شناسهٔ خبر: 39777 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آتش‌سوزی در برج «گرنفل»، بریتانیا را غافلگیر کرد

تکرار بدون ریزش پلاسکو در لندن

برج روز گذشته لندن شاهد آتش‌سوزی وسیعی در برجی به نام «گرنفل» بود. آتش‌نشانی لندن هم تایید کرده است که چند نفر بر اثر این آتش‌سوزی فوت کرده‌اند. هنوز تروریستی بودن این حادثه مشخص نشده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد طبق گزارش «بی‌بی‌سی جهان» ساختمان برج مسکونی گرنفل لندن که آتش‌سوزی در آن در ساعات اولیه روز چهارشنبه رخ داد موجب کشته و زخمی شدن ساکنان آن شد. اورژانس لندن نیز درخصوص حادثه اعلام کرد که بیش از ۶۴ نفر به‌دلیل مجروحیت ناشی از این آتش‌سوزی مهیب در بیمارستان‌ها تحت درمان قرار گرفته‌اند. تا لحظه تنظیم خبر دست‌کم ۶ نفر در این حادثه کشته شده‌اند و حال ۲۰ تن نیز وخیم اعلام شده است.

خبرنگار راشاتودی هم که در محل حادثه حضورداشت، در گزارشی اعلام کرد: گفته شده این آتش‌سوزی که ساعت یک بامداد شروع شده از طبقه چهارم این برج مسکونی به بخش‌های دیگر گسترش پیدا کرده‌ است. همچنین در گزارش‌ها آمده‌ که علت آتش‌سوزی در این برج ۲۴ طبقه که پیش‌تر در خبرها ۲۷ طبقه اعلام شده بود، اتصال برق بوده‌ است. خبرنگار این شبکه خبری افزود: این ساختمان پیش از بازسازی سال گذشته سابقه نقض استانداردهای ایمنی داشته و ساکنان آن در مورد عدم رعایت نکات ایمنی ساختمان شکایت داشتند. همچنین بیم آن می‌رود افرادی در داخل این ساختمان مشتعل گیر افتاده باشند.

به همین منظور ماموران آتش‌نشانی با بیش از ۴۰ دستگاه خودروی اطفای حریق از پایگاه‌های مختلف شهر برای کمک به ساکنان و فرونشاندن آتش به محل اعزام شدند. بعضی از شاهدان عینی از شنیدن فریاد کمک‌خواهی از داخل ساختمان خبر دادند و گفتند که افرادی را در برابر پنجره‌ها دیده‌اند و عده‌ای نیز تاکید کردند ساکنان برخی طبقات که در محاصره آتش قرار داشتند خود را آماده پرتاب به بیرون کرده بودند.

یک شاهد عینی هم از کشته شدن کسانی که در طبقات فوقانی ساختمان زندگی می‌کرده‌اند سخن گفته است. گفته می‌شود حوالی ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه قطعات مشتعل و خاکستر از بدنه ساختمان به اطراف پراکنده می‌شده است. اکثر طبقات ساختمان دستخوش آتش‌سوزی شد. این حادثه که ابعاد وسیعی هم در شبکه‌های اجتماعی داشته موجب شده است برخی آن را «ابر آتش‌سوزی» بنامند. برخی سایت‌های خبری اعلام کرده‌اند که عمده ساکنان این ساختمان مسلمان بوده‌اند اما هنوز مشخص نیست عمدی در کار بوده است یا نه و هنوز اظهارات در این‌باره ضدونقیض است.

صادق‌خان، شهردار لندن هم این آتش‌سوزی را حادثه بزرگ اعلام کرده و از تجهیز امکانات شهری برای مقابله با آن خبر داد. شهردار لندن نیز در این باره اظهار کرد که پس از وقوع این آتش‌سوزی مرگبار پرسش‌هایی به‌وجود آمده و باید پاسخ داده شود. صادق خان، شهردار لندن گفته‌ است: در مورد آتش‌سوزی در این برج مسکونی که امروز اتفاق افتاد و چند کشته برجا گذاشته باید به پرسش‌هایی پاسخ داده شود. در این‌باره برخی ساکنان این ساختمان اظهار کردند که در زمان وقوع آتش‌سوزی به آنان توصیه شده از آپارتمان‌های خود خارج نشوند؛ درحالی‌که پیش از این در مورد خطر وقوع آتش‌سوزی مهیب در آن هشدار داده شده بود. شهردار لندن افزود: «در سراسر شهر لندن تعداد بسیاری برج مسکونی وجود دارد و آنچه نمی‌توان تصور کرد موقعیتی است که ایمنی مردم به‌دلیل توصیه‌های نابجایی که دریافت کرده‌اند یا عدم رعایت استانداردهای ایمنی در معرض خطر قرار بگیرد.»

در این میان ۲۰۰ آتش‌نشان نزدیک به ۱۰ ساعت با شعله‌های آتش جنگیدند و توانستند آتش را مهار کنند. ساختمان گرنفل که برخی از ریزش احتمالی آن خبر می‌دادند، توانست در برابر آتش دوام بیاورد. به گفته کارشناسان بازسازی این ساختمان در این امر موثر بوده است. ساختمان گرنفل ۴۳ساله و دارای ۲۴ طبقه بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما