شناسهٔ خبر: 40285 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کارگروه تدوین ضوابط و مقررات کمیته ارتقای کیفی سیما و منظر شهری تصویب کرد:

تصویب ضوابط نما و منظر احداث اتاقک‌های کارگری و نگهبانی/ حداکثر ارتفاع ۳/۷۰ متر/ ممنوعیت استفاده از شیشه رفلکس و سنگ

اتاقک نگهبانی کارگروه تدوین ضوابط و مقررات کمیته ارتقای کیفی سیما و منظر شهری، ضوابط نما و منظر احداث اتاقک نگهبانی در باغ‌ها را تصویب کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی قزوین، فاطمه اسماعیلی سرپرست اداره معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش این اداره کل با اعلام این خبر گفت: الگوهای ارائه شده از سوی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان به جلسه کارگروه ارائه شده و پس از بحث و بررسی اعضای کارگروه، ضوابط و مقررات لازم برای حذف تراکم در اتاقک کارگری که سنخیتی با فلسفه اتاقک نداشته و مشکلات زیادی را به وجود آورده بود، تدوین شد.

وی افزود: در تدوین طرح پیشنهاد شده که متناسب با متراژ کسر شده از اتاقک به ازای حذف تراکم، نسبت به افزایش سطح اشغال اقدام شود تا به این ترتیب آسیب‌های کمتری متوجه دید و منظر باغات شده و از ترویج ساخت و سازهای ویلایی و گسترش آپارتمان ویلا نیز پیشگیری شود.

سرپرست اداره معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش اداره کل راه و شهرسازی اضافه کرد: تدوین پیشنهاد شده از طریق دبیرخانه کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی به مراجع استانی و ملی ارجاع داده می‌شود.

اسماعیلی از ضوابط تصویب شده در این کارگروه خبر داد و گفت: جهت جلوگیری از اشرافیت به پلاک‌های همجوار، اتاقک نگهبانی باید با حداقل ۵ متر فاصله از طرفین و با حداکثر ارتفاع برای بنای تمام شده ۷۰ / ۳ متر ساخته شود.

فاطمه اسماعیلی در خصوص مصالح مورد استفاده برای احداث این اتاقک‌ها نیز بیان کرد: مصالح بنا با استفاده از آجر و سیمان و طیف رنگی کرم و قهوه‌ای خاکی باید مورد استفاده قرار گیرد و استفاده از مصالح براق اعم از شیشه رفلکس و سنگ در اتاقک ممنوع است.

مسئول دبیرخانه کمیته سیما و منظر شهری گفت: نوع سقف باید از نوع شیب‌دار و سفال اخرایی بوده و استفاده از قاب پنجره و بازی با حجم در نما نیز استفاده شود.

اسماعیلی در پایان افزود: طبقه همکف اتاقک جهت انبار و طبقه بالا جهت نشیمن و نگهبانی در نظر گرفته شده است.

نظر شما