شناسهٔ خبر: 39832 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

توکلی در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

پروژه قطار حومه‌ای هشتگرد در انتظار اعتبار است/ تکمیل مرحله مطالعاتی احداث قطار برقی شهرهای جدید پردیس، سهند و صدرا در سال جاری/ وجود بیش از ۲ هزار وسیله حمل و نقل عمومی در شهرهای جدید

محمدرضا توکلی مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید مشکل اصلی پیشبرد پروژه قطار حومه‌ای هشتگرد را عدم نقدینگی کافی اعلام کرد و افزود: قطعا اگر تزریق اعتبارات به طور کامل صورت بگیرد می‌توانیم تجهیزاتی که مبلغ پیش‌پرداخت آن داده شده است را تحویل گرفته و هرچه سریعتر این قطار را به بهره‌برداری برسانیم.

محمدرضا توکلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت شبکه قطارهای حومه‌ای شهرهای جدید اعلام کرد: بیشترین تمرکز شرکت عمران شهرهای جدید در این حوزه طی سال ۹۵ بر روی راه‌اندازی قطار برقی هشتگرد – گلشهر – تهران بود که متأسفانه علی‌رغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته به دلیل عدم نقدینگی کافی موفق به بهره‌برداری از این پروژه نشدیم.

توکلی در ادامه با تأکید براینکه سعی داریم تا ضمن تخصیص مناسبی از اعتبارات به این طرح در سال ۹۶ آن را افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار دهیم گفت: درحال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه ۸۵ درصد و پیشرفت فیزیکی ایستگاه آن ۷۵ درصد اعلام شده است.

به گفته وی میزان زیادی ار عملیات اجرایی طرح مذکور باقی نمانده و به دلیل وجود مشکلات مالی همچنان پیگیری‌های لازم جهت خرید تجهیزات از سوی شرکت عمران در حال پیگیری است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید بیشترین مشکل فعلی پیشبرد پروژه را عدم نقدینگی کافی اعلام کرد و افزود: قطعا اگر تزریق اعتبارات به طور کامل صورت بگیرد می‌توانیم تجهیزاتی که مبلغ پیش‌پرداخت آن داده شده است را تحویل گرفته و هرچه سریعتر این قطار را به بهره‌برداری برسانیم.

توکلی در ادامه خبر داد: در سال ۹۶ همچنین به دنبال تزریق نقدینگی برای آغاز پروژه قطار حومه‌ای بهارستان به طول ۱۵ کیلومتر هستیم تا در صورت امکان بتوانیم پروژه را طی سال ۹۷ به بهره‌برداری برسانیم.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که طی سال گذشته موفق به تمدید مجوز شورای اقتصاد درخصوص قطار حومه‌ای مشهد مقدس - گلبهار - چناران نیز شده ایم گفت: امید است هرچه سریعتر اقدامات لازم برای انجام فاینانس این طرح نیز صورت گرفته و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید همچنین خاطرنشان کرد: تکمیل مطالعات احداث قطار برقی پردیس به تهران، صدرا به شیراز و سهند به تبریز نیز در دستور کار سال جاری قرار گرفته که امید است در لایحه بودجه ۹۷ مورد توجه قرار بگیرد.

توکلی در ادامه با تأکید براینکه قرار گرفتن پروژه قطار پردیس در لایحه بودجه سال ۹۷ منوط به بهره‌برداری از پروژه هشتگرد و خروج آن از لایحه است گفت: خوشبختانه طی سال گذشته اقدامات مثبتی در حوزه حمل و نقل درون‌شهری در هماهنگی با شهرداری‌های شهرهای جدید انجام داده‌ایم که افزایش تعداد ناوگان حمل و نقلی، ارتقای ایمنی و نصب علائم در معابر شهری از جمله آن به شمار می‌رود.

وی همچنین اضافه کرد: قطعا با توجه به تکمیل واحدهای مسکن مهر و اسکان بیشتر جمعیت نیاز به توسعه شبکه حمل و نقل درون شهری در شهرها  وجود دارد.

وی در پایان از وجود حدودا ۱۹۷۴ تاکسی، ۳۳۵ دستگاه اتوبوس و ۶۸ دستکاه مینی‌بوس در سطح شهرهای جدید خبر داد و گفت: به طور یقین این تعداد از وسایل نقلیه عمومی در شهرهای جدید کافی نبوده و کمتر از حد استاندارد است و باید هرچه سریعتر از سوی شهرداری‌ها مورد توجه قرار گیرد./

نظر شما