شناسهٔ خبر: 39991 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عاشوری به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

تعریف کریدور حمل‌ونقل ترکیبی جنوب- غرب در نشست ۵ جانبه/ استقرار دفتر کارگروه کریدور در تهران/ برگزاری جلسه هماهنگی راه‌آهن‌های عضو ظرف سه ماه آینده

حسین عاشوری عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برگزاری نشست ۵ جانبه میان روسای راه‌آهن‌ کشورهای ایران، آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان در آذربایجان گفت: این جلسه با هدف تعریف کریدوری حمل‌و‌نقل ترکیبی به نام جنوب- غرب و بررسی حمل بار از جنوب شرق آسیا، هندوستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و پاکستان به اروپا و بالعکس برگزار شد.

حسین عاشوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از برگزاری جلسه‌ای در تاریخ ۲۹ خرداد با حضور روسای راه‌آهن‌های ایران، آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان در شهر باکو آرذبایجان با هدف تعریف کریدوری تحت عنوان کریدور جنوب به غرب خبر داد و گفت: هدف از برگزاری جلسه، تعریف این کریدور و بررسی حمل بار از جنوب شرق آسیا، هندوستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و پاکستان به اروپا و بالعکس بود.

وی افزود: طبق نتایج بررسی در این جلسه،  قرار شد راه‌آهن‌های ۵ کشور به صورت حمل‌ونقل ترکیبی زمینه جابجایی بار در قالب این کریدور از خلیج فارس به دریای سیاه و سپس به اروپا فراهم شود. 

رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن ایران بیان داشت: در این اجلاس مسیر دقیق مشخص شد که عبارت است از؛ بمبئی هند-بندرعباس ایران- آستارای آذربایجان- بندر باتومی و پوتی در گرجستان-  بندر اوکراین- لهستان( به صورت ریلی) که از آنجا بار به داخل اروپا توزیع می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به تاسیس سازمان این کریدور نیز گفت: طبق توافق میان اعضا، سازمان این کریدور ظرف یک ماه آینده با پیشنهادی که قرار است از سوی راه‌آهن آذربایجان مطرح شود مورد بررسی قرار گیرد و تصمیم نهایی در مورد آن اتخاذ شود. همچنین قرار شد دفتر کارگروه این کریدور نیز در تهران تشکیل شود تا در زمینه‌های تحلیل و بررسی جذب و رفع موانع و مشکلات حمل بار در این مسیر فعالیت کند.

به گفته عاشوری سامانه اینترنتی کریدور جنوب-غرب توسط راه‌آهن آذربایجان طراحی خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: جلسه‌ای در سطح راه‌آهن‌های کشورهای عضو ظرف سه ماه آینده به منظور پیگیری اقدامات انجام شده در راستای پیگیری اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی این کریدور برگزار خواهد شد.

رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن با اشاره به ارائه تعرفه‌های پیشنهادی کشورها در جلسه مذکور تصریح کرد: قرار شد ظرف یک ماه آینده نرخ تعرفه و جدول زمانی سیر بار که توسط کارگروه تهیه می‌شود نهایی گردد و سپس در اختیار صاحبان بار و شرکت‌های فورواردر قرار گیرد تا در آینده راه‌اندازی قطار آزمایشی برای سیر در کریدور تصمیم نهایی اتخاذ شود.‌

نظر شما