شناسهٔ خبر: 40350 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

محمد هاشم بت‌شکن مطرح کرد:

تاکید بر حل مشکل دارایی‌های‌مسموم بانک‌ها/ پیشنهاد تشکیل نهاد مدیریت بحران معوقات بانکی

محمد هاشم بت شکن مدیرعامل بانک‌مسکن با بیان این که ۷۰ درصد دارایی‌های نظام بانکی کیفیت ندارد پیشنهاد تشکیل تهاد مدیریت بحران معوقات بانکی را داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد هاشم بت‌شکن در دومین روز از بیست و هفتمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی در  میزگرد سیاستی مطالبات غیرجاری، دارایی‌های منجمد و راه‌کارهای اصلاح ترازنامه بانک‌ها به ایراد سخنانی درباره ریشه‌ها و علل واقع‌نگرانه این حوزه پرداخت و اظهار داشت: طبق آمار دریافتی از بانک مرکزی تا پایان اردیبهشت‌ماه جمع دارایی‌های نظام‌بانکی هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان و مانده تسهیلات نظام‌بانکی با کسر مطالبات مشکوک‌الوصول هزار هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به سخنان رییس کل بانک‌مرکزی، گفت: طبق اعلام آقای سیف ۴۵ درصد دارایی های نظام بانکی منجمد است. با احتساب مجموع دارایی‌های نظام‌بانکی این نتیجه حاصل می‌شود که ۷۶۵ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های بانک‌ها منجمد است.

مدیرعامل بانک‌مسکن به سخن دیگر رییس کل بانک‌مرکزی مبنی بر اینکه ۵۰ درصد تسهیلات عموما امحال یا تقسط یا تجدید است اشاره کرد و گفت: مجموع این تسهیلات با دارایی‌های منجمد معادل ۱۲۶۵ میلیارد تومان از کل دارایی‌های نظام‌بانکی می‌شود.

تسنیم از قول بت‌شکن نوشت: بنابراین ۷۰ درصد دارایی‌های نظام‌بانکی بی‌کیفیت است که یا جریان نقدی ندارد یا ضعیف است.  

این فعال بانکی در همین ارتباط با طرح این پرسش که در این حالت چه انتظاری از بانک‌ها برای عمل به وظایف و کاهش نرخ سود وجود دارد؟ گفت: مقامات بالادستی عمدتا خروجی را نگاه کرده و می‌گویند چرا نرخ بالاست؟ درحالی که اینها دلایلی دارند.

بت‌شکن به اظهارات روز گذشته وزیر اقتصاد درباره تخلفات سودی بانک‌ها اشاره و تصریح کرد: این مشکلات به معضل جریان نقدی دارایی‌ها برمی‌گردد. چسبندگی رو به پایین نرخ‌های سود هم همین است.

به گفته مدیرعامل بانک‌مسکن، بانک‌ها در تنگنای مالی با این سیاست کار می‌کنند. وقتی هزینه تجهیز منابع بالا می‌رود باید به کسب و کارهایی تسهیلات داده شود که ریسک بالایی دارد. دوم اینکه نباید تسهیلات بدهند و به سمت سرمایه‌گذاری بروند که اینطور نسبت تسهیلات به سپرده‌ها کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: وقتی هزینه تجهیز منابع بالا می رود بانک ها مجبورند کارهای دیگری انجام دهند تا هزینه‌های خود را تامین کنند.

بت‌شکن در ادامه این میزگرد به بیان راهکار برای حل این مشکل در نظام بانکی پرداخت و افزود: درک مشترکی در بالاترین سطح کشور در این حوزه ایجاد شده است ضمن آنکه اراده راسخ نیز در روسای قوا وجود دارد.

وی با بیان اینکه بنا به توصیه مقام معظم رهبری نقشه راه مشخصی نیز در این حوزه نیاز داریم که مشخص شود این موضوع شامل چه اقداماتی باید باشد، گفت: بنده تمام سیاست‌هایی که در ۱۰ سال گذشته برای ساماندهی این معضل تدوین شد را مرور کردم ولی هیچ کدام به نتیجه‌ای نرسیده است.

مدیرعامل بانک مسکن با تشریح سیاست‌هایی که در 10 سال گذشته برای ساماندهی معوفات انجام شده است، تصریح کرد: شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها در این رابطه تشکیل شده ولی سوال اینجاست که آیا این شرکت موفق بود؟ یا شرکت ساماندهی معوقات بانک‌ها توانست گره از مشکلات باز کند؟

وی به تشکیل شرکت‌های برون‌سپاری بانک‌ها برای معوقات بانک، قانون رفع موانع تولید برای فروش اموال مازاد بانک‌ها، فروش سهام در بنگاه‌های غیربانکی،  ماده ۱۸ قانون رفع موانع تولید، انتشار صکوک به اتکای دارایی غیرمنقول بانک‌ها و بخشنامه‌های ضرورت وصول مطالبات غیرجاری در نظام بانکی به‌عنوان سیاست‌های دولت برای کاهش معوقات بانکی طی سال‌های گذشته اشاره کرد.

بت‌شکن با طرح این پرسش که الان وضعیت معوقات بانکی چیست؟ آیا وصول کردیم؟ کاهش ناشی از آن، چیست؟ گفت: اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاده است و نباید سیاست‌های قبلی را تکرار کنیم.

این فعال بانکی تصریح کرد: مشخصا به شکل طبیعی هیچکس بهتر از بانک‌ها در شرایط عادی قادر به وصول نیست ولی وقتی حجم مطالبات غیرجاری از رقم عادی بالاتر می‌رود، پیچیدگی پرونده‌ها شدت می‌گیرد و دستگاه قضایی توانایی کافی را ندارد شاید بانک نتواند کارخاصی در این زمینه  انجام دهند.

وی به ضرورت تشیل سازوکار نهادی جدید برای وصول معوقات بانکی تاکید کرد و پیشنهاد داد با اذن مقام معظم رهبری و تصویب مجلس از منابع صندوق توسعه  ملی برای بهسازی نظام بانکی استفاده شود.

بت‌شکن گفت: صندوق توسعه ملی منبع این ساز و کار است.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: تا مشکل دارایی‌های مسموم حل نشده گره از این مشکل باز نمی‌شود البته افزایش سرمایه بانک‌ها به درد نمی‌خورد.

وی گفت: در همه جای دنیا نهاد مدیریت دارایی‌ها برای شرایط بحران وجود دارد از همین‌رو این نهاد باید تشکیل شود تا راهکار عاجلی برای برون رفت از وضعیت فعلی باشد./

نظر شما