شناسهٔ خبر: 39756 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در شورای عالی فنی امور زیربنایی:

ابلاغ نقشه‌های اجرایی حفاظ‌های آیین‌نامه ایمنی راه‌ها تصویب شد

جلسه نقشه‌های اجرایی حفاظ‌های آیین‌نامه ایمنی راه‌ها (جلد چهارم نشریه ۲۶۷) در یکصد و سی و پنجمین نشست شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت و ابلاغ آن به صورت راهنما تصویب شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهران قربانی در جلسه ۱۳۵ شورای عالی فنی امور زیربنایی اظهار داشت: جلد چهارم آیین نامه ایمنی راه‌های کشور مبنای ایمن سازی حاشیه راه‌های کشور است که جزو آیین نامه های نوع اول و اجباری نیز هست.

وی افزود: با مشاهده محتوی آیین نامه به صورت گزارش باید و ها و نباید‌ها را مشخص می کند و متناسب با ریسک‌های مختلف، طرح‌های مختلفی از حفاظ‌ها است. لذا طبق بررسی‌های انجام شده در خصوص  مشکلات این نتیجه به دست آمد حاکی از این بود که نقشه‌های ثیپ از سال ۸۲ منتشر شده اما به صورت گزارش است اما برای هیچ یک از باید‌ها و نبایدها نقشه تیپ اجرایی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر ایمنی سازمان راهداری بیان داشت: در هنگام همفکری با همکاران  حوزه راهسازی در ادارات کل استانی و شرکت ساخت و توسعه این اشکال وارد بود که چرا نقشه‌های اجرایی که باید ملاک کار قرار گیرد طی سال‌های گذشته تهیه نشده است. از این رو در دستور کار قرار گرفت.

قربانی با بیان  اینکه آیین نامه مدل حفاظ در هر یک از انواع راه‌ها را مشخص کرده است اما مشکل اصلی تیپ حفاظ‌ها به شمار می‌رود. گفتك در فصل اول اینکه چه نکاتی باید از سوی مشاور طرح مبنا قرار گرفته است.

وی با اشاره به فصل دوم که  جدی تر وارد تیپ‌های فلزی می شود گفت: در آیین نامه سطح بازدارندگی مشخص شده اما هیچگونه شکل و نقشه اجرایی در کشور نداشت اما در این خصوص برای حفاظ‌های فلزی حد اقل سه تا ۴ نمونه نقشه ساخت و تولید این نوع حفاظ‌ها ارائه شده است. همچنین عرض ناحیه کاری مشخص شده و باید و نباید ها نیز ذکر شده است.

قربانی در خصوص فصل سوم اظهار داشت: این فصل به انواع تیپ‌ها می پردازد و باید توجه داشت که بدون نقشه‌های تیپ‌های اجرایی نمی توان اقدام اصولی را انجام داد.

مدیرکل دفتر ایمنی و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه بیان داشت: در فصل چهارم موضوع نرده‌های پل و حفاظ‌ها تکلیف مشخص شده است به طوری که در راه‌های فرعی و بزرگراهی نقشه‌های تیپ تهیه شده است تا از برخورد سلیقه‌ای  مدیران کل، مشاوران و پیمانکاران در هر استان جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به فصل ایمن سازی نواحی انتقالی ابراز داشت: هنگامی که حفاظ گاردریل به نیوجرسی یا نرده می رسد تا پیش از این بلاتکلیف بوده است اما پس از تهیه ۱۰ نقشه تیپ اجرایی، قطعه رابط مشخص و از سال‌های قبل کشورهای سازنده تولید این قطعات را آغاز کرده اند.

قربانی با اشاره به اهمیت حاشیه راه‌ها بین دو تا سه هزار نفر از تلفات رانندگی در جاده‌های کشور به دلیل حاشیه راه‌ها است به همین خاطر ما در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نقشه های اجرایی این نواحی را تهیه کردیم در حالی که آیین نامه اولیه سازمان برنامه و بدوجه فقط در حد چند عکس به موضوع پرداخته بود.

این مقام مسئول در سازمان راهدای از تهیه نقشه‌های کاربردی محافظت از نواحی خطر در وسط، کنار و دو طرف جاده  خبر داد و گفت: امروز شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل به نقشه‌های راهنما را ارائه کند و مشاور متناسب با محل آیین نامه را مبنای کار قرار دهد.  

مدیرکل دفتر ایمنی و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  در پایان اظهار داشت: توانستیم از مجموعه توان تخصصی در کشور و مهندس مشاور آیین نامه مجموعه را تهیه کردند و این کار ۱۲ ماه به طول انجامید و نقطه نظارت سازندگان و مهدسان مشاور نیز برای حصول اطمینان اخذ شد.

براوردما بین ۵ تا ۸ درصد هزینه ایمنی است در حالی که سقف ۱۰ درصد است و یکنامه از ادرات راه و شهرسازی ارسال شد.

با این آیین نامه هزینه های اضافه نمی شود بلکه محل اتصالات و آبروها بر اساس آیین ‌نامه انجام شود. این نقشه‌ها به فرهنگ راهسازی  کمک می کند. به طوریکه از لحظه اول مشاور می تواند کل مسیر را از پیش مورد بررسی قرار دهد و تا آنجا که می تواند از میزان استفاده از حفاظ در جاده جلوگیری کند. چون این نقشه ها نبوده لذاغ به این فکر پی نبردند که راه را طوری طراحی کنند وبسازند که کمترین حفاظ را استفاده کند.

گفتنی است، این جلسه به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل، داود کشاوززیان معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سایر اعضا برگزار شد.

نظر شما