شناسهٔ خبر: 4036 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پیش‌بینی فصلی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی:

افزایش دما و کاهش بارش برای سه ماه آینده

پیش‌بینی فصلی در سه ماه آینده برای میانگین دمای کشور افزایش نیم تا یک درجه بیش از میانگین بلند مدت و برای بارش کشور کاهش ده تا بیست درصد کمتر از میانگین بلند مدت پیش‌بینی شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، پژوهشکده اقلیم شناسی این سازمان در یازدهمین شماره خبرنامه پیش‌بینی فصلی کشور که هفته اول هر ماه به روز می‌شود، گزارشی از وضعیت میانگین بارش استانی کشور از ابتدای سال جاری زراعی تا 93/11/6 و پیش‌بینی بارش و دمای کشور طی سه آینده را ارائه نموده است. لازم به ذکر است بر اساس آخرین ارزیابی، صحت پیش بینی های فصلی  آن حدود 70 درصد می باشد.

پهنه بندی خشکسالی دی ماه سال جاری نشان از درجات مختلف خشکسالی از خفیف تا شدید در اکثر مناطق نیمه غربی و نیمه شمالی کشور دارد.

میانگین ارتفاع بارش استانی کشور از ابتدای سال زراعی جاری تا 93/11/6 نسبت به دوره بلندمدت 5/18 درصد کاهش یافته است که استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر به ترتیب با  64/6، 58 و 3/55 درصد کاهش، مناطقی هستند که بارش آن‌ها نسبت به دوره بلندمدت بیش از پنجاه درصد کاهش داشته است. لازم به ذکر است، در همین مدت استان آذربایجان شرقی با 9/60 درصد افزایش نسبت به دوره بلندمدت، بیشترین افزایش بارش کشور را داشته است.

در سه ماه آینده (تا نیمه اردیبهشت 1394) در بخش عمده ای از کشور بارش حدود ده تا بیست درصد کمتر از میانگین بلند مدت پیش بینی می شود. در یک ماه آینده نیز (تا نیمه اسفند 1393 - معادل فوریه 2015) شرایط نرمال بارشی در اکثر مناطق کشور حاکم خواهد بود.

میانگین دمای کشور در سه ماه آینده بین نیم تا یک درجه بیش از میانگین بلند مدت خواهد بود. با توجه به این‌که میانگین دما در دهه اخیر در مقایسه با دوره بلندمدت افزایش یافته است، ناهنجاری مذکور رخدادی کم و بیش طبیعی می باشد.

ناهنجاری دمای رویه اقیانوسی در منطقه جنوب شرق آرام حاره ای (نینو 3.4) تا اردیبهشت 1394 به گونه ای است که پدیده انسو در فاز خنثی پیش بینی می شود. بر اساس پیش‌بینی مرکز NCEP،‌ پدیده MJO در دو هفته آینده در فاز 7 خواهد بود که می تواند موجب تقویت بارش در کشورمان گردد.

جهت مشاهده نقشه‌ها و خبرنامه پیش‌بینی فصلی کشور لطفاً این‌جا کلیک کنید.

جهت دسترسی به میانگین بارش و دمای کشور لطفاً این‌جا کلیک کنید

نظر شما