شناسهٔ خبر: 39720 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در استان اصفهان برگزار شد:

جزئیات برگزاری کارگروه تخصصی حمل‌ونقل و شریان‌های حیاتی، بلایای جوی

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: دستگاه‌ها باید در مواقع بحران از روزمرگی خارج شده و با حساسیت ویژه مسائل را دنبال نمایند و این یک وظیفه شرعی و قانونی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، کارگروه تخصصی حمل‌ونقل و شریان‌های حیاتی، بلایای جوی و طوفان به ریاست حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای حمل‌ونقل استان و منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری و با حضور مدیران کل راه‌آهن و فرودگاه استان و تنی چند از اعضای این کارگروه در اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد.

حجت اله غلامی به عنوان رئیس این کارگروه در استان در ابتدا با مهم دانستن این کارگروه تخصصی به لحاظ موقعیت خاص و همجواری اصفهان با ۹ استان کشور و معین بودن برای استان تهران در مواقع بحرانی گفت: لازم است تا تمامی مسائل و موارد به صورت ویژه در این کارگروه پیگیری و به نتیجه برسد تا بتوان در مواقع بحرانی اقدامات لازم را به انجام رسانید.

وی افزود: تشکیل این کارگروه و کارگروه‌های فرعی در استان اصفهان با بیشترین طول راه و حجم بار و مسافر در کشور و با توجه به وجود صنایع مادر و توریستی و گردشگری بودن آن و همچنین انجام سطح قابل ملاحظه‌ای از پروازها که بیش از ۷۰۰ پرواز در فرودگاه و جابجایی حدود ۱۵ میلیون تن بار و  حدود ۸ میلیون نفر مسافر توسط ریل و خطوط راه‌آهن را در استان شامل می‌شود بسیار حائز اهمیت است.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در ادامه با اشاره به جایگاه قانونی این کارگروه در کشور بیان کرد: دستگاه‌ها طبق فعالیت‌های ذاتی خود امور را پیش می‌برند اما در مواقع بحرانی است که با نظر به ابلاغ کارگروه‌ها، وظایف در این مواقع حساس مشخص شده و در راستای اجرایی شدن وظایف اقدامات لازم انجام می‌پذیرد.

وی متذکر شد: این یک وظیفه شرعی و قانونی است که در مواقع بحرانی مسئولین و دستگاه‌ها از روزمرگی خارج شده و با حساسیت ویژه مسائل را دنبال نمایند و لازم است تا در تمامی دستگاه‌های مربوطه مراکز هشدار سریع و اضطراری با تمامی امکانات و تجهیزات و با بانک اطلاعاتی قوی ایجاد گردد.

شیشه‌فروش از تمامی دستگاه‌های مربوطه خواست تا در صورت وقوع کوچک‌ترین حادثه، مدیریت بحران استان را مطلع و اطلاع‌رسانی دقیق و روشنی از وقایع در اختیار مردم قرار دهند تا با وجود فضاهای مجازی احیاناً التهابی ایجاد نشود.

حسن ماسوری مدیرکل راه‌آهن استان در این جلسه گفت: وقوع حوادث در راه‌آهن و فرودگاه معمولاً جو اجتماعی خاصی را ایجاد و می‌تواند اثرات منفی در بعد اجتماعی داشته باشد که خنثی کردن اخبار غیر موثق بسیار سنگین است و لازم است تا در این راستا و به منظور کاهش اتفاقات احتمالی در زمان وقوع بحران با انجام مانورهای پراکنده بتوانیم در جریان نقاط ضعف و قوت خود قرار گرفته و اقدامات بایسته را انجام دهیم.

وی از مهم‌ترین مسائل پیش رو در زمان وقوع حادثه در حمل‌ونقل ریلی را عدم وجود راه دسترسی به ایستگاه‌های راه‌آهن عنوان کرد و گفت: عدم اتصال ایستگاه‌ها به جاده اصلی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای در زمان بحران ایجاد نماید که متأسفانه در این راستا بودجه‌ای تأمین نشده و پیگیری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را می‌طلبد.

حسن امجدی مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان نیز با توجه به کمکی بودن فرودگاه اصفهان برای ۹۰ درصد فرودگاه‌های کشور اظهار کرد: موقعیت خاص اصفهان به لحاظ قرارگیری در مرکز کشور و معین بودن آن برای اغلب فرودگاه‌ها باعث شده تا قالب پروازها در شرایط خاص به عنوان کمکی از فرودگاه اصفهان استفاده کنند.

امجدی به پرواز بیش از یکهزار پرواز در روز از آسمان کشور اشاره داشت و گفت: بیش از ۶۰ درصد این میزان پرواز از مسیرهای منتهی به اصفهان عبور می‌کند که لازم است در همه حال فرودگاه در موقعیت اضطراری باشد تا حادثه‌ای اتفاق نیفتد و در این راستا وجود یک برج مراقبت سیار در استان بسیار حائز اهمیت است.

گفتنی است در این کارگروه گزارش مصوبات و اقدامات سال ۹۵ و نقشه GIS حمل‌ونقل استان و اقدامات به عمل آمده جهت جلوگیری از ایجاد بحران احتمالی در آزادراه ذوب‌آهن، گردنه دوشاخ، گردنه لاشتر و اجرایی شدن طرح کاهش تصادفات ارائه شد.

نظر شما