شناسهٔ خبر: 40139 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی اعلام کرد:

اعلام وضعیت جوی کشور در تعطیلات عید فطر

آسمان هوا صاف سازمان هواشناسی هوای شهرهای گردشگری و زیارتی را در تعطیلات عید فطر پیش‌بینی کرد. براساس پیش‌بینی این سازمان، برای روز عید فطر و تعطیلات پیش رو، هوای کشور در مناطق مختلف متفاوت است. برخی مناطق کشور همچنان گرم و در برخی نقاط گردشگری هم شاهد بارش باران خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایران طبق این گزارش، برای شهر تبریز در نیمه دوم این هفته بارش پراکنده باران و هوای خنک پیش‌بینی می‌شود. با فعالیت سامانه بارشی، هوای شهرهای ارومیه و اردبیل هم در این تعطیلات نیمه‌ابری، همراه با بارش پراکنده است. هوای شهر رشت و بخش‌هایی از مازندران نیز بارانی خواهد بود و بارش پراکنده دور از انتظار نیست. هوای شهر اصفهان هم در این ایام آرام بوده و پدیده جوی خاصی پیش‌بینی نمی‌شود. در همین حال، سازمان هواشناسی هوای شهر اهواز را در این مدت آرام پیش‌بینی کرده، اما اعلام داشته که از شدت گرمای هوا کاسته خواهد شد. هوای شهر مشهد هم خنک پیش‌بینی شده است. پایتخت نشینان هم در روز عید فطر و تاپایان این هفته جوی آرام دارند، اما نسبت به هفته گذشته دمای هوا کاهش یافته و خنک‌تر خواهد بود.

گرمازدگی ۳۵ نفر و خسارت به نخیلات ریگان

گرمای بالای ۵۰ درجه طی روزهای اخیر موجب گرمازدگی ۳۵ نفر از مردم ریگان و همچنین خسارت به محصولات کشاورزی این شهرستان بویژه نخیلات آن در استان کرمان شده است. «امین باقری»، فرماندار ریگان درگفت‌و‌گو با ایرنا افزود: طی دو روز متوالی(پنجشنبه و جمعه گذشته) گرمای ۵۶ درجه‌ای در این شهرستان ۳۵ نفر را به علت گرمازدگی شدید روانه مراکز درمانی این شهرستان کرد. وی از ازدحام جمعیت در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان خبر داد و اظهار داشت: افت ولتاژ برق هم در روستاهای این شهرستان مشکلاتی را برای ساکنان ایجاد کرد. تمامی ادارات آب و برق شهرستان درحالت آماده باش قرار دارند تا با جلوگیری از هر گونه قطع آب و برق در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات را برطرف کنند. گرمای زیاد علاوه برمشکلاتی برای سلامت اهالی ریگان موجب خسارت به محصول خرمای این شهرستان شد، به طوری که قرمز شدن خوشه‌های نارس خرما در این شهرستان را به دنبال داشته است.

با این حال «داود پرهیزکار»، رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرد که با ورود به تابستان افزایش دمای هوا در کشور روند طبیعی دارد و هیچ مسأله غیرطبیعی در این زمینه مشاهده نشده است. وی با اشاره به روند طبیعی افزایش دمای هوا در ایران در گفت‌و‌گو با ایرنا، افزود: افزایش دمای هوا در منطقه به طور معمول تحت تأثیر جریان‌های موسمی اقیانوس هند از خرداد ماه آغاز می‌شود و بتدریج شاهد افزایش دمای هوا در منطقه جنوب شرقی و نفوذ آن به مرکز، جنوب و جنوب غربی کشور خواهیم بود. معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در تهران شرایط تابستانی از نیمه خرداد ماه به بعد خود را نشان می‌دهد و دمای هوا در پایتخت رو به افزایش می‌رود و معمولاً بیشترین رکورد ثبت دمای هوا در تهران از نیمه تیرماه تا نیمه مرداد ماه هر سال است.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه تاکنون بیشترین دمای هوا در تهران ۴۳ درجه بالای صفر در سال‌های گذشته ثبت شده، گفت: هم‌اکنون افزایش دمای هوا در تهران و کشور روند طبیعی خود را طی می‌کند. به گفته وی عده‌ای ازمردم با سنجش دمای هوا معتقدند که دمای هوا بیش از آن چیزی که اعلام می‌شود، است در حالی که اطلاعات مردم بر مبنای تجهیزات غیراستاندارد سنجش دمای هواست.

