شناسهٔ خبر: 39894 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مظفر صرافی مطرح کرد:

ضرورت وجود ساکنین محلات در پروژه‌های بازآفرینی شهری/ ظرفیت‌سازی، نهادسازی و ابزار سازی، سه اقدام اساسی در ارتقای کیفیت زندگی

مظفر صرافی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی وجود ساکنین محلات در پروژه‌های بازآفرینی شهری را امری ضروری داسنت و گفت: باز آفرینی شهری یک فرصت استثنایی برای فرایند سازی است  و باید به سوی مشارکت کنشگران برویم و الگوهای نوین را عرضه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مظفر صرافی در طرح مسئله چهارمین نشست از سلسله نشست‌های ارتقای قابلیت زیست پذیری شهرها و کیفیت زندگی شهروندان با اجرای سیاست بازآفرینی شهری با عنوان "توسعه امکانات و خدمات روبنایی و ارتقای زیر ساخت‌های شهری و محله‌ای" اظهار داشت: در باز آفرینی‌شهری، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، دستگاه‌های مسئول را دور هم جمع کرده است و برنامه‌ها و پروژه‌های خود را به نقد و بررسی می‌گذارد تا با هم‌اندیشی صاحبنظران به نتیجه مطلوب‌تری دست پیدا کند.

صرافی ادامه داد: متاسفانه به مقوله توسعه، به دید پروژه نگاه می‌شود نه تحولی برای مردم و محلات هدف.

وی با اشاره به این که هر چند توسعه و اجرای پروژه در بافت‌های ناکارآمد شهری یک موفقیت محسوب می‌شود، افزود: دیده شدن این محلات توسط دولت و ورود این محلات به جغرافیای ذهنی مسئولین دولتی، خود موفقیت بزرگی است.

صرافی با اشاره به اینکه پروژه‌هایی که در این محلات اجرا می‌شود، در مقیاس کوچک است، گفت: برای اجرای این پروژه‌ها باید از سرمایه‌های خرد ساکنین محلات استفاده کرد که کوچک بودن این پروژه‌ها امکان مشارکت ساکنین را افزایش می‌دهد.

سپس وی افزود: با سه اقدام ظرفیت‌سازی، نهادسازی و ابزار سازی می‌توان کیفیت زندگی را برای شهروندان ارتقا داد.

صرافی در جمع‌بندی این نشست گفت: آنچه که در این نشست بیان شد نشان می‌دهد که مفهوم بازآفرینی ارتباط مستقیمی با کیفیت زندگی ایرانی و آرمان ایرانی دارد.

وی در ادامه افزود: مسئولین پذیرفته‌اند که اگر می‌خواهند در اجرای پروژه‌ها در محلات هدف،  اتفاق مثبتی بیفتد باید برای جلب مشارکت مردم اقدام کنند و همراهی با مردم را سرلوحه کارشان قرار دهند.

وی در سخنان پایانی خود گفت: باز آفرینی شهری یک فرصت استثنایی برای فرایند سازی است  و باید به سوی مشارکت کنشگران برویم و الگوهای نوین را عرضه کنیم./

نظر شما