شناسهٔ خبر: 39760 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته:

متولی ایجاد و بهره‌برداری از بنادر خشک مشخص شد/ اتمام ریل‌گذاری بخش دیگری از راه‌آهن مراغه- ارومیه/ پیشرفت فیزیکی خط آهن میانه - اردبیل به ۴۵.۵ درصد رسید/ آغاز عملیات برقی‌سازی راه‌آهن تهران- مشهد به طول ۱۳۸ کیلومتر

گزارش آخر هفته  اتمام ریل‌گذاری بخش دیگری از راه‌آهن مراغه- ارومیه، نبود شركت‌های حمل و‌نقل بین‌المللی در سیستان و بلوچستان محسوس است، و افزايش سطح كمی و كيفی خدمات رسانی در قطار حومه‌ای تهران - پرند نیز سایر عناوین مهم خبری حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین خبری در حوزه حمل‌ونقل ریلی طی هفته گذشته به شرح زیر است:

آغاز اقدامات جدی در حوزه شهرسازی ریل‌پایه

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زمان آن رسیده است که موضوع ریل در شهر دیده شود، گفت: آخرین بررسی ما در خصوص شهر تهران نشان می‌دهد که روزی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر وارد شهر تهران شده و از آن خارج می‌شوند که سهم ریل از این رقم تنها ۴ درصد بوده و بیشتر جابجایی‌ها با خودرو انجام می‌شود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در صد و نود و سومین نشست شورایعالی هماهنگی ترابری کشور پس از قرائت سند راهبردی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، گفت: این سند یکی از اقدامات بسیار بزرگ برای تغییر گفتمان حمل و نقل و مؤثر در تکمیل توسعه شهری و یکی از اقدامات بنیادینی است که ما را به سمت آمایش سرزمین می‌برد.

پیشرفت فیزیکی خط آهن میانه - اردبیل به 45.5 درصد رسیده است

 مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور پیشرفت فیزیکی زیرسازی راه آهن میانه - اردبیل را بیش از 68درصد اعلام کرد و گفت: پیشرفت ساختمان ایستگاه‌های این مسیر ریلی 32 درصد و در مجموع پیشرفت فیزیکی کل این خط آهن به 45.5 درصد رسیده است.

خادمی یادآورشد: راه آهن میانه اردبیل به طول 175 کیلومتر در دو بخش میانه- فیروزآباد به طول 79 کیلومتر و فیروزآباد- اردبیل به طول 96 کیلومتر در دست اجرا است و به دلیل کوهستانی بودن منطقه دراین مسیر بالغ بر 62 دستگاه تونل به طول 23 هزار و 810 متر، 31 دستگاه پل دره ای بزرگ به طول 4 هزار و 23 متر، 3 کیلومتر پل آبرو و 4 کیلومتر گالری در این محور طراحی شده که احداث آنها به عملیات سخت و پیچیده مهندسی نیاز دارد.

متولی ایجاد و بهره‌برداری از بنادر خشک مشخص شد

در این جلسه هم چنین موضوع تصمیم‌گیری در خصوص جایگاه دبیرخانه ستاد مدیریت بنادر خشک مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. مقرر گردید موضوع تأسیس بنادر خشک، تنظیم مقررات و هماهنگی دستگاه‌ها در معاونت حمل‌ونقل و مدیریت بهره‌برداری در شرکت راه‌آهن متمرکز شود.

مسأله رانندگان ایرانی زندانی در ترکمنستان دیگر دستور کار نشست شورای عالی هماهنگی ترابری بود.

اتمام ریل‌گذاری بخش دیگری از راه‌آهن مراغه- ارومیه

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها خبر داد: به زودی عملیات زیرسازی و ریل‌گذاری ‌ ۲۱ کیلومتر از راه‌آهن مراغه- ارومیه حدفاصل نقده تا ارومیه تکمیل می‌شود و یکی از پنج پروژه شبکه ریلی برای اتصال به پایتخت آماده بهره‌برداری می‌شود.