پرهیزکار با بیان اینکه سنجش دمای هوا در تمام کشورها طبق تعریف استانداردهای سازمان جهانی هواشناسی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در این شرایط دماسنج در یک ارتفاع تعیین شده در محفظه چوبی قرار می‌گیرد تا تابش خورشیدی و جریانات هوا روی آن اثری نداشته باشد و آن چیزی که اندازگیری می‌شود دمای واقعی هواست. از آنجا که سنجش دمای هوا توسط مردم از این استانداردها برخوردار نیست و اعداد متفاوتی دارد لذا اعلام دمای هوا در این شرایط قابل اعتماد نیست و دمای واقعی هوا را نشان نمی‌دهد.

به گزارش ایرنا، با افزایش دمای هوا در روزهای اخیر در برخی از مناطق کشور عده‌ای از هموطنان معتقدند، افزایش دما روند طبیعی ندارد. دمای خوزستان نیز در روزهای پایانی خردادماه به بیش از ۴۹ درجه رسید.

سامانه ۱۳۴ برای اطلاع از شرایط آب‌و‌هوایی مقصد مسافران

همچنین ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با انتشار اطلاعیه ویژه تعطیلات عید سعید فطر از هموطنان خواست، پیش از سفر از طریق سامانه مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با شماره ۱۴۱ از وضعیت تردد در جاده‌های کشور و از طریق سامانه ۱۳۴ از شرایط آب وهوایی مقصد مورد نظر اطلاعات لازم را کسب و سپس برای سفر خود برنامه‌ریزی کنند. به گزارش این ستاد، شماره ۰۹۶۲۹ برای کسب اطلاعات مسیر، خدمات قابل ارائه گردشگری در شهرها و طرح شکایات و انتقادات احتمالی در اختیار مسافران قرار گرفته است. ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از مسافران درخواست کرد، ضمن حفظ آرامش خود در ترافیک‌های طولانی، نهایت همکاری را با پلیس راهور ناجا و مأموران راهداری به عمل آورده و از توقف‌های غیرضروری در حاشیه جاده‌ها، اطراف رودخانه‌ها و سایر نقاط که موجب ترافیک می‌شود خودداری کنند.

بازگشایی تمامی طرح‌های سالم‌سازی دریا در گیلان

از طرفی، «علی پورحسن»، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان هم اعلام کرد که تمامی طرح‌های سالم‌سازی دریا در این استان همزمان با عید فطر و تعطیلات پیش رو فعال است. وی در گفت‌و‌گو با ایرنا با اشاره به اینکه هم‌اکنون یک سوم طرح‌ها در سواحل استان فعال است، افزود: همزمان با فرا رسیدن عید فطر، تمامی ۴۰ طرح سالم‌سازی دریا شامل ۸۰ شناگاه برای مردان و زنان در ۲۸۰ کیلومتر نوار ساحلی گیلان فعال می‌شود. درصدد هستیم تا زمان بازگشایی این طرح‌ها، ۱۰ طرح سالم‌سازی نیز اضافه کنیم. تاکنون ۳۰۰نقطه خطرآفرین در نوار ساحلی استان شناسایی شده وهم‌اکنون ۴۵۰ ناجی و کمک ناجی برای امنیت گردشگران در سواحل همکاری می‌کنند. وی با یادآوری اینکه هرساله حقوق ناجیان غریق از محل اعتبار تخصیص کشوری در این زمینه پرداخت می‌شد، گفت: امسال به دستور«محمدعلی نجفی»، استاندار گیلان، قرار است که حقوق ناجیان به منظور دریافت بموقع مطالباتشان از محل استانی پرداخت شود.

 وزش باد با سرعت ۸۵ کیلومتر برساعت در زابل

اداره هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز گزارش داد که وزش باد با سرعت ۸۵ کیلومتر بر ساعت در زابل صبح دیروز شنبه دید افقی در این شهر استان را تا یک هزار و۵۰۰ متر کاهش داد. وزش باد شدید و گرد و خاک، حرکت شن‌های روان در نقاط مستعد و طوفان گرد و خاک تا پایان هفته، همراه با کاهش تدریجی دما در این منطقه از استان ادامه دارد./

برچسب‌ها:

نظر شما