شناسهٔ خبر: 40343 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

امروز در صحن علنی مجلس صورت گرفت:

نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر راه و شهرسازی قانع شدند/ آخوندی: افتخار ما ورود به عرصه رقابت هوانوردی در سطح جهان است/ خرید هواپیما هیچ تعهدی برای دولت نداشته است

آخوندی مجلس وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال کریمی قدوسی نماینده مشهد در مورد خرید هواپیما در مجلس با تاکید بر اینکه خرید هواپیما بدون تعهد دولت صورت گرفته و با ضمانت شرکت هما این خریدها انجام شده است گفت: براساس توافق برجام سه قرارداد بزرگ برای خرید هواپیما به امضا رسید که شامل خرید صد فروند هواپیما از ایرباس، ۲۰ فروند هواپیما از ATR و ۸۰ فروند از بوئینگ بوده است که این قراردادها فعال و عملیاتی شده و ۳ فروند ایرباس و ۴ فروند ATR وارد ایران شدند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال نماینده مردم مشهد و کلات از وزیر راه و شهرسازی از پاسخ آخوندی با ۷۸ رای موافق، ۱۲۵ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه قانع شدند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که برای پاسخ به سوال کریمی قدوسی نماینده مشهد در مورد خرید هواپیما برای صنعت هوایی در مجلس حضور داشت، اظهار کرد: خرید هواپیما بدون تعهد دولت صورت گرفته و با ضمانت شرکت هما این خریدها انجام شده است.. برای همه کاملا روشن است. یکی از صنایعی که در جریان تحریم ظالمانه بیشترین آسیب را دید صنعت هوانوردی هم در زیرساخت ها و هم در ناوبری بود.

وی تصریح کرد: همانطور که می‌دانید سن فرسودگی هواپیما در دنیا ۲۴ سال و میانگین سن ناوگانی ایرا ن حدود ۲۳ سال است لذا خرید هواپیما یکی از بزرگترین اقداماتی بوده که انجام شده است و این مسئله اقدامی شجاعانه و بزرگ بود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: کل تعداد هواپیماهایی که سن آنها بالای سال ۲۰۰۰ است ۸ فروند بیشتر نیست و ما نیاز داریم تا صنعت هوانوردی ایران را نوسازی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: براساس توافق برجام سه قرارداد بزرگ برای خرید هواپیما به امضا رسید که شامل خرید صد فروند هواپیما از ایرباس، ۲۰ فروند هواپیما از ATR و ۸۰ فروند از بوئینگ بوده است که این قراردادها فعال و عملیاتی شده و ۳ فروند ایرباس و ۴ فروند ATR وارد ایران شدند.

ورود ایران به عرصه رقابت هوانوردی در سطح جهان

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران با خرید هواپیماهای جدید به عرصه رقابت هوانوردی در سطح جهان ورود پیدا می کند.

وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین اقداماتی که صورت گرفت، اقدام برای خرید هواپیما بود که انجام شد؛ یکی از اقدامات شجاعانه که مورد تقدیر ملت ایران قرار گرفت و بسیاری از نمایندگان، وزارتخانه را مورد تشویق قرار دادند.

وی گفت: بر اساس توافق برجام، سه قرارداد بزرگ با ایرباس، اِی.تی.آر و بوئین امضا شد؛ قرارداد با ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما، قرارداد با اِی.تی.آر برای خرید۲۰ فروند هواپیما و قرارداد با بوئینگ برای خرید ۸۰ فرورند منعقد شد؛ این قراردادها عملیاتی شد و به دنبال آن سه فروند ایرباس و چهار فروند وارد کشور شد.

تعهد دولت در این قرارداد صفر است

آخوندی اضافه کرد: این خریدها کلا بدون تعهد دولت صورت گرفته است؛ هیچ تعهدی برای دولت وجود ندارد؛ ‌تعهد دولت در این زمینه صفر است؛ صرفا به ضمانت شرکت هما انجام شده است.

