شناسهٔ خبر: 40232 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه‌آهن خراسان خبر داد:

افزایش دو برابری ظرفیت مسیر ریلی تهران- مشهد در دولت یازدهم/ کاهش محسوس زمان سیر و افزایش سرعت قطارها در مسیر تهران- مشهد

هادی ضیایی‌مهر مدیرکل راه آهن خراسان گفت: اجرای ۱۱پروژه بویژه سامانه اتوماتیک ترافیک قطارها (ATC) در مسیر تهران- مشهد در دولت یازدهم، موجب افزایش دوبرابری ظرفیت ریلی در این مسیر شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد هادی ضیایی‌مهر با اعلام این خبر افزود: همچنین افزایش سرعت قطارهای مسافری معمولی و سریع السیر مسیر تهران -مشهد به ترتیب به ۱۴۰ و ۱۶۰کیلومتر بر ساعت و کاهش دو و نیم ساعته زمان سیر قطارها در این مسیر از دیگر اقدامات مثبت دولت تدبیر و امید در این راستا بوده است.

به گزارش ایرنا، وی گفت: اجرای پروژه سامانه اتوماتیک ترافیک قطارها (ATC) ، بلاک میانی، پروژه های طرح توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راه آهن مشهد در مجموع با ۳۰۰۰ میلیارد ریال هزینه در دهه فجر سال ۹۴ به دست رییس جمهور به بهره‌برداری رسیده است.

ضیایی‌مهر اظهار کرد: اهم پروژه‌ها و اقدامات اجرایی اداره‌کل راه آهن خراسان در مدت چهار ساله دولت تدبیر و امید با هزینه ای بالغ بر ۴۷۶۶ میلیارد ریال اعتبار به انجام رسیده است.

وی افزود: این طرح‌ها ضمن افزایش دو برابری ظرفیت خط ریلی مشهد- تهران موجب روان شدن تردد قطارها از مبادی ۲۶ گانه سطح کشور به سمت مشهد و کاهش ۸۰ درصدی تاخیرقطارهای مسافری از مبداء مشهد شد.

مدیرکل راه آهن خراسان اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید متوسط تاخیر حرکت هر قطار از مبدا مشهد در مقایسه با دولت دهم از حدود چهار دقیقه به کمتر از ۳۰ ثانیه رسیده و تاخیر ورود قطارهای مسافری از مبادی ریلی سطح کشور به ایستگاه راه آهن مشهد نیز کاهش ۳۶ درصدی داشته است.

وی گفت: آغازعملیات اجرائی پروژه برقی سازی مسیر ریلی پرتردد مشهد-تهران به جهت افزایش سطح فناوری حمل و نقل ریلی، کاهش زمان سیر به شش ساعت و افزایش سرعت حرکت قطارهای مسافری به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت از دیگر اقدامات مهم دولت یازدهم در حوزه حمل و نقل ریلی در خراسان است.

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: ارتباط ریلی شهرستان‌های خرمشهر - ماهشهر - ملایر علاوه بر ۲۳ شهر و مرکز استان که قبل از سال ۹۲ با مشهد مقدس برقرار بوده، در سه سال اخیر محقق شده است.

وی عنوان کرد: راه‌اندازی قطارهای پنج ستاره لوکس در مسیر ریلی خراسان رضوی و منتهی به مشهد مقدس موجب افزایش سطح کیفی خدمات قطارهای مسافری در این مسیر شده است.

ضیایی‌مهر افزود: ظرف سه سال اخیرشاهد افزایش ترانزیت ریلی در محورسرخس بوده‌ایم که بیشترین رشد آن مربوط به سال ۹۴ وبه میزان ۲۵۶ درصد در ترانزیت ریلی مربوط به کشورهای آسیای مرکزی بوده که این تردد ترانزیتی عمدتا در کریدور ریلی سرخس - بندرعباس انجام شده و سهم ترانزیت ریلی محور سرخس از کل ترانزیت ریلی کشور را از ۷۰ درصد به ۸۵ درصد افزایش داده است.

از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی ایران، ۱۴۰۰ کیلومتر آن معادل ۱۴ درصد در خراسان رضوی قرار دارد و این استان رتبه نخست جا‌به‌جایی مسافر در ناوگان ریلی کشور را به خود اختصاص داده است.

نظر شما