شناسهٔ خبر: 39940 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری راه و شهرسازی خراسان جنوبی خبر داد:

انجام مطالعات طرح بازآفرینی شهری در محلات هدف شهر بیرجند

بافت فرسوده خراسان جنوبی مطالعات بازآفرینی در محلات هدف شهر بیرجند با هماهنگی تمام دستگاه‌های مرتبط انجام شده است که می‌توان به فعالیت‌هایی که برای بازآفرینی در محدوده محله بهارستان به منظور اجرای مراحل اول و دوم در دست اقدام است اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، مهندس جلالیان پور اقدامات انجام شده در این محله را شامل بدنه و کف سازی و تبدیل شبکه برق هوایی آن به زمینی و... با همکاری دستگاه‌هایی مانند شهرداری، میراث فرهنگی، شرکت آب و برق و... عنوان می‌کند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: در فاز یک محله بهارستان حدود ۷۰۰ متر و در فاز دوم هم حدود ۶ هزار و ۵۰۰ متر در محدوده حسینیه امام رضا (ع) تا خیابان مطهری اقداماتی برای بهسازی و نوسازی آن انجام شد. به علاوه احداث یک باب خانه معلم در بولوار شعبانیه، یک باب مدرسه در محله موسی بن جعفر، برگزاری آموزش‌هایی هم برای کارآفرینی با همکاری فنی و حرفه‌ای و... در محلات هدف از دیگر اقدامات انجام شده با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط است.

وی ادامه می‌دهد: برای نوسازی واحدهای مسکونی در محدوده بافت‌های فرسوده قرار بود تسهیلاتی پرداخت شود اما چون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نتوانست یارانه آن را تأمین کند پرداخت تسهیلات با سود کم به ساکنان متقاضی محقق نشد.

جلالیان پور می‌افزاید: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است بهسازی و نوسازی چند محله شهر بیرجند از جمله ۱۷ شهریور و کوی کارگران به عنوان پایلوت مصوب و اجرایی شود. همچنین ایجاد فضاهای ورزشی، خانه هلال، ایجاد اشتغال با برگزاری دوره‌های کارآفرینی و... نیز در دستور کار است.

وی این موضوع را هم متذکر می‌شود که فعالیت‌های بازآفرینی در محلات قدیمی بیرجند اقداماتی نیست که در کوتاه‌مدت شاهد نتایج آن باشیم و این فعالیت‌ها در درازمدت با همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط محقق می‌گردد. مسئله دیگری که او در مورد هزینه‌های صرف شده در این محلات بیان می‌کند این است که به عنوان مثال در محور بهارستان تاکنون ۲ میلیارد تومان هزینه شده که حدود ۷۰۰ میلیون تومان را اداره کل راه و شهرسازی،۳۰۰ میلیون تومان شرکت برق و... پرداخت نموده‌اند.

 وی محلات هدفی که در طرح بازآفرینی شهری قرار دارند را شامل محله‌های تاریخی، محدوده‌های ناکارآمد شهری، روستاهای حاشیه شهر و سکونت‌گاه‌های غیررسمی می‌داند و می‌گوید: کل محدوده‌های قرار گرفته در طرح بازآفرینی شهر بیرجند ۸۰۰ هکتار است که ۴۴ هکتار از این محدوده‌ها مصوب است.

نظر شما