وی ادامه داد: وقتی می گفتیم می خواهیم خریدی بدون ضمانت دولت و بانک مرکزی انجام دهیم، حتی دوستان ما در دولت می گفتند اگر این کار انجام شود ما اسممان را عوض می کنیم؛ کسی باور نداشت این کار انجام می شود ولی من به اعتبار ملت ایران در بازار جهانی اعتقاد داشتم. اعتقاد داشتم که این کار را بر اساس اعتماد بازار جهانی به ایران می توانیم انجام دهیم. بنابر این، این کار را در چنین شرایط سختی بدون تعهد دولت انجام دادیم.

وزیر راه و شهرسازی راجع به شفافیت این قراردادها گفت:همه مراحل خرید هواپیماها، مرحله به مرحله پیشرفت کار از طریق رسانه ها به ملت ایران اعلام می شد؛ ما از روز اول گفتیم ۱۰۰ فروند ایرباس، ۴۵ فروند از خانواده ۳۲۰، ۳۹ فروند خانواده ۳۳۰ و ۱۶ فروند خانواده ۳۵۰ خرید کرده ایم.

تعجب می کنم که به جای تقدیر، اذهان را مشوش می‌کنید

وی اضافه کرد: اگر کسی همچین کاری را برای یک ملت انجام دهد حتما آن ملت از آن فرد تقدیر می کند؛ تعجب می کنم بجای تقدیر اینگونه سوال می کنید.

آخوندی افزود: در دولت گذشته برای خرید ۶ فروند هواپیما «اِی ۳۲۰» توافق شده بود؛ هر فروند هواپیماهای ساخت ۲۰۱۲ به قیمت ۵۵ میلیون دلار؛ ما همان هواپیما اما سال ساخت ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را به قیمت ۴۵ میلیون دلار خرید کرده ایم؛ یعنی هر فرودند هواپیما ۱۰ میلیون دلار خریداری کردیم؛ بجای تقدیر و اینکه در این شرایط سخت و بحران، چنین خریدی کرده است، با طرح یک سری تردیدها فقط اذهان را مشوش می کنید.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در شرایط تحریم، هر خرید ۳۰ درصد حاشیه داشت؛ من از روز اول که با رئیس هیات مدیره ایرباس صحبت کردم، به او گفتم من از شما یک خواسته دارم و آن اینکه به هیچ تماسی به جز مدیر عامل هما پاسخ ندهید؛ اگر هر کسی، از هر مقام و از هر مرجعی با شما تماس گرفت، حق ندارید پاسخ هیچ کس را ندهید؛ باید اقرارنامه ای به من بدهید که در جریان خرید به هیچ کس حتی یک سنت حق و حساب پرداخت نکردید.

آخوندی افزود: این خریدها باید برای همه خریدهای خارجی نمونه و الگو قرار بگیرد. ما در همه مراحل خرید، مرحله به مرحله موارد را به رئیس جمهوری گزارش می کردم؛ در خردادماه ۹۵ گزارش کاملی برای رئیس مجلس ارسال کردم و عین آن را برای رهبر معظم انقلاب ارسال کردم.

وی اضافه کرد: همه موارد قرارداد دانه به دانه در شواری اقتصاد بررسی اقتصادی و سپس تصویب شده و مجوز خرید داده است؛ اگر چنین خرید بزرگی به اندازه یک سر سوزنی در آن تردیدی بود، همه دستگاه نظارتی وزارتخانه و شرکت های تابعه را مورد بازخواست قرار داده بودند.