 جبارعلی ذاکری ضمن اعلام این خبر گفت:‌ پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل محور ۸۸ درصد و پیشرفت فیزیکی کل محور ۷۶ درصد است.  

آغاز عملیات برقی‌سازی راه‌آهن تهران- مشهد به طول ۱۳۸ کیلومتر

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن از آغاز عملیات برقی‌سازی راه‌آهن تهران- مشهد در هفته آینده خبر داد و گفت: تمامی مجوز‌های این پروژه اخذ و مسائل بانکی آن حل شده است و از هفته آینده اقدامات مهندسی برقی سازی راه‌آهن تهران-مشهد حدفاصل مشهد تا نیشابور به طول ۱۳۸ کیلومتر آغاز می‌شود.

یزدانی بیان داشت: این پروژه با فاینانس چینی به ارزش ۱.۶ میلیارد یورو به طول ۹۲۶ کیلومتر و در مدت ۴ سال انجام خواهد شد که در فاز اول حدفاصل مشهد-نیشابور به طول ۱۳۸ کیلومتر اجرا خواهد شد.

نبود شركت‌های حمل و‌نقل بین‌المللی در سیستان و بلوچستان محسوس است

مدیر كل راه آهن جنوبشرق گفت: به منظور اجرای سیاست های ریلی جهت رشد سهم بار در بخش ریلی و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، توجه به حمل بارهای ترانزیتی در اولویت كاری قرار گرفته است.

ارجونی با اشاره به اینكه نبود شركت های حمل و نقل بین المللی در سیستان و بلوچستان به شدت احساس می شود، خاطرنشان كرد: افزایش ظرفیت تخلیه بنادر چابهار از ۸.۵ میلیون تن به ۹۰ میلیون تن در آینده سبب تحول عظیمی در حوزه حمل و نقل ریلی در استان خواهد شد.

 آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری از ۲۱ خرداد

پیش فروش بلیت قطارهای مسافری حد فاصل بازه زمانی ۱۳۹۶/۴/۱ لغایت ۱۳۹۶/۷/۱۰ از یكشنبه۲۱ خرداد ماه شروع خواهد شد.

بنابر این گزارش؛ متقاضیان جهت دریافت بلیت می توانند به یكی از مراكز فروش مجاز بلیت قطار در سراسر كشور و نیز سایت اینترنتی راه آهن به نشانی www.rai.ir مراجعه كنند.

افزايش سطح كمی و كيفی خدمات رسانی در قطار حومه‌ای تهران - پرند

مدير پروژه بهره‌برداری از قطارهای حومه‌ای شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد: استفاده بهينه از ناوگان و زير ساخت‌های موجود در محور حومه‌ای تهران-پرند، موجب افزايش سطح كمی و كيفی خدمات رسانی در مسير و همچنين افزايش بهره‌وری در قطار حومه‌ای شده است.

قمری نژاد با بیان اینكه جذب مسافر و افزایش مسافر علاوه بر ایجاد ظرفیت مستلزم سایر اقدامات تكمیلی است، افزود: اطلاع رسانی و تبلیغات، افزایش سطح كیفی خدمات (كاهش تاخیرات و كیفیت ناوگان و..) و ایجاد حمل و نقل مكمل از جمله این اقداملات است.

جابه‌جايی روزانه بين ۳ تا ۵ هزار مسافر از طريق ناوگان راه آهن شمال

مديركل راه‌آهن شمال گفت: به طور متوسط روزانه بين ۳ تا ۵ هزار مسافر از طريق ناوگان راه‌آهن شمال جابه‌جا می‌شوند.

گران‌پاشا با اشاره به فعاليت قطار گردشگري در مازندران، افزود: قطار گردشگري به‌صورت هفتگي براي بازديد مسافران از مناطق مختلف گردشگري خدمات مورد نياز ارائه مي دهد.

نظر شما