شناسهٔ خبر: 40258 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری سیستان و بلوچستان عنوان کرد:

سکونت ۴۳ درصد جمعیت شهری زاهدان در سکونتگاه‌های غیررسمی/ برنامه‌ریزی برای تبدیل خانه تاریخی ملک به خانه تاریخ و معماری استان

افسانه خزایی رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: ۱۲۶۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی در زاهدان موجود است که ۳۲۷ هزار و ۹۴۰ نفر یعنی ۴۳ درصد جمعیت این شهر در آن سکونت دارند.

افسانه خزائی، رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: در زاهدان ۱۲۶۰ سکونتگاه غیررسمی مصوب با جمعیتی بالغ بر ۳۲۷ هزار و ۹۴۰ نفر داریم که ۴۳ درصد جمعیت این شهر را شامل می‌شود. ۹ محله شامل کریم‌آباد، سیک‌سوزی، مرادقلی، شیرآباد، دره‌پنج‌شیر، نوک‌آباد، باباییان، کارخانه نمک و پشت گاراژ‌ها دارای سکونتگاه غیررسمی هستند که از این تعداد سه محله شامل شیرآباد، کریم‌آباد و باباییان محلات هدف هستند.

خزائی افزود: در زابل ۷۶۶ هکتار سکونتگاه غیررسمی مصوب با جمعیتی بالغ بر ۸۴ هزار نفر داریم که ۶۱ درصد جمعیت شهر را شامل می‌شود. در ۳۹ محله این شهر سکونتگاه غیررسمی شناسایی شده که پنج محله شامل بافت شرقی سه قلعه، حسین‌آباد و اسلام‌آباد، هیرمند شمالی، محمدآباد و سرحدی محلات هدف هستند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان همچنین گفت: در چابهار ۱۳ محله دارای سکونتگاه غیررسمی شناسایی شده و هشت محله هدف بازآفرینی شهری شامل مرادآباد، آتش‌آباد، پشت پمپ بنزین، رمین، جنگلوک، مهرشهر، چاه ماهی و کمپ داریم که درمجموع ۵۳ هزار و ۹۴۹ نفر جمعیت دارند و ۶۳ درصد جمعیت این شهر را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: در ایرانشهر ۹۱۶ هکتار  سکونتگاه غیررسمی داریم و پنج محله هدف شامل فرهنگ و اسدآباد، راهنمایی و رانندگی قدیم، غریب‌آباد، گندمکان و سردرگان و بلوار کمربندی با ۴۰ هزار و ۲۸۸ نفر جمعیت(۳۸ درصد کل جمعیت شهر) را شامل می‌شود.

پیگیری اختصاص اعتبار به ساماندهی چهار شهر استان

خزائی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی که درسطح استان انجام شده مقرر است ۳۰ درصد از اعتبارات ﴿حدود ۳۰۰ میلیارد ریال﴾ به منظور ساماندهی این مناطق در اختیار شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قرار گیرد. همچنین سال ۹۵در سفر وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای ساماندهی شهرها و نیزاختصاص ۲۲ میلیارد تومان برای ساماندهی چهار شهر زاهدان، زابل، ایرانشهر و چابهار پیگیری شد.

وی در معرفی اقدامات انجام شده برای بهسازی محلات هدف حاشیه‌نشین در زاهدان عنوان کرد: در این راستا می‌توان به تهیه سند بازآفرینی پایدار شهری، ساخت سه مرکز بهداشتی درمحله شیرآباد، کریم‌‌آباد و پشت گاراژها، ساخت فرهنگسرای انقلاب درمحله بابائیان، بهسازی معابر شیرآباد، ساخت مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای کریم‌آباد، بهسازی جاده مسیل شیرآباد، بهسازی معابر پشت گاراژ و کارخانه نمک، بهسازی ۱۵ مدرسه، احداث پارک و بازارچه‌های محلی، ساخت دبیرستان در شیرآباد و انجام ۲۱ پروژه توسط بانک جهانی و شرکت عمران و بهسازی اشاره کرد.

خزائی به برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های اولویت‌دار در پنج شهر هدف استان اشاره کرد و افزود: از جمله این طرح‌ها می‌توان به احداث تالار گفت‌وگوی شهر در زاهدان، احداث مرکز تفریحی کوهستان پارک در شمال زاهدان، ساخت کمربند شهری در زاهدان، ادامه مسیل شیرآباد به طول ۲.۷ کیلومتر، احداث ۱۰ درمانگاه، ۲۲ کلانتری، ۱۰ زمین ورزشی، ۸۳ مدرسه، ۱۰ مرکز ترک اعتیاد و هشت کتابخانه، ساخت سرای محله، کتابخانه و سالن ورزشی در زابل، ایجاد خانه‌های بهداشت به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع در چابهار، احداث خانه فرهنگ به مساحت ۲۰۰۰ متر در چابهار و تاسیس کارگاه مشاغل خانگی به مساحت هزار متر مربع در ایرانشهراشاره کرد.

وی درمعرفی مهمترین اقدامات انجام شده برای بهسازی شهری محلات هدف استان گفت: در این راستا می‌توان به تامین زمین سرای محله به مساحت ۲۱۰۰ متر مربع در زابل، آسفالت محلات حسین‌آباد و اسلام‌آباد، محمدآباد، هیرمند شمالی، سه قلعه و حسن‌آباد به مساحت ۴۸ هزار و ۲۸۸ متر مربع در حاشیه زابل، تصویب پروژه بازگشایی بلوار ولایت در ایرانشهر، احداث خانه فرهنگ و جوان در ایرانشهر، آسفالت محلات سرخریگ و مرادآباد همچنین تکمیل سالن ورزشی محله کمپ در چابهار و کمک به احیای محله کوهیان توسط شهرداری کنارک اشاره کرد. ضمن اینکه شهرداری زاهدان دست کم ۱۲ میلبیارد تومان برای بهسازی محلات هدف این شهر هزینه کرده است.

خزائی تصریح کرد: در مناطق حاشیه‌نشین استان سیستان و بلوچستان با معضلات بسیاری مواجه هستیم که ازجمله آنها می‌توان به نداشتن شغل، ساخت‌و ساز غیر مجاز و غیر مقاوم، بی‌سوادی یا سواد اندک ساکنان محلات و عدم وجود انگیزه سوادآموزی، عدم وجود خدمات شهری مثل جمع‌آوری و دفع زباله، پایین بودن سطح بهداشت عمومی معابر و آلودگی محیط زیست، عدم وجود سرویس حمل‌ونقل عمومی مناسب، کمبود آب و یا بی‌آبی دربرخی از محلات، کمبود مراکز آموزشی دخترانه، عدم وجود امکانات برای اوقات فراغت جوانان، کمبود امکانات درمانی و ورزشی، اعتیاد و نبود امنیت عمومی، مشکلات بهسازی معابر اصلی و فعی و کمبود روشنایی کافی درمعابر اشاره کرد.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در معرفی برنامه‌های اصلی این اداره گفت: ازجمله مهمترین این برنامه‌ها در زاهدان می‌توان به ساخت کتابخانه و بهسازی معابر شیرآباد، مطالعه فاز یک جهت ساخت تالار گفت‌وگو، احداث خانه محله حسین‌آباد، بازنگری طرح میدان فلسطین، تهیه طرح جامع بازآفرینی شهر زاهدان، بهسازی و نوسازی میدان فلسطین، برگزاری دوره آموزشی تاب‌آوری شهری، تملک خانه تاریخی ملک به عنوان خانه تاریخ و معماری اشاره کرد.

نظر شما