آخوندی این خریدها را شفاف، تمیز، افتخار آمیز و بدون تعهد دولت خواند و گفت: این خرید باید مورد تقدیر و تشکر قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به کریمی قدوسی در مورد اینکه از این هواپیماها در چه مسیرهایی استفاده می شود، گفت: در این خریدها همه فرودگاه های ایران که در آنها پرواز صورت نمی گیرد، مورد توجه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: ما ۶۰ فرودگاه در کشور داریم اما ۸۰ درصد پروازهای ایران در ۱۰ فرودگاه انجام می شود؛ فرودگاه های دور دست ایران، امکانات دسترسی مردم به صنعت هوانوردی و پروازهای سالم را نداشتند؛ کاری که ما کردیم ۲۰ هواپیمای ای تی آر برای پاسخگویی به فرودگاه های دور دست خریداری کردیم؛ برای فرودگاه هایی که مردم تا حالا طعم این سرویس را نچشیده اند؛ چطور می گوئید به این موضوع توجه نشده است؟ ما برد کوتاه، متوسط و بلند را در خریدهای خود در نظر گرفتیم.

وی گفت: از نظر جغرفیایی ما در منطقه ای قرار گرفته ایم که به زعم همه کارشناسان بین المللی، ایران می توانسته هاب منطقه ای صنعت هوانوردی شود؛ شما فکر می کنید با هواپیماهای ۲۳ سال عمر می توانیم با هواپیماهای ترکیش ایرلاین، امارات و قطر رقابت کنیم؟ وقتی می خواهیم وارد این بازار شویم و می خواهیم جمهوری اسلامی در قد و قواره جمهوری اسلامی در بازار حضور پیدا کند و در همه بردهای کوتاه، متوسط و دور حضور داشته باشد باید اقدام بزرگ بکنیم؛ خرید چند هواپیمای دست دوم که هنوز وارد بهره برداری نشده باید وارد تعمیرات شود چه حسنی برای ایران دارد؟

آخوندی اضافه کرد: ما الان افتخار می کنیم که داریم به عرصه رقابت هوانوردی در سطح جهان ورود پیدا می کنیم؛ ما می توانیم ادعا کنیم که داریم می آییم و از موقعیت جغرافیایی خود استفاده می کنیم؛ به این خاطر است که همه بُردهای مختلف را در نظر گرفتیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما برای این خریدها همه جزئیات را در نظر گرفته ایم و با فعال کردن «هما» این انگیزه را در بخش خصوصی ایجاد کردیم که به نوسازی ناوگان خود ورود کنند؛ اگر می بینید شرکت های بخش خصوصی در نمایشگاه هوانوردی فرانسه قرارداد امضا می کند، به خاطراین است که می بیند الان باید رقابت کند؛ الان بجز هما، چهار شرکت دیگر سرمایه گذاری کرده اند و با بوئینگ و ایرباس قرارداد امضا کرده اند.

وی اضافه کرد: الان می بینند که با ایران ایر با میانگین سن هواپیمایی ۲۴ سال نیست بلکه باید با هواپیمایی ای رقابت کنند که هواپیماهایش نو می شود؛ راه حل نوسازی ناوگان هواپیمایی همین اقدامی است که ما انجام داده ایم؛ ما ایران ایر - که مادر صنعت هوانوردی است - را به جای این که بخواهیم دارایی هایش را بفروشیم به یک شرکت مقتدر در کلاس جهانی تبدیل می کنیم و آن شرکت را وارد بازار می کنیم.

آخوندی افزود: شرکتی که همه هواپیماهایش ۲۴ سال عمر دارد و همیشه بیش از ۵۰ درصد هواپیماهایش باید در پارکینگ باشد، عرضه آن در بازار بورس چه حسنی دارد؟ چه کمکی به خریداران و چه کمکی به ملت ایران می کند. اتفاق ما الگوی درست خصوصی سازی ارایه می کنیم؛ همه شرکت ها را باید اول بازسازی ساختاری می کرد و بعد وارد بازار بورس می کرد؛ وگرنه شرکت پیر و فرتوت را وارد بورس کردن چه حسنی دارد؟

وی گفت: اطمینان می دهم که همه مراحل قانونی طی شده است و همه مراجع قانونی تصویب کرده اند و ما می رویم که صنعت هوانوردی ایران در سطح جهان قدرت رقابت را پیدا کند.

نظر شما