شناسهٔ خبر: 40317 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

فوربز گزارش‌ داد:

برقراری۴۰خط هوایی جدید بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا و آسیا در پسابرجام

هواپیماهای ایرباس تارنمای نشریه آمریکایی فوربز در تحلیلی با بررسی الحاق هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی ایران، آن را امری لازم و سودمند دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از ایرنا این نشریه در ادامه نوشت: تا پیش از برداشته شدن تحریم‌ها، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی امکان خرید هواپیماهای جدید و یا لوازم یدکی برای هواپیماهای خود را نداشتند و در نتیجه ناچار بودند تا برخی از هواپیماها را اوراق کرده و از قطعات آن ها در تعمیر و تجهیز دیگر هواپیماها استفاده کنند. اگرچه از لحاظ آماری، این شرکت های هواپیمایی در مجموع ۲۵۰ فروند هواپیما داشتند اما درعمل تنها ۱۵۰ فروند از این هواپیماها قابل استفاده بودند.

این نشریه آمریکایی افزود: بستن قرارداد برای خرید هواپیماهای جدید نیاز مبرم صنعت هوانوردی ایران بود. بر اساس آمارهای منتشر شده درتارنمای airfleets.net عمر بیشتر هواپیماهای ناوگان هوایی ایران به بیش از ۲۰ سال می رسید که با توجه به قوانین بین المللی در مورد رعایت اصل ایمنی، در لیست تحریم های هوایی قرار گرفته و اجازه پرواز نداشتند. بدنبال این تحریم ها، هواپیماهای هواپیمایی 'آسمان' و بوئینگ ۷۳۷های شرکت 'ایران ایر' از پرواز به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و مسافرگیری در آن ها منع شدند.

به دنبال برداشته شدن تحریم‌های بین المللی علیه ایران در ژانویه سال ۲۰۱۶، این کشور طی ۱۸ ماه گذشته با افزودن چندین فروند هواپیمای جدید در صدد بهبود ناوگان هوایی خود برآمد. این کشور در قرارداد با شرکت‌های هواپیمایی بزرگ جهان، بیش از ۳۰۰ فروند هواپیمای جدید سفارش داده و تمایل خود را برای خرید ۵۰ فروند هواپیمای دیگر نیز اظهار داشته است. این رقم، دو برابر تعداد هواپیماهایی است که تمام ۱۷شرکت هواپیمایی ایران در مجموع در اختیار دارند. '

تارنمای فوربز اضافه‌کرد: باز شدن بازارهای هوایی ایران برای شرکت‌های هواپیمایی دیگر کشورها نیز منافعی را به همراه داشته است. با برداشته شدن تحریم‌ها، ۴۰ خط هوایی جدید در میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا و آسیا به وجود آمد. علاوه بر این، بر اساس گزارش شرکت هواپیمایی ایرباس، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ ظرفیت پروازهای ایران-ترکیه و ایران-امارات –دوتا از مهمترین مقاصد بین المللی- ۱۰ درصد افزایش یافته است. در زمان حاضر، ظرفیت پروازهایی که هرساله بین ایران و امارات انجام می شوند ۳.۵ میلیون نفر بوده و این ظرفیت در پروازهای میان ایران و ترکیه به ۲.۵ میلیون رسیده است. در این میان، ظرفیت پروازهای ایران-ایتالیا ۶۵ درصد، ایران-انگلستان ۶۸ درصد و ایران- فرانسه نیز ۱۰۹ درصد افزایش داشته است.

فوربز در تکمیل گزارش خود درباره منافع حاصل از این خریدها افزود: مسافران این پروازها با آگاهی از استفاده خطوط هوایی ایرانی از هواپیماهای مدرن، در آینده با اطمینان بیشتری این شرکت ها را برای سفرهای خود برمی گزینند.

به گزارش تارنمای این نشریه، اگرچه بوئینگ تا به امروز هنوز هواپیماهای سفارشی را تحویل نداده است اما هواپیماهای خریداری شده از شرکت‌های دیگر در حال حاضر به شبکه حمل و نقل هوایی ایران اضافه شده اند. نخستین هواپیمای ایرباس A۳۲۰s در ژانویه سال جاری به ایران تحویل داده شد. در ماه مارس هواپیمایی با مدل A۳۳۰ در فروگاه مهرآباد به زمین نشست، در ماه می نخستین هواپیمای ای تی آر با مدل ۶۰۰-۷۲ در خاک ایران فرود آمد و بنا است تا پایان سال ۲۰۱۸ سایر هواپیماهای خریداری شده نیز به ایران تحویل داده شوند. '

نظر شما