیروی کار مورد نیاز این موزه کمک گرفت تا نیروهای متخصص تا روز افتتاح موزه در اختیار داشته باشیم.

وی به ضرورت معرفی این موزه در سطوح مختلف داخل و خارج  از کشور اشاره کرد و گفت: موزه تاریخ تمدن جهان اسلام نیاز به معرفی در سطح داخلی و خارجی دارد و باید از تمام توان برای اطلاع رسانی در این خصوص استفاده کرد.

عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه بزودی جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری استان قزوین با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار خواهد شد گفت: مسئولین استانی باید از اکنون خود را آماده برگزاری این جلسه کرده تا نیازهای استان و پیشنهاد های خود را برای تصویب در این ستاد ارائه نمایند ./

نظر شما