شناسهٔ خبر: 40138 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین خبر داد:

انتخاب ۱۵ روستا به عنوان هدف گردشگری در استان قزوین/ بهسازی روستاها با استفاده از مصالح بومی و مشخصات تاریخی و فرهنگی آن‌ها/ وجود سکنه در ۸۰۳ روستا از ۱۵۴۷ آبادی موجود در استان

محمد همتیان مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جلسه شورای هماهنگی مدیران راه و شهرسازی استان با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های گردشگری موجود در روستا گفت: در این راستا طرح‌های هادی روستایی با تکیه بر ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری آن‌ها تهیه و اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، محمد همتیان مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جلسه شورای هماهنگی حمل‌ونقل که با حضور مدیرکل راه و شهرسازی و اعضای این شورا در محلی این اداره کل برگزار شد، گفت: ما در استان ۱۵۴۷ آبادی داریم که ۸۰۳ روستای آن دارای سکنه می‌باشند.

وی افزود: جهت پیگیری تحقق اهداف تفاهم‌نامه ملی در خصوص ساماندهی روستاهای هدف گردشگری تعداد ۱۵ روستا در استان انتخاب و در کارگروه گردشگری به تصویب رسانده شده است.

همتیان با اشاره به اینکه دره الموت، منطقه طارم سفلا و شهرستان آوج دارای جاذبه‌های گردشگری و زیارتی بی‌شماری است، عنوان کرد: محوطه‌ها و قلعه‌های تاریخی، منابع و مناظر طبیعی زیارتگاه‌ها و امام‌زاده‌ها، انتظار مسافران و گردشگران را در زمینه‌های گوناگون پاسخگو است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین با اشاره به اینکه روستای آتان را می‌توان ماسوله قزوین دانست، اضافه کرد: این روستا مصوب برنامه چهارم است که طرح آن در سال ۱۳۸۸ تصویب شد و تاکنون مبلغ ۲ هزار و ۳۵۱ میلیون ریال توسط بنیاد مسکن جهت اجرای طرح هزینه شده است.

وی عنوان کرد: روستای زرآباد یکی از اولین روستاهای هدف گردشگری استان است که از محل اعتبارات ملی تاکنون جهت تهیه و اجرای طرح هادی و بهسازی روستا مبلغ ۴۸۰۰ میلیون ریال هزینه شده است و در سال جاری نیز دارای ۴۰۰ میلیون اعتبار مصوب بوده که تاکنون تخصیص پیدا نکرده است.

همتیان با اشاره به اینکه روستای تاکند نیز یکی از روستاهای مهم استان به شمار می‌رود، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های روستای تاکند وجود فضای ورودی واحدها با معماری و فرم خاص است که در غالب واحدها قابل‌مشاهده است.

وی اضافه کرد: ارائه و دفاع از روستاهای اعلام‌شده در جلسات مربوطه و نهایتاً تصویب چهار روستای گازرخان، اوان، ورین و بله گنبد به‌عنوان روستاهای هدف گردشگری و روستای تاکند به‌عنوان روستای بافت باارزش استان جهت درج در برنامه ششم توسعه کشور، شناسایی متقاضیان احداث بوم‌شناسی با اقامتگاه‌های گردشگری و ارائه تسهیلات مربوطه از دیگر اقدامات بنیاد مسکن در حوزه روستاهای هدف گردشگری به شمار می‌رود.

همتیان در پایان یادآور شد: از دیگر اقدامات بنیاد مسکن می‌توان به تهیه طرح هادی روستاهای موردنظر با رویکرد گردشگری، اجرای طرح هادی در روستاهای مدنظر و بهسازی بافت روستا و وضع مقررات و الزامات ساخت‌وسازهای روستایی به‌طور خاص به‌خصوص روستاهای هدف گردشگری، شامل نوع معماری داخلی و سیمای جداره خارجی روستا بهسازی داخلی شبکه معابر اشاره کرد.

نظر شما